Author |
Topic |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/01/13 : 13:01:52
|
Har funderat länge på att hantera lite basresonanser i källaren...och fick en liten idé.
Nån har i en annan akustiktråd skrivit att även angränsande rums resonanser påverkar.
Rummet ser ut enligt nedan och det som är utrymmet i fråga är det bortom öppningen på höger sida dvs. det leder ut till ett trapphus.
Så här ser det ut i verkligheten, ursäkta skräpet men det meckas en del i rummet.
Öppningen kommer såsmåningom täckas med ett draperi, men ganska tunt sådant, så det är inte ta om inneslutning.
Men min fundering rör det "döda" utrymmet under trappen, som är minst 1x1x2 m, skulle det fungera att trycka in en fet absorbent där, som också skulle ha positiv inverkan på ljudrummet. Minst två hörn i rummet skall också få tubetraps ellet nåt annat, men det är en senare historia.
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/13 : 13:11:10
|
Kör bassvep o gå runt i dom andra rummen o lyssna. Jag har tex en peak på toa o en annan i köket. Men dessa rum är förlångt ifrån vardagsrummet för att det skulle påverka ljudet.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/01/14 : 23:58:17
|
Då menar du alltså att man typ skall köra tongenerator in i stereon, och sedan vid olika frekvenser gå runt och lyssna, och där man hör förstärkningar ( resonans) skulle det kunna vara läge för dämpning? Det torde gälla även för rummet, ska nog plocka fram mät-micen också...finns det nåt bra dB-mätprogram till PC ? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 05:57:37
|
Du har uppfattat mig rätt
Tex basmuller vid trappan hörs med all säkerhet in till lyssningsposition enligt bilderna. Men mullrar det tex 2 rum bort då kan det knappast påverka
quote: finns det nåt bra dB-mätprogram till PC ?
Ladda ner länken http://www.duffroomcorrection.com/images/d/de/DRC_Guide_v1.0.pdf Det är en .pdf för rumskorrigering o där finns guide som du kan följa vissa bitar av.
I mjukvarulistan laddar du ner Aurora och Cooledit
Säkerhets proceduren behöver du inte följa, man var försiktig med volymen ändå. Följ sen DRC guiden från steg 1 --> 11 Nu är det ett tag sedan jag jobbade med CoolEdit, när svepet är gjort så ska du kunna plocka fram en Hz skala i det fönstret där mätningen syns o viola
Toombstone finns med men den har jag inte jobbat med alls |
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/15 : 08:26:06
|
Tyckte inte dessa två programmen fungerade alls. Men jag kan ju mätt galet. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/16 : 00:49:54
|
Mätprogramen fungerar men DRC är helknäppt |
|
|
|
|
Topic |
|