HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Göra rent kretskort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/13 :  16:58:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Vilken typ av medel eller vilket medel ska man använda för att göra rent kretskort efter att lödat bort komponenter innan nya ska dit? Jag menar inte bara lödöar utan hela kortet.
Jag har väldigt bra microfiberdukar från 3M, är de lämpliga att applicera/torka bort medlet med?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/13 :  18:37:34  Show Profile Send HOST a Private Message
Själv brukar jag ta och rengöra med t-sprit eller aceton för att lösa upp hartsresterna varefter jag tvättar bort med vatten. Vanligt vatten går bra. Är man osäker på vattnets audiofila kvalitet så kan man använda avjonat vatten.

I båda fallen så använder jag mig av en mindre pensel med naturborst där jag klippt av stråna till hälften för att få penseln lite styvare. Använder inte tandborste pga att materialet kan lösas upp.

MVH

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/13 :  18:54:26  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tackar för tipsen, vanligt vatten duger nog för mig ;-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:04:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
Undvik aceton då detta kan lösa upp vissa plaster alt radera komponentmärkning. T-sprit går bra men säkrast är isopropanol som är lätt att få tag i då man kan köpa det i form av K-sprit på bensinstationer, kolla bara på flaskan att det inte finns något annat inblandat och kolla färgen, vätskan skall vara helt klar.

Vatten bör man undvika då det kan krypa in under någon komponent och sedan stanna där och orsaka korrosion.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/14 :  17:37:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ok, tackar! Bara torka pcb:n ren efter isopropanolen med en trasa?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/14 :  18:01:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns speciella kemikalier att köpa för att ta bort resist, kallas "stripper" och är väldigt effektivt. På jobbet använder jag vad som ser ut som en överstryckningspenna med sådan stripper.

Annars fungerar som sagt isopropanol (kan köpas på apotetek, fråga efter isopropylalkohol). Har man stora ledningar så går å andra sidan vanlig stålull och vatten utmärkt också.

Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/14 :  19:41:15  Show Profile Send HOST a Private Message
Ett förtydligande. Meningen med att använda vatten är för att ta bort den slurry av hartsrester och alkohol/aceton som blir kvar på kretskortet. Självfallet så skall kretskortet torkas efter sköljning, gärna genom lätt forserad värmning (t.ex över ett element)

Om vattnet "fastnar" någonstans så är det oftast i en defekt komponent. BRA! Eftersom den defekta komponenten skall upptäckas så snart som möjligt.

Dessutom så är vatten ett både billigt och miljövänligt alternativ, något som vi DIY:are ibland glömmer bort.

Själv så använder jag numer mest isopropylalkohol inköpt på Kjell & Co. Finns i 1L flaskor. Räcker länge.

MVH

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:01:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Just i det fallet jag tänker på kommer det inte vara några komponenter kvar på kortet utöver 2st lurjack. Så om man har kortet över element ett dygn eller så efter rengöring ska väl allt vara ok kan jag tro.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/14 :  20:24:10  Show Profile Send HOST a Private Message
OK!

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:02:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Alkohol i någon form går bra, etanol (T-sprit), metanol, propanol etc. Jag brukar köra med propanol eftersom det inte finns något kräkmedel i detta, som annars gör att allt smakar blä. Jag kör också med en pensel som har avklippt borst så att det blir extra styv. Sprit + gnugga. Därefter vatten + diskmedel, sköljer sedan. Slutligen blåser jag torrt med tryckluft. Man bör dock se upp om man har komponenter som det kan tränga in vatten i som till exempel reläer med otäta kåpor. Är man osäker hur mycket vatten spom finns kvar så kan man ju allt torka kortet i 50-60 grader en bra stund.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8507 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:05:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag brukar köra med propanol eftersom det inte finns något kräkmedel i detta, som annars gör att allt smakar blä.

Det var ju till kretkortet det skulle vara inte,dricka..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000