HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 toroid fynd vad göra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

delight
Member

94 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:31:20  Show Profile Send delight a Private Message
var på årervinningscentralen i går och fyndade?, någon har slängt toroidtransformatorer. Men går de att använda till nått vettigt, ger 2*30V 130VA

tog med 6st. hem det finns ungefär lika många till i lådan.
Kan man sänka spänningen om man vill bygga nätdelar till apparater som behöver ex 12V.
Om man inte kan göra något vettigt med dessa så får jag väl bära tillbaks dem till elektronikkyrkogården.

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/12 :  10:50:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
Fina fynd!!
Du hittade inga fler godsaker som papper i olja kondingar, kylflänsar, eller rattar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:01:54  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Borde passa fint i en Bride of Zen för-förstärkare kanske? Lite overkill kanske..

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:06:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Grymt mkt overkill men passar gör de.
Lika så till ett alephförsteg.

Gillar du gainclones så kan du göra en reglerad nätdel avdessa och ha bra med kräm med en per kanal. Det finns troligen en uppsjö av transistorsteg i klass AB som kan vara passande med. Släng dem inte, eller om du gör det så skicka ner ett par eller två till mig för jag kan alltid använda några.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/01/12 11:08:12
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/12 :  11:14:28  Show Profile Send Zei a Private Message
delight
Du har PM !



/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/12 :  12:00:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Går alltid att ha dem till något spännande

Det är bara o samla på sig så många du kan..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2007/01/12 :  20:46:33  Show Profile Send delight a Private Message
Jag har kollat runt lite och fattar att de kan vara mycket användbara så i dag skyndade jag mig till återvinningen för att se att de var borta. kollade på elfa och 2*28V kostar nästan 450:- skit jag ångar att jag inte tog alla. Men nu har jag fått gnälla lite och kan glädja nig över att jag faktiskt fick 6 st.
Har blivit väldigt sugen på gainclone monoblock/dualmono, då går det 1 till varge kanal med parralellkopplape secundärlindningar.

Några andra förslag på byggen?

Kan tänka mig att bygga försteg oxå. Hur bra låter gainclone?, jag har Roksan kaspian AI MkII och vill gärna uppgradera om jag skall lägga ner en massa tid på att bygga. Fast det låter ju bra när man gjort det själv (i alla fall tills man vågar lyssna kritiskt).
Mvh/L

Edited by - delight on 2007/01/12 20:53:05
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/13 :  00:53:28  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är för hög spänning till 3875/3886 tyvärr.
Då måste du linda av ett gäng varv på lindningen.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/13 :  08:30:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Det är för hög spänning till 3875/3886 tyvärr.


Ja - om man kör med oreglerad spänning - men med ett par regulatorer så passar de alldeles utmärkt!

Annars kanske en nerskalad klass-A stärkare, Zen, JLH, DOZ !?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/13 :  11:07:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Gainclones som är byggda rätt låter riktigt trevligt men Jag får nog ändå stödja Mcgyver och rekommendera dig nått annat då hans förslag är lite roligare

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/13 :  15:30:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
men med ett par regulatorer så passar de alldeles utmärkt


Sant.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/13 :  16:52:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ucd180 baserade steg borde blir finfint till dessa, om du vill göra nåt enkelt och snabbt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/13 :  16:52:14  Show Profile Send HOST a Private Message
Delight: Har du gjort en kontrollmätning av transformatorerna (med och utan belastning)?

Det kan ju finnas en anledning till att de har blivit slängda.

Fatta mig rätt. De kan fortfarande gå att använda till något.

MVH

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page

delight
Member

94 Posts

Posted - 2007/01/13 :  17:59:46  Show Profile Send delight a Private Message
Jag har kontrollmätt utan belastning och de verkar ok, i går när jag var dit för andra gången så var det mycket annat slängt, ca 20 rör med komponenter. jag tog med 3 rör varav ett halvfullt med lm317t (tror jag om jag kommer ihåg rätt), kanske kan de vara användbar i nätdelen? Alla kastade komponenter var oanvända. Jag tog sådant jag trodde att förstod vad det var och ratade det jag inte fattade något av (=chip med många pinnar), lm317t såg ut att kunna vara nåt användbart men kanste inget för hifi. Se datablad nedan
http://cache.national.com/ds/LM/LM117.pdf
http://www.elfa.se/se/index1.html
ett av rören såg ut som dacar men var något helt annat kommer ej ihåg vad= skräp antar jag. Spelar ingen roll nu för nu är det borta antar jag. Skulle tro att toroiderna kommer från samma ställe som resten någon som avvecklear eller slänger överblivet. toroiderna är troligtvis använda tidigare lite svårt att avgöra på utseendet.
Go to Top of Page

HOST
Member

58 Posts

Posted - 2007/01/13 :  18:25:54  Show Profile Send HOST a Private Message
Delight:"Himmla kul"!

Är framåtskridandet på väg tillbaka?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000