Author |
Topic |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 09:36:27
|
Hej! Hur skall man vända en bipolär elektrolytkonding? Skall ytterhöjlet vändas mot där signalen kommer in eller tvärtom? Mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:10:07
|
En bipolär har väl ingen + eller -?? Alltså borde det inte spela någon roll..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2007/01/11 10:11:13 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:11:54
|
tydligen inte för elektrolytens eller funktionens skull, men en del anser att den skall vändas på ett visst sätt för växelströmssignaler som passerar igenom... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:32:38
|
Tanken är väl isf att höljet ska vändas mot källan eller jord. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:39:15
|
Men just att det är växelspänning som går igenom den så borde inte riktningen spela någon roll |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:49:17
|
Skärmning... |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 11:04:41
|
Nu får någon rätta mig om jag har fel.
Men är inte en bipolär konding två vanliga elytar seriekopplade fast man sätter - mot - eller + mot +
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 11:37:31
|
Lovan har ju en poäng där, men hur relevant den är för elyter ska jag inte uttala mig om. Överfört på rullade foliekondingar i småsignalkretsar bör ju det allra yttersta folielagret vändas mot jord eller ett förstärkarstegs utgång för bästa möjliga skärmning. I ett högtalarfilter utgår jag från att det främst är "new age- falangen" som tycker att riktningen är viktig. (uj, där kom en liten spydighet) |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 12:01:26
|
Det är "deras" argument. Jag håller mig från lytar i den mån jag kan |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 13:01:52
|
Tackar det var intressant läsning
Skärmning kan jag förstå på foliekondingar.
Ja ja sätt dem så att du får bäst skärmverkan |
|
|
HOST
Member
58 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 13:52:05
|
Hhmmm. Den enda gången som jag kan tänka mig att den yttre folien fungerar som skärm är när den är jordad! Annars är ju den yttre folien trots allt en del av kondensatorns funktion, även om man kopplar den till en lågimpediv del av kretsen.(Tänker jag fel?)
Tobbe L: Du har rätt! Bipolära kondensatorer är två elektrolyter, därav namnet. |
Är framåtskridandet på väg tillbaka? |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 15:04:14
|
Utan att ha gurustatus vågar jag påstå att kondensatorns riktning KAN ha betydelse även när den kopplar ihop två steg. Föregående stegets utgång har i allmänhet betydligt lägre impedans än nästa stegs ingång. Kopplingskondingen ska naturligtvis ha minimal impedans för signalspänningen men rimligtvis ökar dess impedans när frekvensen faller. Jag antar att en kopplingskonding som dimmensionerats "liten" för att undertrycka låga frekvenser rimligen borde bli mer känslig för i synnerhet brummets lågfrekventa komponenter. Det borde alltså vara extra noga med detta i samband med aktiv delning och bi-ampning. Fortfarande pratar jag signalkretsarna och inte högtalarfilter för där anser jag att man kan glömma allt vad elektriska och magnetiska störningar heter.
Vänta förresten, finns det inte åtminstone den teoretiska risken att ett kraftigt störfält kan leta sig in i en högtalarkabel och därifrån ställa till med otyg i motkopplade förstärkare? I praktiken borde det krävas mycket starka störningar för att kunna tränga sig fram mot ett motkopplat slutstegs låga utgångsimpedans. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 11:23:14
|
en får tacke för upplysningarna |
|
|
|
Topic |
|