HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 gamla -> nya komponenter, finns det bättre idag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:42:03  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
En tanke: Om den bruna sörjan är lim, borde den inte vara jämnt utspridd då?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:49:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är den "bruna sörjan" kladdig? Jag tror också det är lim och i så fall är den torr.
Men det är inte fel att byta i vilket fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:00:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Vilken typ av silicon lämpar sig här?

Har använt genomskinlig,liten tub (typ kaviar tub) som finns mackar järnnhandeln mm.
Finns även stooora tubertyp våtrums silikon (Vit).
Men tror den genomskinliga dämpar bättre vibrationer,kan ju inte skada i alla fall.

Edit:Och värmen det tål den!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/18 17:02:00
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:03:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nej, den är torr. Tänkte det kanske var läckage som torkat? Enligt min bror har den mesta värmen i steget kommit från trafona, och det borde väl stämma med slut/kassa lytar?
Hur som helst är de säkerligen torra nu, så lytarna byts oavsett.

Jag har även köpt wima kondingar för att kunna ersätta de mylar kondingar som sitter på nätdelskortet, det borde väl vara bättre?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:05:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Enligt min bror har den mesta värmen i steget kommit från trafona, och det borde väl stämma med slut/kassa lytar?

Inte nödvändigtvis. Trafona kan vara underdimensionerade.
quote:
Jag har även köpt wima kondingar för att kunna ersätta de mylar kondingar som sitter på nätdelskortet, det borde väl vara bättre?
Vet ej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  17:37:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Angående trafona så tror jag inte att dessa var så varma från början. Snackade precis med brorsan, han minns inte riktigt men med 90% säkerhet kan han säga att trafona inte blev så varma från början.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/18 :  18:18:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I så fall tror jag snarare att förstärkarens biasinställning har ändrat sig så att tomgångsströmmen ökat med tiden.
Om effekten skulle gå ut via dåliga kondingar skulle dessa bli väldigt varma. Eller tänker jag fel här?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:13:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag är inte tillräckligt insatt för att svara på det. Men det finns det säkert nån som kan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:37:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har varit med om att konding till rörförsteg slutat fungera,hörde det genom att det brummade mer o mer.Men kondingen såg ny ut inget läckage eller dyl.Såg det på att spänningen til glöden sjönk,provade att byta, bra igen.Om trafon blev påverkad av detta vet jag ej,den blir ganska varm ändå.Tror inte det skadar att byta "gamla"lytar,Och biasen går ju att kolla om man vet hur den ska stå.(servicemanual)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/18 19:43:38
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:48:04  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Japp, en sån har jag ju...frågan är var man mäter detta? Har inte kollat igenom det så noga, och manualen beskriver inte var man ska mäta saker.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/18 :  19:56:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,heehh,det kanske inte går att ställa den heller på det steget.Kan ju vara fast.Någon kanske är bekant med steget som vet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:40:20  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det finns allt möjlighet att ställa in den... Det står "Adjust VRD601"..."coupling: plus lead=TP1, minus lead=TP2" "adjust for: DC milli-voltmeter reads 5mV +-0.5"

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/18 :  20:44:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Finns säkert på schemat ett helt gäng mätpunkter.
Det är bara att börja mäta dem o kolla att de stämmer

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:00:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,då är det ju "bara" att mäta,ifall någon komponent tappat värdet t.e.x.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:20:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hittar TP1 o TP2, så mätpunkter har jag, hittar inte VR601, men det finns bara ett variabelt motstånd per kanal....måste väl vara dem?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:23:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kan ett variabelt motstånd se ut som ett motstånd med en ring runt på ett kretsschema?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:49:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Mayday:
Kan vara så annars brukar de vara märkta som motstånd med ett sorts "T" eller pil. Specialmotstånd - PTC, NTC o slikt - brukar ofta var märkta som du anger.

Mer till Mayday och andra:
Jag är lite åsiktsfascist, dvs jag håller stenhårt på mina egna åsikter visavi andras. I audiosammanhang har jag blivit minimalist/nihilist. Köper de flesta komponenter (billigt) från BHIAB och emellanåt ELFA och mer sällan Conrad. De flesta rör kommer från TubesAndMore (NOS) och många tansformatorer är köpta av en billiga firma i England.
Komponenter som kondingar, motstånd, kablar och kontakter köper jag vad-som-helst med den fulla övertygelsen att fabrikat o dyl inte spelar någon roll.
Om jag upplevs aggressiv och hotfull beror det inte på att jag med slägga och Kalashnikov ska övertyga alla att jag har rätt utan för att jag argumenterar på det sättet; och att jag tycker det är viktigare att man har kul med sin hobby och utvecklas med den, men INTE låter hobbyn ta kontrollen så till den grad att man förlorar fattningen och kontrollen. Även vi HiFi-bögar är begränsade av naturlagarna och de trista begränsningar våra bankkonton ställer upp.

Kör hårt Mayday - fortsätt kämpa!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:58:58  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Klart jag gör =) Det e ju kul !

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:14:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Klart jag gör =) Det e ju kul !

Rätt inställning. Låt dig inte tryckas ner av massa Messerschittar!

Generellt tycker jag att när man bygger nytt kan man med gott samvete välja billigaste komponenterna, just av kostnadsskäl. Att elda upp en MOSFET-stärkare där de 78 motstånden kostat 15kr/styck är liksom ingen höjdare.

Jag undrar lite som svar på din originalfråga om komponenter blivit bättre. RIFAs ellyter (på 80-talet) kunde köras på nästan 2 ggr märkspänningen. Det betydde inte att de var superbra utan nästan tvärtom. Så lite kontroll hade man över tillverkningen att man fick göra dem alldels för bra för att garantera att alla klarade ribban. Jag kan tänka mig att komponenter av idag har betydliga jämnare kvalitet - en 100V elektrolyt upplöses i ett moln av giftrör vid 101V, här finns ingen spridning (lite överdrivet). Troligen gäller samma halvledare av olika slag.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/19 :  15:42:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
jag håller stenhårt på mina egna åsikter visavi andras. I audiosammanhang har jag blivit minimalist/nihilist. Köper de flesta komponenter (billigt) från BHIAB och emellanåt ELFA och mer sällan Conrad. De fle

Det är väl jättebra om kan hålla på dina åsikter/övertgelse,men det betyder ju inte att alla andra måste ha samma minimalist/erfarenheter/övertygelse.
Det är ju en fri värld,I alla fall ganska i sverige.Om inte du hör/märker skillnad på minimalist saker och andra kan ju andra göra det.Du tror inte att den förhoppnins vis bättre kavliteten på t.e.x en lite dyrare pot kan göra skillnad då?Bättre lager,material,högre tryck löpare/kolbana,ev,bättre kolsammasättning?
Jag vet att en bil t.e.x byggd för bana kör skiten ur en med orignal delar.Varför...
Men det verkar som du blir nöjd om de flesta går till någon lågpriskedja och handlar en minimalist ljudburk.Eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000