HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 dela av sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

meet_matt
Member

106 Posts

Posted - 2007/01/13 :  15:38:51  Show Profile Send meet_matt a Private Message
Skissar lite på ett subbygge. Det som ligger närmast nu är att det blir en IB-sub (infinite baffle) och på andra plats ligger horn. Det som talar mot horn är dess storlek. IB-sub skulle i så fall spela ner i torpargrunden.

Hur delar ni era subbar? passivt eller aktivt? I dagsläget så har jag inte förstärkeri så det skulle räcka passivt men tanken är att det ska bytas ut.

Nackdelen som jag ser med passiv delning är att inte kunna ställa delningsfrekvensen.

Så förslag på delning/drivning?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/13 :  15:51:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Nackdelen som jag ser med passiv delning är att inte kunna ställa delningsfrekvensen.
Det ser inte jag som en stor nackdel...

Däremot ser jag följande tillkortakommanden, med passiv delning:
1) stora spolar med högt Re - påverkar Qes och därmed basavstämningen, effektivitetsförlust är också ett faktum
2) dyrt att dela brant vid låga frekvenser - 5'e ordningen kräver många och stora spolar och kondensatorer, att inte snåla med kvaliten blir väldigt dyrt
3) överföringsfunktionen kommer att bero på bland annat impedanstopparna, det kommer inte spela rent - att göra LCR-krets för att impedanskompenseringen vid t.ex. 50 hz blir gigantiskt, vad sägs om 1000 uF?
4) Samma problem fast till "topparna" som i punkt 3
5) ingen eller dålig möjlighet att ställa basnivån

Om du skall låta det vara öppet ner till torpargrunden rekommenderas ett baselement som verkligen tål den miljön: fuktig, kall, varm...

I all välmening...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/01/13 15:52:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000