HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer Ultracurve med extern dac?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/09 :  14:13:51  Show Profile Send buck a Private Message
Hej!

Går i tankar om att att skaffa en extern dac (Altmann Attraction) att koppla AirportExpress samt cd spelare till. Jag bor i studentrum vilket medför ej optimal akustik ffa vad gäller de nedre frekvenserna, mycket basbummel. Detta har lett till att jag fått upp ögonen för digital rumskorrigering i form av Behringer Ultracurve (8024 eller 2496). Jag har plöjt de trådar om UC jag funnit här på hififorum och även läst två recensioner på enjoythemusic.com samt en på www.audiophilia.com. Dessa har givit ett gott intryck av Ultracurvens prestanda, dock med vissa reservationer. Flertalet av de som testat UC verkar köra digitalt in och analogt ut, dvs använder sig av den inbyggda dac:en.

Det som jag undrar nu är om någon använder UC med extern dac och hur resultatet upplevs?

Förvränger Ultracurven ljudet på något mindre önskvärt sätt även då signalen bara bearbetas digitalt?

Skillnader i ljud mellan Ultracurve Pro deq2496 och Ultracurve Pro dsp8024 vid användande av extern dac?

De delav av återgivningen som väger tyngst för mig är attack i ljudet, PRaT samt avsaknad av digital hårdhet. Djup, bredd och höjd i ljudbilden är trevligt men mindre viktigt.

Tacksam för svar! Gärna med info om eran övriga anläggning

//olle

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/09 :  15:48:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undrar om du inte ska titta på något annat. Jag tycker att Ultracurve´n brusar och jag förstår inte varför. Jag har sedan en tid en dBx DriveRack 260 som också brusar. DriveRacken är i och försig ett delningsfilter om än digitalt och den har olika inbyggda filter ungefär som Ultran. Jag har hört båda och tycker att dom brusar alldeles för mycket för mina öron. Nu har ju jag 2":s horn så det blir ju extra känsligt. Annars har jag som förförstärkare i min rigg en digital burk som kommer ifrån studiovärlden och är digital invärtes. Den burken är jag väldigt nöjd med och den är totalt tyst. Om du ska ha Ultran som förförstärkare bör du ju ha en volymkontroll som är enkel att hantera och det vet jag inte om ultran har.
Du kan ju själv kolla på min burk som jag också numera har två stycken av.

http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:44:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Jag tycker att Ultracurve´n brusar och jag förstår inte varför

qcs, vad har du för känslighet på högtalarna?
Jag upplever inget störande brus med min ultracurve 2496, då med diskanter dämpade till 98 dB, lyssingsposition mindre än 3 m från högtalarna.

För övrigt undrar jag om 8024 fortfarande säljs. Jag tror inte det. Jag har för mig att säljaren sa det förra året redan.

Jag tvivlar inte på att driveracken kanske är bättre än ultradriven, men hur mycket kostar den? 11200:- jfr med 3100:- på Thormann.
Finalizern ligger ju i en jämförbar prisklass (lägre), men har den rumskorrigering?

Jag har kört med ultracurven i över ett år, omoddad. Jag tycker den är helt ok.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:49:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har en hemma som inte används längre o jag har aldrig upplevt brus (93 db känslighet) Jag testa både före DA o hade den som DA och även AD-DA.

Den gör sitt jobb bra speciellt för dom pengar det handlar om.
Jag testade bara EQ - PEQ modulerna

Det digitala filtret däremot brusar en heldel.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/01/09 :  17:48:13  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har inte testat 8024 men har dsp-8000 och driverack 260 hemma.
Jag tror dock dsp-8000 och dsp-8024 är samma apparat förrutom
att dac saknas i dsp-8000. Har inte testat dac i driverack heller.

Dom spelar i helt olika ligor men brusar gör dom båda i olika grad.
För att slippa bruset så kan man ju t.ex. i eq-delen kompensera
nedåt istället för att förstärka brus som kommer tidigare elektronik i kedjan.
Enda nackdelen som jag ser det att man får vrida på ett snäpp mer på förstärkeriet istället.

Du borde kunna få en dsp-8024 för en spottstyver numer om det nu om
det bara är basbummlet du ska fixa till.
Dacen kan jag inte uttala mig om då jag själv kör en extern rördac (Vac 22.1) själv.

2496 ger ju lite mer möjligheter men lär kosta dig minst 2000:- mer
och driverack 260 så skenar det iväg en hel del i pengar och eftersom du bor i
studentrum så kanske det blir för dyrt.

Finalizer 96K såg väldigt intressant ut ända tills man såg priset.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:00:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Mina högtalare har naturligtvis hög känslighet eftersom jag har JBL element. Hornen som är 2446:or ligger på 111/1watt och en meter och det är dom som brusar. Det märkliga är att det brusar även när jag mutat filtret. Stänger jag av allt utom slutsteget är det tvärtyst. Jag gjorde samma prov med Behringer´s filter och det brusar också ganska kraftigt. Till skillnad mot Behringer´s analoga filter som även det brusar fast ändå mindre. Okej det var det, men trådskaparen ville ha som jag har fattat det ett försteg med inbyggd rumskorrektion. Finalizern har ett inbyggt parametriskt filter som kan duga, men man måste då ställa in manuellt. Det kanske inte är så bra eftersom man måste ha en RTA och mätmikrofon. Jag har ju själv allt detta men jag har tittat lite på TACT:en och den danska Lyngdorf som båda har automatisk rumskorrektion och låter i mitt tycke väldigt bra. Man kan ju tänka sig en sådan fast då beggad. Min erfarenhet av Behringer är att åtminstone de digitala burkarna kan var lite ojämna i kvaliteten. Det som är tråkigt med Behringer är att det är svårt att få saker fixade på garantin. Det handlar mer om att sälja utan ansvar mot konsumenten. Det är kanske jag som har dåliga erfarenheter men bara en sådan sak att det är fullkomligt omöjligt att prova innan man köper.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:31:26  Show Profile Send fidelityn a Private Message
qcs: Har också hört om en hel del som fått lite trassel vad det gäller
garantiåtagande från Behringers sida.
Har själv bara behövt lämna tillbaka ett delningsfilter som det var nått glapp i men jag fick det utbytt direkt i butik.

Tyvärr finns det ett allvarligt fel i Driveracken också som om det inte är omtalat än så lär det bli.
Det finns en flatkabel i dom som endast är förtennad, borde vara lag på att denna åtminstone borde vara guldpläterad. Denna kommer förr eller senare orsaka glapp med tanke på vad driveracken utsätts för.
Jag menar, den är ju inte direkt ovanlig i ljudsystem som riggas utomhus och får tampas med värme, kyla, fukt o.s.v.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:57:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag använder 8024 som DAC. Den är dock kraftigt modifierad av Harmony Design.
Inget brus via digitalingången.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/09 :  19:20:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Denna kommer förr eller senare orsaka glapp med tanke på vad driveracken utsätts för.
Jag menar, den är ju inte direkt ovanlig i ljudsystem som riggas utomhus och får tampas med värme, kyla, fukt o.s.v


Det är väl inte så stor risk att min utsätts för värme/kyla & fukt i min rigg. Polteknik ska få kolla lite på min driverack och eventuellt modda den.
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/09 :  19:24:55  Show Profile Send buck a Private Message
Tack för alla svar!

Jag är endast intresserad av att använda Ultracurven (förmodligen 2496 om jag inte får tag på 8024 beg) för rumskorrigering alternativt eq då jag tänkte använda mig av en integrerad förstärkare. Visst borde detta funka eller tänker jag fel (cd -> UC -> dac -> integrerad förstäkare -> högt)?

gcs: låter ju inge vidare de där med bruset. Hoppas dock att det inte kommer bli ett problem för mig då nuvarande och ev. blivande högtalare har en känslighet på som mest 95-96 dB/m/W. Verkar vara varierande erfarenheter av brusande behringer produkter vilket kanske inte borgar för den bästa kvaliteten?

johan b: hade den digitala signalen ut från UC till dac några konstigheter för sig eller funkade UC bra som "transport"?

Fidelity: du har rätt i att studentbudgeten är begränsad. Stannar helst under 4k. Ditt tips om dsp-8000 kanske är en vettigare väg att gå. Letade efter info om denna på behringers sida men fann ingen. Har den inbyggt försteg? Vore fint om det fanns en produkt utan försteg och dac med endast rumskorrigering och eq..?

Björn-Ola: Det låter ju lovande!




//olle

Edited by - buck on 2007/01/09 19:25:54
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/01/09 :  21:02:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag använder en 2496 digital in och digital ut till dac och har inga problem med brus eller annat. Dock har jag 90 db känslighet i högtalarna. Hmm, jag ska koppla in min hörlursförstärkare och se om jag kan kolla skillnaden med 2496, rumskompensering men kompenseringen ska bara vara ställd i noll, så det alltså inte kompenserar något, sen kan jag jämföra med den inkopplade eller inte inkopplad och se om jag kan höra något som den "orsakar" vad gäller degradering av ljud. So far, inga problem i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  21:28:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan b: hade den digitala signalen ut från UC till dac några konstigheter för sig eller funkade UC bra som "transport"?


Jag testade att ha den mellan drive o DAC o det fungerade bra. Jag fick sänka nivån lite för det var på gränsen att det distade men det är ju inget problem i sig.

Faktum är att jag testade som sagt på alla möjliga sätt o jag var ganska nöjd överlag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/09 :  21:44:21  Show Profile Send buck a Private Message
Claes_Ireland: Det verkar ju fin fint! Av nyfikenhet: vad har du för dac?

Blir intressant att se vad försöken med hörlursförstärkaren ger.

Johan B: vad gör att du inte har behringern inkopplad idag?


//olle
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  22:47:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har ingen stereo uppe över huvudtaget.
3 fukt skadade väggar sen Juni har gjort att allt e packat. Högtalarna är förstörda så dom ska skrotas o nytt ska köpas in.

I slutet så körde jag bi-amp o lät UC gå via bas steget bara.
Den nya setupen som är på G behöver ingen korrigering i basen längre, förhoppningsvis


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8495 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:15:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Jag använder en 2496 digital in och digital ut till dac och har inga problem med brus eller annat

Är det en DEQ 2496 du pratar om?Eller har du byggt till digital ut på DCX?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:38:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Är det en DEQ 2496 du pratar om?

Yes Sir

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2007/01/09 :  23:43:42  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Tänk på att DSP8024 inte levererades med digitala in- och utgångar som standard utan endast med en tillsats. Den kunde visserligen ta in elektrisk vanlig S/PDIF, men den gav ut AES/EBU balanserad digitalsignal och det är (verkligen) inte alla konsument-DAC:ar som klarar av att ta in detta.

Jag använder DSP8024 som extern DAC till datorns ljudkort, och därefter analogt vidare in i en integrerad förstärkare. Hörs inget brus den vägen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:56:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har en Electrocompaniet ECD1 dac. Använder en pd91 transport, coaxial utgång, till deq2496 till EC dac, till ec försteg till HD83 "kitbyggsats" från hi-fiworld.co.uk rörhörlursförstärkare, via cardas hörlurskabel till hd600.
Där är kedjan jag lyssnat på. Först blev jag ledsen, det lät direkt illa, jag blev rädd, är det så illa min front end låter? Har tidigare använt en cambridge d500se som separat system med hörlursförstärkaren.

Det löste sig, det fick stå och koka några timmar, sen var lyckan tillbaka, använde rec utgången på försteget och den har inte använts tidigare så det han ha spelat in.

I all fall, jag har testat så här. Kedjan med DEQ har jag beskrivit, men pd91 har en optisk utgång med, den har jag kopplat direkt till EC dacen.
Så, då kan jag lyssna och jämföra bara med en knapptryckning på dacen, jag växlar alltså mellan input direkt från pd91 eller deq2496. Deqen confade jag så här. Jag satte deqens GEQ till en rak target "kurva", behöver ju inte kompensera för något rum ju men vill ha med den ändå för att se om den "låter bra".

Jag satte kurvan på +6dB så att den verkligen gör något med den inkommande signalen, sen satte jag outputen till -6dB så det inte klipper digitalt eller att vi får
nivåskillnader mellan de två signler som går in i DACen.

Så massa knapptryckande och lyssnande. Man kan ju på en gång avfärda det här testet och säga att det är olika digitalakablar, optisk i en fallet och elektrisk i det andra och så vidare. Men ta det för vad det är, ett snabbt test. Skillnad? Hmm, svårt svårt att säga, OM det finns en skillnad kan jag i hörlurarna höra det som en aningens aningens lägre upplösning, lite mindre djup i ljudbilden. Men, jag kan inet svära på att skillnaderna finns, de är små om de finns ,i alla fall för mig.
Ska prova att växla kablar med, så den optiska går till deqen istället, men det händer i framtiden.
Summa summarum, för min del så ökar DEQen upplösningen i systemet genom att basen som förut dränkte allt, släpper fram mellanregister och diskant.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/11 :  14:24:11  Show Profile Send Peg a Private Message
hmm det borde vara enorm skillnad mellan

a) CD -> UC (-> DAC) -> Försteg -> Slutsteg -> Högtalare

och

b) CD -> (Försteg ->) UC/driverack (-> DAC) -> Slutsteg -> Högtalare

vad det gäller brus.

I fall a spelar inte högtalarnas känslighet någon roll alls för hur mycket brus du får ut
(beroende på volum kontrollen).

Men fall b är ju mer eller mindre ett måste om man ska köra en driverack som delnings filter iofs.

buck ska ju köra den som i kedja a och då borde inte brus vara ett problem.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/11 :  16:00:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kopplat bort min drivrack och kör nu med Behringer´s analoga delningsfilter. Bruset minskar drastiskt och om jag sedan mutar utgångarna från delningsfiltret blir det helt tyst. Det vore ju helt galet om motsvarande mutning på driveracken ligger före utgångssteget, men det verkar ju som att det ändå är så eftersom buset ligger kvar efter mutningen. I manualen så ligger mutningen efter. Jag ska se om man inte kan modda utgångssteget på driveracken så att man får lite tystnad.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/11 :  17:57:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man bör nog endast använda den i basen.
Den brukar efter mätning göra stora ingrepp i mellanregistret, och det ökar tydligheten och punktformigheten i ljudbilden. Men det låter för tunt.
Problemet är att man tillför fel i direktljudet för att kompensera brister i efterklangen.
EQ:n mäter ju med brus och gör ingen skillnad mellan direktljud och efterklang.
Men när vi lyssnar skiljer vi lätt på direktljud och efterklang vilket gör att vi tycker röster låter för tunna.
Jag skulle vilja ha en Ultracurve som bara kompenserar i basen och med högre upplösning än tersband.
Kom ihåg att man aldrig skall låta EQ:n höja nivån i basen utan endast sänka den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/11 :  19:11:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Kom ihåg att man aldrig skall låta EQ:n höja nivån i basen utan endast sänka den.

Det här är viktigt för höjer man i basen är risken stor att sluteget klipper eller att man i värsta fall bränner bashögtalaren.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/01/11 :  19:20:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, gcs, det är ok att höja innan högtalaren har börjat falla av själv, men när högtalaren börjar falla av ska man vara försiktig med att kompensera, det är helt rätt. I basen så upplever i alla fall jag att den i vissa frekvenser dämpar, och andra höjer, men då har högtalaren fortfarande full output.

Att det låter tunnt Björn-0la, det tillskriver jag att höga frekvenser dämpas lättare i rummet, alltså dör de ut fortare än basfrekvenser, det innebär att den kommer att skapa en ljudkurva som stiger med frekvensen, men slå på "room mode" eller vad det heter när du gör mätningen, då kompenserar den för det, då försvinner den där "tunnheten" Jag har provat och får bra resultat så. Jag håller med om att ljudet blir för "tunnt" eller basfattigt eller ljust, kalla det vad vi vill. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/11 :  21:22:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har både en dbx dr 260 och en UC DSP 8000, som jag upplever det är det milsvid skillnad dem emellan.

Känsligheten ligger på ca 108dB hos mina 2" (B&C DE75-P på JBL 2386), jag sitter ca 4m från högtalarna i ett hyffsat tyst rum, och jag hör inte det minsta brus med DR260, men jag gainar ner rätt kraftigt på stegen, precis så mkt att jag får strax över "normal lyssningsvolym" från källan vid fullt pådrag från densamma.

Det jag däremot hör rätt tydligt är bakrundsbrus på vissa skivor, pausar man så är det känpptyst, för att inte tala om vad man hör på vissa mp3 spår...

Däremot UC 8000, plastigt, "disigt" och livlös vid jämförelse med dbx'en och då hör jag definitivt ett bakgrundsbrus, inte störande mkt men man hör det, men sedan handlar det ju om en helt annan prisklass också, allt har sin förklaring, UC'n är inte dålig och den erbjuder rätt mkt för det pris den betingar, precis som det mesta från behringer.

Observera att detta är mina egna uppfattningar och skall inte tas som något annat.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/01/11 :  22:19:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kan inte förstå varför jag har brus. När man kollar runt på inställnings möjligheterna kan jag bara finna att man bara kan ställa in ingångsnivån L/R samt något som kallas för Master. Ingen utgångsnivå vad jag kan se. Man måste alltså köra autocorrection...eller? Martinsson vad händer när du mutar hornens utgångar, blir det någon hörbar skillnad om du lyssnar på hornbruset som ändå måste finnas.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/01/12 :  07:57:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag skall kolla gcs, men jag håller med det är lite underligt.

visst måste där finnas brus, men detta kan ju ha andra orsaker också, vilka steg kör du med, hur ser gainstrukturen ut, har du några "elaka" apparateer runt omkring, emc relaterat ?


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000