HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fråga ang. elektrolyt kondingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:23:33  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Skulle nedanstående lämpa sig som elektrolytbank i en nätdel?

(lånad bild)

Rubycon USR 10000uF/63V 105grader C 30x50mm

http://www.vtm.co.uk/index.php/vtm/content/view/full/92

Datablad, men här finns inte det aktuella värdet med 105grader C
http://www.vtm.co.uk/index.php/vtm/content/download/291/1947/file/Datasheet_rubycon%20usr%20series.pdf

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:31:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kort svar: Ja.
Längre svar: Det finns förstås alltid ideer om vilka kondingar som låter bäst osv. Dessa duger dock alldeles utmärkt till en elektrolytbank till en trafo på säg 35 V AC. (som ger ca 50V likriktat och så med lite marginal;-).

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:35:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
De som sitter i nu är 6800uF/63V....så då ska det väl var nemas problemas?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/08 :  12:24:17  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Nej då.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/01/08 :  13:23:32  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Boergars:
Hur menar du nu då? för att citera.
Det borde gå bra skulle jag säga.

Hjelm
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:11:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hjelm: Jag tror att det är precis det Boergars menar, att det kommer funka. Eller missförstod jag dig nu?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:49:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror också att Boergars menar att det går bra. Det tror jag också. Att det funkar alltså - jag tror både att Boergars menar det
som någon annan skrev, alltså att kondingarna kommer att funka fint OCH att kondingarna funkar... Oj vad konstigt det blev.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/08 :  17:52:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ja självklart menar jag att det går bra.

Läste maydays fråga som "då ska det väl inte vara några problem"

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/08 :  19:20:07  Show Profile Send jerico a Private Message
Kapar tråden lite om det inte gör nått...

Jag tänkte trycka in lite mera µf i stärkaren. Nu är det ju bara så att det inte får plats på kortet. Så jag funderar på om man kan göra så här eller om man ska "kapa" lödbanorna och gå ner igen med koppar tråd?

Röd & gul är då eltrådar och lyttarna är på 10Kµf styck.



Ideer någon?

Tackar för lånet av tråden.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/08 :  20:05:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jerico: Kapa på bara, det e ok ;-)

Rubycon är väl ganska bra kondingar har jag fått för mig?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/08 :  21:31:24  Show Profile Send Bardis a Private Message
jerico: Svalander har lite bra tips om hur man kopplar till extra kondingr. Kolla in bilderna lite längre ner på sidan.

http://www.svalander.se/tips/lytar.htm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/08 :  22:04:48  Show Profile Send jerico a Private Message
Om jag fattar den bilden rätt så är det att bryta lödbanor eller borra nya hål så man kan dra egen tåt till varje kondning...

Nu kan jag inte ladda upp bilder ser det ut som... Ska bråka vidare med det nu.



Edit: Fick till bilden.

Är det så han menar tror ni?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?

Edited by - jerico on 2007/01/08 22:21:36
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/01/09 :  17:30:41  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ser bra ut.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/09 :  18:07:53  Show Profile Send jerico a Private Message
Då ska jag ta och titta om det är genomförbart bara...

Men kom att tänka på det här nu. Det är ju breda lödbanor där kondningarna sitter. Man borde ju kunna borra hål och dra kabel till varje kondning??? Då blir det ju bara "längre ben" på dom. Är ni med? Funkar det tror ni??? Vill ha in 4 stycken där det sitter en idag så det ska ju inte in några vansiess mängder men det blir ju platsbrist helt klart om man måste ner med dom nära kortet.

Tacksamm för svaren som har kommit och den hjälp det har varit till!

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/10 :  00:44:24  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
om du kopplar som i bild nr 2, får du ej glömma att kapa kopparbanorna mellan anslutningarna.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/10 :  02:46:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Behövs inte kapa banorna. Snarare sämre att göra det iomed att du kommer få "halva" resistansen iomed att du får dubbla kablar. Jag hade nog valt första sättet och placerat dom så att benen blir så korta som möjligt istället.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/10 :  11:07:02  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Enligt min åsikt så MÅSTE man kapa banorna för at inte få en konstig slinga, som kan ställa till med allsköns oljud.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:49:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Minimera ledningslängderna - inga onödiga L och R!!

Klarar nättrafo och dioder av den extra strömstöt en större kondensatorbank ger?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  14:12:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Klarar nättrafo och dioder av den extra strömstöt en större kondensatorbank ger?


Om frågan var ställd till mig, så svarar jag att jag tror inte att det ska vara några problem då jag inte höjer värdena så mkt, samt att trafona nog fått jobba rejält med de kassa kondingar som satt där innan.
Dioder ska jag troligen byta mot BYV27-200 eller BYV27-150.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:08:15  Show Profile Send jerico a Private Message
Det är inte genomförbart för min del. Så jag ska lyfta dit 4 helt nya kondningar. Ska bara leta fram de € som behövs till detta...

Likriktningen får man titta över men nät trafon ligger på 600VA så den borde orka tycker jag...

Tackar för svar och för lånet av tråd!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:27:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Trafon klarar nog en extra kondensatorbank men dioderna???

Strömmen genom kondensatorerna vid tillslag bör väl se ut som:
I = Îxe^(t/RC) - Î är strömmen vid tiden noll (när strömmen slås på) C = kapacitansen och R = resistans i trådarna fram till kondensatorn. Med otroligt korta och kraftiga tilledningar och stort C blir initialströmmen inte så liten direkt.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/18 :  22:33:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Du tror inte att dioder med liknande spec, om inte bättre än de som sitter i idag klarar sig? Den har klarat sig i 21 år med de gamla dioderna..tror du att en höjning från 27200uF till 40000uF blir för mkt för dioderna? I så fall får man väl peta dit kraftigare dioder? okunnig o vetgirig =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/18 :  23:06:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kanske långa och tunna ledningar då?Nej men Byw96E Pallar lite mer...
Även om jag nog tror att dom du nämde pallar oxå..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/01/18 23:09:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000