HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Era betydelser av...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:00:38  Show Profile Send MrOhm a Private Message
Vad innebär egentligen uttrycket "att kunna driva ett par högtalare?".
Menar ni då att när man säger att en förstärkare inte orka driva ett par högtalare, menar ni då att då jag vrider upp volymratten upp till kl 13.00 så är volymstyrkan inte mkt större än då ratten var vid tex kl 20.00?? Hur är er definition på det??

tex om jag har en förstärkare som är 2x25 w och en som är 2x50 w och säg driver ett par stativare med 8 ohm. Innebär det då att volymstyrkan ökar mer per timenhet på volymratten på förstärkaren med 2x50w jämfört med den svagare???

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:15:28  Show Profile Send norman a Private Message
För mig betyder det att förstärkaren kan driva själva lasten som högtalaren utgör utan att förvränga signalen, t.ex. kan en del förstärkare få det svårt om högtalaren är väldigt lågohmig på vissa frekvenser (finns ju skräckexempel på högtalare som sjunker ner till ett ohm!..). Det har alltså inte nåt med ljudtryck eller läge på volymratten att göra (iaf inte enligt min defenition på uttrycket)

Edited by - norman on 2002/11/22 00:17:25
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:18:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nyckelordet är kontroll, var volymratten står är ointressant. En van hifi-nörd har inga problem att höra om krämen räcker eller inte.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:18:55  Show Profile Send ekman a Private Message
sen så beror det ju lite på också för en lite klenare förstärkare kan nog få en högtalare att spela rejält högt medans den dock inte blommar ut förrän man änvänder en kraftigare förstärkare så frågan är ju då om den mindre orkade driva eller inte? jag tycker inte det
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/22 :  00:35:13  Show Profile Send yalpa a Private Message
Sen kostar kräm pengar, mycket pengar. Ingen idé att köpa Rotels största steg till ett par stativare med 95dB känslighet. Då är det bättre att satsa på en högklassig Naim kombination. Det gäller att få den perfekta balansen mellan kräm och kvalitet som passar just dina högtalare.
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/22 :  02:16:11  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Att kunna spela en högtalare tillräckligt starkt utan att förstärkaren gör sig tillkänna. Detta beror på känslighet och impedanskarakteristik mest vad jag vet.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/11/22 :  03:41:52  Show Profile Send pesa a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

Att kunna spela en högtalare tillräckligt starkt utan att förstärkaren gör sig tillkänna. Detta beror på känslighet och impedanskarakteristik mest vad jag vet.

John

Och pa vilket satt ger sig forstarkaren tillkanna?

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:41:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by pesa

quote:
Originally posted by John Stalberg

John

Hårt..elakt ljud! Distortion!!

Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:46:28  Show Profile Send MrOhm a Private Message
jag har hört att en högtalare kan också förstöras av en förstärkare med lägre effekt än märkeffekten.

vad innebär märkeffekten?, är det effekten som högtalaren tål innan den brinner upp?
Om jag har högtalare med känsligeten 88dB/m och 120w och driver den med en förstärkare med som tidigare i exemplet 2x25 w ..hur skulle det kunna förstöra högtalaren????? är inte inbiten i det här med att räkna, men tycker ändå att det är skumt

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:52:02  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Den färgar ljudet på något sätt. Någon form av dist som Neodynium säger.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/22 :  09:54:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mr Ohm

En mindre förstärkare hamnar lättare i klippning, dvs den ombeds lämna mer effekt än vad den kan prestera. Klippning ger distorsion som är mycket dåligt för elementen, de blir varma och brinner sönder förr eller senare. Det är alltså mycket lättare att ha sönder högtalare med en liten förstärkare än en stor.

Märkeffekten som anges på högtalaren är en teoretiskt siffra på hur mycket effekt en högtalare tål. Ofta är denna också ett marknadsföringsdata dvs den har lite eller inget med verkligheten att göra. Mycket få high end högtalare har en sådan angiven medans ALLA lågpris har det.

"att kunna driva ett par högtalare" är en sammansatt fråga för den innehåller flera delar
Kunna producera ljud överhuvudtaget
Kunna producera den bas högtalaren är kapabel till
Kunna producera den musikglädje en högtalare är kapabel till
Kunna spela så högt som högtalaren medger utan distorsion

Ofta är det mycket dyrt att kunna göra alla delar så bra som möjligt. Man måste kompromissa med sin egen plånbok. Svårheten är att hitta rätt balans och vi gör alla personlig värderingar här. Många samtal här handlar ytterst om just denna balans och om hur vi värderar olika delar av den.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MrOhm
Member

139 Posts

Posted - 2002/11/22 :  10:58:49  Show Profile Send MrOhm a Private Message
quote:

okej nu skall jag bli lite jobbig.
Hur kan en förstärkare lämna mer effekt än den är specificerad på? det är väl ändå förstärkaren som bestämemr hur mkt kräm man skall ha och inte högtalarna. Högtalarna är ju passsiva o låter strömmen gå igenom spolen för att röra membranet. Är det så att det bildas induktion som påverkar förstärkaren?? i så fall hur hanterar förstärkaren det???
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/11/22 :  13:04:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
man skulle väl kunna säga att det är helt beroende på förstärkaren, är den "klen" så sjunker uteffekten om lastimpedansen sjunker (ex. från 8 till 4 ohm) är förstärkaren stor, stygg o tuff så bryr den sig inte ens om du hänger på 2ohm, den matar envist på iallafall.
du har säkert sett dom där "effektkuberna" på förstärkare i tidningarna, dom ger en liten ledtråd om hur strömstark en stärkare är samt om den kan kontrollera en jobbig högtalare med järnhand, i mitten på kuben så är det ren resistans (ohm), åt ena hållet är det kapacitiv belastning, åt andra hållet är det induktiv belastning som råder.
höjden på kuben skall i edealläget vara likadan över hela, men ideala förstärkare finns ju inte än, så kuben sluttar mer eller mindre beroende på förstärkare.
det jag personligen är ute efter är att förstärkaren skall vara tillräckligt "strömstark" för att kunna kontrollera basen med järnhand, är förstärkaren klen riskerar basen att bli klen, svampig eller uppsprucken och fattig.
men eftersom jag i dagsläget kör med ett par stativare så har jag inte direkt ett behov av ett steg på 2x500W, utan 2x20W räcker för min del, bara förstärkaren är strömstark.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/22 :  13:34:07  Show Profile Send norman a Private Message
"Är det så att det bildas induktion som påverkar förstärkaren?? i så fall hur hanterar förstärkaren det???"

En högtalare är en komplex last (en imaginärdel och en realdel). Hur förstärkaren hanterar det är svårt att svara allmännt på, en del förstärkare börjar t.o.m. självsvänga om imaginärdelen på lasten blir för stor (alltså kapacitiv eller induktiv last).
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/22 :  14:04:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message
MrOhm

när du lyssnar så behövs en given effekt för den volymen, inga konstigheter förrän en stor transient kommer t.ex. ett trumslag. Denna korta men mycket enegirika signal kan behöva flera hundra watt för att inte förstärkaren skall överstyra och därmed bara lämna distorsion istället för musik. Ju högre du spelar desto oftare inträffar detta, dessto trögare högtalare dessto mer effekt krävs eller dessto oftare inträffar detta.

Förstärkaren lämnar aldrig mer än den kan.

I medeltal behövs sällan särskilt hög effekt men djupa bastoner och kraftiga transienter kan behöva massor med ström/och eller spänning=watt

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/22 :  15:57:02  Show Profile Send Timbre a Private Message
Kan en förstärkare ha för mycket effektresurser för en högtalare...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:04:55  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Kan en förstärkare ha för mycket effektresurser för en högtalare...

jo det går nog..men det beror på hur mkt man drar upp volymen...fast jag provade ett par skitkassa "20w" högtalare en gång med en Dynamic Precision stärkare på kanske 500W..kunde spela högt som, f-n utan att de gick sönder...
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/22 :  18:05:33  Show Profile Send David A a Private Message
Det verkar aldrig kunna finnas för mycket effektresurser, hemma hos mig ligger delningen på mellan stativare och sub på 115Hz för närvarande. Likt förbannat så är det lätt som en plätt att tända översta biasskalan på Krellen, och då driver den ändå bara mina 1.3se över 115hz! Måste inskaffa en FPB-600 tror jag...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:15:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
För mig innebär att driva en högtalare att baskaggen får den rätta tyngden och snabbheten. Och att denna karaktär inte ändras om man skruvar upp.

Detta handlar mer om strömstyrkan hos förstärkaren dvs förmågan att avge ampere. Om man krankar volymkontrollen måste förstärkaren avge mer effekt och mer ström för att inte förstärkaren skall distordera.

På många förstärkare spelar det ingen roll hur mycket man vrider på volymkontrollen över klockan 13.

Förstärkaren kan ha skyddskretsar som hindrar den från att avge mer ström än den är dimensionerad för (den stänger av).

Som många tidigare har varit inne på är effekthungrigheten olika för olika högtalare. Elektrostater och paneler brukar vara väldigt krävande vad gäller effekt (och ström).

Apogees modeller kan nämnas som exempel på detta. Dynamiska högtalare är inte så jämnt resistiva i sin last. Dom kan vara mycket varierande beroende på vilken frekvens dom spelar. Slutna system har en annan impedanskarakteristik än portade.

Genom aktiva delningsfilter som byggs in i förstärkaren eller ligger mellan förstärkaren och högtalaren kan man utnyttja högtalaren optimalt.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/11/23 :  07:22:32  Show Profile Send HPW a Private Message
Det måste väl var så att den statiska effekten som förstärkaren är specad för ger en indikation på hur den kan hantera last men är inte nödvändigtvis hela sanningen. Oftast mäts förstärkaren upp genom att använda vanligt motstånd medans en högtalare varierar sin impedans över hela tonområdet. Brukar variera från ngt ohm till 30 - 40 ohm.

Olika förstärkare är olika bra på att hantera denna dynamiska last. Ex vis är Naims förstärkare specade med låg effekt men är erkännt bra på att driva högtalare utan problem medans andra förstärkare inte helt klarar last trots högt specad statisk effekt.

Det är oxo så att har man för låg effekt på förstärkaren finns det risk att den klipper när man spelar högt, om förstärkaren är dålig på att hantera denna dynamiska last så finns det risk att man bränner diskant elementen. Man får man ökat energi innehåll i övre registerna. JMF en avklippt sinus blir som en fyrkantvåg och en sådan innehåller en massa udda toner förutom grund tonen.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:03:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Det måste väl var så att den statiska effekten som förstärkaren är specad för ger en indikation på hur den kan hantera last men är inte nödvändigtvis hela sanningen."

Nä, tillverkarna kan ju ljuga hur mycket som helst. Någon som läst Hobbex?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000