HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjaranläggning? och kåldolmar! OBS Långt inläg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/12 :  00:08:42  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message

Nu har jag fått så många frågor från folk och fä, angående vad man skall starta med som nybörjare.

Risken är att detta blir ett långt inlägg. Och observara att det blir personligt, och som sagt långt.

Ingan aning brukar mitt svar bli, men det håller inte.

Vi kan skippa svaren angående preferens, pris, musikval, rumsfunktion etc. etc. eftersom det inte är svar och förklaringar som är varken tillräckliga, nödvändiga, önskvärda eller i många fall begripbara.

Jaha,vad fan gör man då ?

Jo, jag har bestämt mig för att svara på den frågan.

En kravställning fordras.

I det svaret så måste det finnas en slags konsekvens eftersom smak, uttryck, integrering osv. skiftar efter psykoakustiska, likväl som allmänna humör och personliga preferensers svängningar inträder allteftersom, och inte minst ekonomiska och rent allmänna intryck ändras.

För att kunna göra det, så måste jag bestämma mig för någon slags rigg som fungerar och inte ser förjävlig ut, WAF ni vet, dessutom skall den ha ett MPK-värde som är både försvarbart och någorlunda handerbart.
MPK= Musik Per Krona.

Den skall ligga i nuet, och inte nödvändigtvis vara uppgraderingsbar i all framtid.
Den skall vara ny, inte inköpt begagnat, utan som sagt nyinköpt.
Den skall vara estetiskt acceptabel, möblerbar i mindre rum och inte i behov av svindyra justeringar, och/eller, i efterhand, och hela livet ut.

Den skall vara smidig i storleksmässiga hänsynstaganden.
Alltså, så få separata delar som det överhuvudtaget går att få/integrerade komponenter. Det ger också att möbleringstekniskt så måste det vara diskret, om än inte försvinnande.

Det skall var så ergonomiskt utfomat som det går att kräva för väldigt små pengar, mao. fjärrkontroll är nödvändigt, (fasten jag tycker illa om den prylen) men det är en annan fråga.

Kvalitén på handhavandet skall vara lätt och begripligt, inget esoteriskt bjäfs, utan rakt på sak. Upp med grejorna, in med kablaget och anslut ström. Spela och njut.

Det skall vara en acceptabel god ljudkvalitet, som är begriplig och dessutom skall det svänga när man står och diskar. Dvs, man måste inte sitta i sweetspot och lyssna på en och annan triangel, just det introt på just det spåret.

Det skall inte kosta som en VD:s pensionsförsäkring.
Maximerat belopp är satt till 10 000 nyskattade och friska svenska enkronor.

Innan jag radar upp produkterna som JAG har valt, så är det på plats med en analogi, vilket i sig är livsfarligt eftersom det brukar balla ur innan man har börjat,och lika fel som rätt, men jag tar den ändå.

Tore Wretman, den Svenska gastronmins fader och förgrundsgestalt,sa en gång att kåldolmar var det han tyckte bäst om.
I själva verket var det inte så, eftersom han uppskattade all vällagad mat.
Uttalandet härrörde sig från det faktum att han så ofta blev tillfrågad om vilken maträtt ha tyckte bäst om.
Alltså måste han bestämma sig för ett konsekvänt svar.
Kåldolmar blev det, och så fick det vara, men det var alltså inte alls hela sanningen. Konsekvent och sant, men utan kärleksfulla och outsagda nyanser som han hade upplevt i ett rikt och omtumlande liv, fullt av smaker, dofter och ett hårt och nästintill omänskligt slit i världens alla kök, matsalar och barer.

Hans register var enormt och förmodligen utan motsvarighet i vårt avlånga land.
Från att var en luggsliten, illa slagen,och hårt härjad kökspojke, till att bli professor i gastronomi vid Umeå universitet, är en skapligt lång resa för vemsomhelst.

Jaha, och vad fan har detta med topic att göra?

Jo, bara det att MINA val nedan är byggda på mina preferenser och inget annat.
Mina kåldolmar är svaret på alla de förfrågningar jag fått om att starta en "nybörjaranläggning".
Mina svar har skiftat genom åren, men nu ger jag mitt svar på vad jag tycker är en vettig anläggning och på det sättet kan jag hänvisa till detta eminenta forum.

Ålraijt: I nuet, så lyder som följer:

Programkälla: Denon DM-33 3498 sek
Högtalare: AE Linear 1 4500 sek
Högtalarställ: HIFIKIT 600 sek
Högtalarkablage Monacor SPC-40 35 sek/m
Subwoofer Audiopro SUB+mKII 1800 sek
Övrigt Kontakter,bjäfs etc. 500 sek

Summa totalt 11098 sek

Med lite prut och allmänna förhandlingar,
så kostar det precis 10 000 sek.

Motiveringar dårå ?


Denon DM-33 är en makalös manick.

Utnämnd till årets produkt från erkända skribenter i erkända blaskor flera år i rad. Jag har haft förmånen att äga föregångaren till denna produkt i några få korta månader, och jag har inte ett enda vettigt klagåmål att komma med.
OK, lite plastigt är det, men estanes vad det spelar musik för de pengarna. Ser ut som en stulen bilstereo från en Cheva BelAir-57.

AE Linear 1
Högtalarna är valda med tanke på de ytterst goda erfarenheter jag har haft av AE genom mitt 30:a års liv av nördande i HIFI-träsket.
MPK-värdet är högt och de levererar.

Ställ.
Ja, i detta fallet så har jag haft ett par billiga ställ från nämnda firma i ägorna, och det står fortfarande i hemmet. Gör vad de skall och inget mer eller mindre.

Högtalarkablage.
Jahaja, då är vi inne på, den skrikiga avdelningen då.
Jag lämnar det öppet att tycka vad man vill om det,
men dessa gör väldigt lite, vilket är en bra egenskap.
Silverpläterad ren koppar i vridet och inkappslat utförande.
Bra grejor till självkostnadspris.

Subwoofer
I det mån det behövs, så försök få tag i en Sub+-mK II eftersom det är genuina grejor. Bra, nobbabjäfsfaktorn är hög och det fungerar.
Om inte det går, så köp PS-175 från AudioPro.
Bekymmret om kablage är minimerat eftersom det finns en liten lina redan klar från subben, rättare från Denonmaskinen, så det är mest att stoppa in i "bilstereon" och spela.

Övrigt
Tja, det kan var allt från terminering av kablage till att damma av soffan. Vad vet jag? Ett är säkert, och det är att det tillkommer övriga kostnader, hur man än gör.
Kanske femhundingen är för lite. Nå, det ena går att fixa med, och det andra går inte.

Detta är mitt nuvarande kåldolmesystem.
Vilket jag hänvisar frågande till.

Hänsyn har inte tagits till följande:

Forumdeltagande/medlemmars tycke och tänkande, och deras egna samt andras preferenser.

Presumetiva kunder och deras preferenser.

Vad folk och fä/få i allmänhet har för uppfattning.

Kåldolmar som sagt.

http://www.audioactive.se/produkter.htm
http://www.hifiklubben.com/se/
http://www.hifikit.se/
http://www.audiopro.se/
http://www.monacor.de/

I övrigt så går det bra att kontakta mig på nedanstående adress om ytterligare information önskas, eller att i allmänhet tycka och/tänka..

mvh Mats

Helt oigenomläst och därför inte heller editerat.

Close Window

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/12 :  08:18:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En bra stativare funkar fint och jag gillar tillägget med en väldigt prisvärd och billig sub. Skall bli kul att få läsa fler kommentarer kring det här systemet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/01/12 :  08:35:12  Show Profile Send kris69 a Private Message
Tror nog att jag skulle kunna diska och samtidigt bli underhållen av denna rigg, kanske t o m dammsuga om man vrider upp lite.

Tror att många av oss hifi-ufon känner igen sig i att bli tillfrågad om billig hifi av andra "vanliga människor".

Har också rekomenderat nämnda Denon-modell.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/12 :  08:39:31  Show Profile Send iroise a Private Message
Vet inget om denna anläggning men tyckte det var oerhört roande att läsa tråden, härlig inställning
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/12 :  09:41:32  Show Profile Send B-200 a Private Message
tycker det ser helt vettigt ut, har själv AE men tycker att IXOS högtaalrkabel funkar bättre att plocka ut det mesta från de burkarna (jag använder SW511T 50/m). Terminering behöver man inte göra på kablarna så sparar man lite till.

Lycka till med ditt ihop plock

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/12 :  14:37:16  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jamen sedär.
Fler än jag som tycker att det är ett hyggligt litet system.
Tack för input gubbar.

Fler som har funderingar eller synpunkter?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/01/12 :  23:56:08  Show Profile Send rovis a Private Message
Ett alternativ till Denon DM33 är ju Cambridge 340A + 340C. De ser mer "stereo" ut, om man gillar det stuket.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/13 :  11:42:48  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Inget fel på de grejorna, förutom att de inte fyller kravspec ovan, "så få separata delar som det överhuvudtaget går att få/integrerade komponenter".

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/13 :  16:47:06  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kan enbart hålla med om att ditt förslag ser helt OK ut akktustakki. Denons lilla makalösa manick, DM33 och dess föregångare, är ett givet förstahandsalternativ med din kravspec.

De övriga komponenterna har jag ingen uppfattning om. Men de är säkert väl så bra.

Det högtalaralternativ jag själv brukar nämna i sammanhanget är B&W DM 601 S3. De kan köpas samtidgt som Denon-manicken och till nästan en tusenlapp (ca 3700 tror jag) lägre pris än ditt AE-förslag. 601:orna är de högtalare som jag hört tillsammans med Denonon DM-serien som låtit bäst i vettig prisklass. Men då har jag i och för sig enbart hört mina egna Totem Dreamcatcher och Carlsson OA 5:or utöver HiFi-Klubbens sortiment.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/01/13 16:48:13
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/13 :  17:33:00  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jepp, B&W DM 601 S3 är en bra högtalare, men jag har någon (ogrundad?) aversion mot just B&W. Kan inte själv egentligen motivera varför det är så. Det jag har hört av dem har inte övertygat helt enkelt.
Men visst, varför inte? Alternativ är alltid bra att ha.
Tack för förslaget Jörgen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:16:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag håller med dig generellt om B&W. Det är framför allt övre mellanregistret och diskanten jag har svårt för - tycker de är allt för påträngande. Men just 601:orna tycker jag passar bra med DM 3X. Och då har jag lyssnat igenom hela det sortiment HiFi-Klubben hade av småhögtalare upp till cirka 5000 fram till cirka ett år sedan. Hur eventuella nyheter står sig vet jag inte.

Ännu en detalj jag har svårt för på B&W:s 600-serie är plastbaffeln. Men den kan man ju alltid dölja.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/01/13 :  22:19:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ja, det är nog där trixet ligger lite med just B&W för mig. Känns något hårt och påträngande just i de övre registrena. Har dock inte lyssnat särskilt ingående på någon av modellerna, så det kan tänkas att jag har en förutfattad mening i det fallet.

Plast är inte särskilt roligt material i/på en högtalare.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/14 :  10:34:10  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hur står sig Yamahas motsvarighet Pianocraft mot Denon? Jo, jag vet att det blir två delar istället för en, men det är ju ändå litet och snyggt...

Artphotography
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/01/14 :  11:09:29  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ett trevligt lifestyle system är Focals iCube + SIB. Här kan du koppla in din iPod direkt, smidig och lättanvänd lösning, med modern design i litet format.
Systemet kostar c:a 8 000:- om du redan har en iPOD.

För tio tusen går det säkert att få ett mer välljudanade system än focals iCUBE, men det här är en intressant lösning tycker jag, som förmodligen skulle passa de flestas krav på ljud och samtidigt som det har hög WAF faktor.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/14 :  14:06:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - en sak till om B&W.

Både 300- och 600-seriernas stativare har inte den där påträngande diskanten. Jag tycker alla de är prisvärda men just 601:orna har bästa pris/prestanda/volymförhållandet.

Men så var det där med plastbaffeln också...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000