EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/01/13 : 15:51:46
|
quote: Nackdelen som jag ser med passiv delning är att inte kunna ställa delningsfrekvensen.
Det ser inte jag som en stor nackdel...
Däremot ser jag följande tillkortakommanden, med passiv delning: 1) stora spolar med högt Re - påverkar Qes och därmed basavstämningen, effektivitetsförlust är också ett faktum 2) dyrt att dela brant vid låga frekvenser - 5'e ordningen kräver många och stora spolar och kondensatorer, att inte snåla med kvaliten blir väldigt dyrt 3) överföringsfunktionen kommer att bero på bland annat impedanstopparna, det kommer inte spela rent - att göra LCR-krets för att impedanskompenseringen vid t.ex. 50 hz blir gigantiskt, vad sägs om 1000 uF? 4) Samma problem fast till "topparna" som i punkt 3 5) ingen eller dålig möjlighet att ställa basnivån
Om du skall låta det vara öppet ner till torpargrunden rekommenderas ett baselement som verkligen tål den miljön: fuktig, kall, varm...
I all välmening...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/01/13 15:52:27 |
|
|