HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Spole på primären för att sänka spänningen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:36:32  Show Profile Send Lovan a Private Message

Läste att man kunde sätta en spole på primären för att sänka sekundärspänningen.
Någon som har testat det?
Jag antar att det inte funkar så bra med variabla laster men tanken var till konstantströms Klass A steg så då borde det fungera?

Ryssen
100.000-klubben

8503 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:51:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ehumm,är det inte bättre att ha spolen på sekundären då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/06 :  22:34:24  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det var min första tanke men iomed att jag dels behöver fler spolar, sen även har mera ström gående genom dom så behövs det större(om man har kärnor). Dock får man ju filtreringen vilket inte är dåligt.

Hur blir det med trafon när ström och spänning blir mera förskjutet? Blir den varmare pga den lägre effektiviteten?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:12:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Menar du att köra trafon som en transduktor?
http://en.wikipedia.org/wiki/Transductor

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:25:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är lite knapphändigt med info...

quote:
Läste att man kunde sätta en spole på primären för att sänka sekundärspänningen.
Vad har du läst? En länk kanske?

quote:
Det var min första tanke men iomed att jag dels behöver fler spolar, sen även har mera ström gående genom dom så behövs det större(om man har kärnor). Dock får man ju filtreringen vilket inte är dåligt.
Vad är det du ska bygga?


Man kan sänka spänningen om man sätter en spole direkt efter likriktaren,
före filterkondingarna. Det genererar ingen värme att tala om.
Men på primärsidan vet jag inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:59:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Gaffa: Nä men det var rätt intressant länk ändå

Bernt:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=908963#post908963

Det var mest att jag aldrig tänkt på iden att man kan sätta en spole på primären. Sekundärsidan känns naturligt och det är nog så jag kommer göra om jag bygger med för hög spänning.

Jag kollade lite snabbt i "Valve Amplifiers" av Morgan Jones och han skrev lite om just att ha spolar(på sekundären) och där pratar han lite om att man måste komma upp i en minimumström. Jag tyckte mig inte se någon direkt information om vad som händer när man ligger under den här minimumströmmen? Agerar spolen bara som en resistor då dvs regulerade spänningen blir inte 0.9*sekundärspänningen(istället för 1.4*sekundärspänningen utan spole)?

Du har PM

Edited by - Lovan on 2007/01/07 00:01:03
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:46:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ligger man under minimumströmmen stiger spänningen.

Edit: Hmmm, ja det är väl så att spänningen fördelar sig över hela induktansen på primärsidan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/07 :  01:31:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Just ja, det tänkte jag inte på
Då är det inte så svårt att beräkna värdet på den heller.

Tack för svaret
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/01/07 :  08:46:50  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Lovan
Utan ha läst hela tråden (ursäkta )
Har läst Morgan jones och som jag minns pratade han om drosslar (chokes).
Där finns ett "fönster" (en min och en max -ström).
Ligger du under min-strömmen agerar drosseln som en "kopprtråd" dvs rent resistivt (tror det beror på att du hela tiden ligger i mittendelen av hystereskurvan om du kikar i magnet-digram för drosselkärnan).
Ligger stömmen för högt mättas kärnan och även här börjar drosseln anta ett resistivt element.
Så ligger du under "fönstret" kan du ju lasta (shunt-motstånd) ner efter drosseln för att den skall arbeta optimalt.
Det du nämner om 0.9xVin(RMS) resp. 1.4xVin(RMS) är ju ett bra hjälpmedel att hitta "fönstret" om man inte har data-blad på drosseln.
Än en gång ber om ursäkt om jag missförstått frågan
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/07 :  17:59:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Pix: Jag tror du är på rätt spår!
Men det var inte så jag förstod det här med 0.9*vin resp 1.4*vin. Det var ju den regulerade spänningen man fick på lasten när man använde sig av en spole. Istället för att bara använda sqrt(2)*vin för att få den spänningen så blev den lägre iomed att man tog bort så mycket "högfrekvent" energi.
Formeln för att räkna ut imin var ju den här:



Dvs räknade man med 4A och 30v sekundärspänning(från trafon), så fick man att L måste vara minst 7.2mH.
Om jag då sätter en spole med 10mH så får jag ut ca 27VDC(0.9*30) på lasten medans om jag inte hade någon spole så skulle jag få 42VDC(30*1.4)?
Eller har jag missförstått?

Edited by - Lovan on 2007/01/07 18:02:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000