HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa ljudkortet till Hempc-audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:15:42  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej ,
jag undrar om någon har erfarenhet här? Jag har nu M-audio audiophile 2496 och undrar vad man kan uppgradera till?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/06 :  15:35:33  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bästa alternativet är väl att använda digitalutgången och en passande DAC. Du verkar ju ha en Dacmagic så det är ju en början
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/06 :  16:07:27  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Ja, det har du rätt i. Jag har gjort det ett tag med ett enklare ljudkort.. men det dumma är att digital utgångens volym inte gick att styra med fjärren?
säkert möjligt att åtgärda med någon inställning i mjukvaran?
Nu ska sägas att 2496 kortet spelar mycket bättre än det förra kortet från analog utgången. Saken är väl den att jag tror det spelar bättre än Dacmagic2?
Har inte gjort någon blindtest eller så ,bara väldigt nöjd än så länge...
Ska bygga en nonos DIY-dac något tag , har grejorna liggande.(många projekt på gång..) :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:32:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lynx 2 är mycket bra men kostar därefter.
Det sägs att Creative Sound Blaster X-Fi Elite Pro är nästan lika bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:04:56  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Tack för svaret,
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:22:54  Show Profile Send educk a Private Message
AuzenTech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect är ett bra kort tycker jag dock har jag inte kunnat jämföra med andra motsvarigheter. det är väldigt lätt att byta op ampar på detta kort så man kan exprimentera hej villt. jag har skrivit endel om kortet på min medlemssida.

Annars så EGOSYS Juli@ har man läst endel bra om

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/10 :  23:12:01  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Jag lånar tråden lite. Hoppas det är ok

Jag kikade på mitt nya moderkortoch upptäckte att där sitter en gul rca-kontakt märkt SPDIF. Är det möjligt, och i såfall lämpligt att ansluta denna till en extern DAC och använda detta istället för ett ljudkort?


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8504 Posts

Posted - 2007/01/11 :  01:03:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja.Om det är ut.Inte in.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/11 01:04:08
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/01/11 :  19:01:53  Show Profile Send keso77 a Private Message
Auzentech X-Meridian 7.1 kanske?
Länk till review = http://www.guru3d.com/article/sound/399/
Utbytbara opampar och lite sånt om man tänder på det.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/12 :  09:22:58  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag kör med ovanstående ljudkort (Auzentech Meridian) i min burk. Jag har inte testat så många ljudkort men jösses vilket ljud! Det första som slog mig var att det var riktigt tyst när det skulle vara det. Jag har i alla de datorer jag ägt alltid hört något litet brus men här är det knäpptyst. Jag har bara testat musik skall tilläggas.

"Learning by doing"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000