HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Separera chassie o signaljord?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/07 :  15:51:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har ett liter problem med mitt snabbyggda Gainclone.

Steget är helt tyst när jag inte har något inkopplat, men så fort jag kopplar in ett försteg så får jag ett jordbrum.
Misstänker att jag får en jordslinga via nätsladden (vanlig apparatsladd på båda).

Så hur separerar man signaljord från chassiejord på bästa sätt.
Man kanske inte ens behöver ha dem ihopkopplade..

Så hur är det man brukar göra, ett litet motstånd mellan signaljord o chassie eller är det konding... Minns ju inte

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/07 :  16:58:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ett motstånd på 10-100 Ohm är det vanliga.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:02:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Gott ska testa det..

Tackar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/07 :  23:17:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Får man fråga varför just 10-100 ohm och vad är det som gör det så mycket bättre än 0 dvs. bara en kabel ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/08 :  08:57:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har för mig att man vill ha en liten potensialskillnad mellan signaljord o chassie. Just för att undvika jordslingor.
Men jag kan ha fel

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/08 :  10:07:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hmm, det här med jordning är ett träsk, eftersom jord inte alltid är samma jord, fast det borde vara det....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:44:38  Show Profile Send icewall a Private Message
Japp, av jord är du kommen, eller hur det nu var...
Känner igen problemet! Jag har 6 st UcD som brummar mer eller mindre
Kör ett Orion system med dessa och efter att ha byggt om lite så dök den lille björnen Brumm upp även i min anläggning. Om jag inte kopplar in filtret och spelar på ett par test hgt så är det knäpptyst, förutom musiken givetvis. När jag kopplar in filtret så brummar det lite klädsamt först för att sen tillta i styrka till "icke godkänt" när sista baskanalen åker in. *grrrrr*

Tips från HiFi coacherna???

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2007/01/08 :  15:59:17  Show Profile Send Laggie a Private Message
Detta ska jag med testa, att sätta ett motstånd emellan. Jag har också brum i min gainclone.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/08 :  17:00:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vet inte om det hjälper.
Har inte hunnit testa. Ska göra det nu i helgen.
Men om sagt jag misstänker att jag får en jordloop då jag både har jordat försteg o slutsteg. O när man kopplar ihopdem med en signalkabel så får man en fin stor loop

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2007/01/08 :  17:43:08  Show Profile Send CC a Private Message
"Regeln" för att undvika jordproblem är att se till att alla pryttlarna är kopplade till samma nätlist (och naturligtvis har man innan kollat fasen på varje respektive aparatlåda innan) och vidare så löser man eventuella brumproblem "lättast" genom att se till att endast en av prylarna är kopplad till jord, vanligtvis slutsteget då... De andra apparaterna får man se till att antingen köra med ojordad nätkabel eller lossa jordledaren i antingen nätkabel eller apparat beroende på vad som är lättast... Försiktighet och lite sunt bondförnuft rekomenderas naturligtvis vid sådana operationer om man nu inte är hemma i elens spännande värld!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/08 :  18:54:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
CCs råd är bra. Fast i praktiken så får man räkna med en hel del trial-and-error när man försöker lösa jordproblem; särskilt när man kopplar något till köpe-apparater (eller moduler) vars exakta design man inte känner till. Många gånger så blir det en konflikt mellan säkerhet och brum.
Den goda nyheten är att det brukar gå att lösa. Fast det kan ta en hel del tid. Jag har flera gånger bokstavligen talat ägnat flera arbetsveckor åt att "optimera" kopplingar mellan apparater, fast i mitt fall så rör det sig om rätt stora mätsystem (som inkluderar flera pumpar, skärmade rum osv) så det är väl ett extremfall.


Edit: "Tricket" med motståndet är det i sig inget fel på, men se allt i världen till att du gör en liten "värsta falls analys" vad gäller hur mycket ström det kan gå genom motståndet om något går fel och välj effekttålighet därefter. Om motståndet är underdimensionerad så kan det annars i värsta fall börja brinna.


Edited by - f95toli on 2007/01/08 18:56:55
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/08 :  22:11:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
icewall: Jag håller själv på med en Ucd400 fast bara till en Sub. UcD-modulerna jordar "inom" sig dvs. mäter man med ohmmeter på hgt (-), supply Ground och Signal in Ground så är alla dessa kortslutna i modulen, så om du har en annan jordpunkt nånstans så kan du mycket väl få en loop den vägen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000