HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Överlever planeten ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/01/19 :  09:02:00  Show Profile Send overhang a Private Message
Kan även nämna att vi precis dragit igång ett globalt initiativ med avsikt att få företagsledare (och deras företag) att friviligt åta sig att arbeta kraftfullt med denna fråga.

http://www.combatclimatechange.org/

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:08:29  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Planeten överlever nog alltid, som tidigare nämnts... Om än kanske inte i sin vackra blå-gröna dräkt.

För människan ser det däremot mörkare ut... Här knallar vi runt och kallar oss intelligenta, vältrar oss i tekniska lösningar sprungna ur logiska resonemang, för att underlätta vardagen.

Men männsikan är den absolut dummaste (i meningen oklok) djurarten som för tillfället vandrar på planetens yta.

Och dumheten, latheten och girigheten kommer, inom kort, att stå oss dyrt...

(Ok, jag har en dålig dag...)

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:11:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
(Ok, jag har en dålig dag...)

Stämmer nog det du skrev i alla fall.

I dagens lokal tidning:
Trädet kan leva
utan människor.
Människosläktet kan inte
leva utan träd...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:30:45  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Ryssen:

Det behöver inte nödvändigtvis (förhoppningsvis) stämma, det jag skrev. Men det kräver att vi utnyttjar vår "intelligens" på rätt sätt... Och börjar en förändring NU. Dvs INNAN förändringen KRÄVS, för då kan det vara för sent...

(Se där, det ljusnar lite... Kanske...)

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:31:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Kan även nämna att vi precis dragit igång ett globalt initiativ med avsikt att få företagsledare (och deras företag) att friviligt åta sig att arbeta kraftfullt med denna fråga.

http://www.combatclimatechange.org/



Kanon, väldigt bra initiativ då företagen är en stor "bov" i dramat.

quote:
Planeten överlever nog alltid, som tidigare nämnts... Om än kanske inte i sin vackra blå-gröna dräkt.

För människan ser det däremot mörkare ut... Här knallar vi runt och kallar oss intelligenta, vältrar oss i tekniska lösningar sprungna ur logiska resonemang, för att underlätta vardagen.

Men männsikan är den absolut dummaste (i meningen oklok) djurarten som för tillfället vandrar på planetens yta.

Och dumheten, latheten och girigheten kommer, inom kort, att stå oss dyrt...



Tyvärr väldigt sant...


- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/01/19 :  16:33:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det behöver inte nödvändigtvis (förhoppningsvis) stämma,

Nej,och förhoppningsvis blir man (jag)lite klokare av det hela.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/19 :  17:11:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tror starkt på att vi kommer att kunna hantera detta men att det kommer att ta minst 10 år innan vi märker några större förändringar i samhället.
Det tror jag också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/01/19 :  17:51:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lite info bara t.e.x utfiskningen hade dom undersökt och det visad sig
att fisken automatisk inte förökade sig "bara" för att man slutade fiska där,utan att det kanske tog 30-40 år innan det var återställt igen.
Andra "råvaror" som t.e.x skog,vet ju de flesta att det kanske tar 40-50-60 år innan det är stort nog att använda till virke,andra varor metall,kol mm,vet jag ej men det säger nästan sig själv att det tar mycket längre tid.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/19 :  18:12:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Metall och andra grundamnen blir det aldrig mer av, kol olja tar nagra miljoner ar att framstalla pa "naturlig" vag (vi eldar just boktavligen med gamla dinosaurier).
Det ar ganska fa av de resurser som vi anvander som fornyar sig sa snabbt som skog.


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/01/19 :  19:33:34  Show Profile Send esl a Private Message
ztenlund:
Jag köper den mest naturtrogna återgivningen av ljud = jag köper Quad elektrostater... var det så du menade?

Som jag skrev tidigare i tråden.
Det hänger på DIG, det hänger på MIG.
Du och Jag måste använda vårat förnuft och dra vårt strå till stacken.

Man kan inte skylla på USA eller Kina osv osv..även om dom inte är perfekta naturligtvis...
Men tänk på att även om USA är en stor bov så är det det land som drivit avgaskraven hårdast, det är dom som tillverkar mest förnyelsebart flytande bränsle, det är dom som har störst forskning på alternativenergi. osv. osv
Kineserna tillverkar flest solfångare i världen, cyklar mest av alla, osv osv..
Man kan använda statestik på olika sätt.

Men tänk på vad DU kan göra och bidra själv!!
Sprid det tänkandet till en kompis och till slut blir allt bra!!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2007/01/19 :  19:49:08  Show Profile Send overhang a Private Message
esl,
Precis som du säger så är inte allt skit i USA. Även om de inte skrivit på Kyoto så pågår ett antal mycket intresanta och possitiva saker just nu. Flera stater har valt att gå med i REGGI (regional grenhose gas initiative) där de frivilligt åtar sig att minsak sina utsläpp, inom detta initiativ kommer utsläppshandel att vara en av verktygen. Flera energi och gas/olje bolag är involverade i CCS project (Carbon Capture and Storage), staten kalifornien stämmer flera amerikanska biltilverkare för att de inte tillräckligt kraftfullt arbetat med att minska bränsleförbrukningen på sina bilar.

Kina har tyvär i dagsläget en negativ trend vilken förhoppningsvis kommer att vända de närmaste 10-15 åren. Faktum är att de årliga globala utsläppsminskningarna Kyoto protokollet kommer att uppnå till 2012 motsvarar ca 500 miljoner ton CO2, samtidigt förväntas kinas egen tillväxt till 2012 ge ett tillskott på 1500 - 3000 miljoner ton CO2. Trots detta är läget ljusare idag än det har varit på mycket länge tack vara allt som gror runt om i världen både i samhället och inom industrin. Men som du och många andra säger. Oavset hur oöverstigeliga problemen vid en första anblick verkar så är inte dette ett alibi att själv inte göra sitt bästa. Även små åtgärder får väldigt stor effekt när flera miljarder mäniskor gör dessa.

Ett exempel, om alla hus och lägenheter i England skulle isoleras så att de uppfylde lägsta krav enligt svenska byggnormer skulle landets totala uppvärmingsbehov minska med ca 80%. Då merparten av husen värms med småskaliga fosila lågeffektiva anläggningar skulle detta i sig göra att de uppfylde sitt långsiktiga klimatmål som är satt till 2040. Kostnaden för detta är för övrigt negativ då man redan inom några månader till ett år betalat kostnaderna för detta genom minskat uppvärmningsbehov.


Mer info kommer om intresse finnes och i mån av tid
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2007/01/19 :  20:11:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Mer info kommer om intresse finnes och i mån av tid

Yesss!

quote:
cyklar mest av alla, osv osv..

Ja,änn så länge så..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/01 :  19:23:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Vad tror ni om denna manifestation då?

http://www.aftonbladet.se/vss/klimathotet/story/0,2789,989999,00.html
(nej, det är inte aftonbladets initiativ, bara en artikel)

Ikväll kl 19:55-20:00 kommer folk i hela världen att stänga av alla sina elektriska apparater, som en manifestation för att de kan och vill göra uppoffringar för att förbättra miljön.

Min tanke är att detta (om det nu kommer utföras i stor omfattning) kommer ställa till hiskeliga problem för kraftbolagen, om de inte är förberedda. Själv funderar jag på att mäta nätspänningen från 19:50 - 20:05 och se om det ger något märkbart utslag, kan bli spännande!

Ännu roligare vore kanske att koppla oscilloskopet till högtalarutgångarna och se efter om grundbruset sänks när folk stänger av sina datorer och släcker sina lysrör.

Är det någon som planerat att delta?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/01 :  20:18:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Ikväll kl 19:55-20:00 kommer folk i hela världen att stänga av alla sina elektriska apparater, som en manifestation för att de kan och vill göra uppoffringar för att förbättra miljön.

Är det någon som planerat att delta?


Jag och min sambo satt med dator och tv avstängda och med alla lampor i huset släckta. Dock fick kyl och frys vara igång som vanligt. Vi satt i mörkret, pratade och hade hur mysigt som helst! Framförallt skönt att tv, stereo och dator var avstängda samtidigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/01 :  20:22:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Stängde av allt som jag kunde
Dock inte kyl/frys.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/01 :  20:38:41  Show Profile Send ILLY a Private Message
Bröt alla ström direkt vid proppskåpet och passade på att frosta av frysen också, det var ändå på tiden. Elleverantören lär knappast ha märkt någon skillnad. Från mina fönster syns ett ganska rejält gäng bostäder, som jag passade på att spionera lite på. Såg inte en enda lampa slockna 19:55 och inte någon som tändes 20:00, så uppenbarligen läser dom inte Aftonbladet och har således bättre smak än jag trodde.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/01 :  20:42:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tittade också ut o kunde tyvärr inte se någon minskad belysning i lägenheter runt omkring mig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:06:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Eller är det så att de flesta tyvärr mer eller mindre skiter i miljön och den globala uppvärmingen. Egoismen är tyvärr stor i dagens samhälle.

Dessa egoister kommer dock att ångra sig bittert den dagen då naturen på allvar orsakar stor förödelse och stort lidande för människor. Då lär de ångra att de inte har brytt sig om miljön. Inom 50 år lär mycket ha gått galet för människan om inte trenden vänds. Stora översvämningar och naturkatastrofer väntar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/01 21:08:23
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/02/02 :  09:21:44  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Självklart måste alla ta tag i problemen, det viktigaste är att få med USA och Kina på detta. Sen är det intressant att se på olika saker för att få förklarat vad det är som pågår. Al Gore har ju inte direkt någon som säger emot eller har andra åsikter, för att komma fram måste flera olika åsikter komma till tals. Men något måste göras nu, det går inte att vänta och sen säga att ojdå

Det man som privatperson kan börja med är att använda bilen mindre, sänka inomhustempraturen några grader, duscha kortare tid, släcka efter sig, använda lågenergilampor m.m


Men hur förklarar koldioxidjägarna temperaturdippen 1940-1970:
http://web.dmi.dk/fsweb/solar-terrestria...
som danska solforskare inte får visa, om de vill behålla sina anslag.
Att koldioxiden alltid legat efter temperaturen i atmosfären är en annan het potatis, som klimakthavarna förtiger. Orsak och verkan förväxlad, alltså.

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2007/02/02 09:33:09
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:08:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Läste någonstans att 11 av de 12 varmaste åren (eller liknande, kan ha varit 12 av 13 också) de senaste 100 åren har infallit sedan 1995. Skrämmande? Jajamensan...snart är det för sent att vända trenden! Kolla: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,917501,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,917502,00.html

Dessutom har samtliga klimatexperter i EU och FN i sina rapporter nyligen pekat på att jorden blir allt varmare och att människan är orsaken till det. Detta är fakta som knappast kan betvivlas.

Visst kan privatpersoner göra mycket, som att åka mindre bil och minska på flygresandet, men det viktiga är att få med politikerna och få dem att inse att stora och samhällsövergripande åtgärder är nödvändiga inom kort tid. Nya bränslen tex blir snart nödvändigt. Det håller inte att alla kör bensinbilar i tid och otid. 1/3 av alla bilresor i Malmö görs på sträckor under 5 km. Alltså går det snabbare (om man tar med parkering etc i tiden), är gratis, sparar miljön och förbättrar ens kondition att cykla eller gå.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,929208,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,927965,00.html

Och som Jonas skrev, USA och Kina är de största miljöbovarna i världen just nu.

Det vore viktigt att få med alliansen och Reinfeldt i debatten och få dem att inse att stora åtgärder är nödvändiga: http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,990247,00.html

Topplista: De 20 varmaste åren (Aftonbladet)

1. 2005
2. 1998
3. 2002
4. 2003
5. 2004
6 .2001
7. 1997
8. 1990
9. 1995
10. 1999
11. 2000
12. 1991
13. 1987
14. 1988
15. 1994
16. 1983
17. 1996
18. 1944
19. 1989
20. 1993

En tydlig trend alltså, med undantag för 1944. 19 av 20 år är alltså 80- 90- och 2000-tal. Tillfälligheter? Yeah right.

quote:
Att koldioxiden alltid legat efter temperaturen i atmosfären är en annan het potatis, som klimakthavarna förtiger. Orsak och verkan förväxlad, alltså.


Nu förstår jag inte, det är ju bevisat att koldioxidutsläppen från bland annat bilar och temperaturens uppgång har följts åt. Dvs de få åren när koldioxidutsläppen har gått ner har temperaturen gjort detsamma. Men ökad koldioxidhalt = ökad temperatur = ökad smältning av isar = Höjd havsnivå = större risk för översvämningar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/02 10:26:24
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:37:38  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
många tror att koldioxid är en giftgas!! I stället är det så att allt levande på jorden är beroende av CO2 för att kunna överleva! Våra skogar har aldrig varit mera produktiva än f.n. trots att andra "vetenskapsmän" för några år sedan förfäktade att bilarna skulle ta död på alla träd.

Men att temperaturen går upp inverkar ju på mycket annat som nämnts tidigare, så för mycket koldioxid som naturen ej kan ta tillvara på är negativt och där måste det göras något drastiskt för att minska utsläppen

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2007/02/02 10:42:46
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/02 :  11:03:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
många tror att koldioxid är en giftgas!! I stället är det så att allt levande på jorden är beroende av CO2 för att kunna överleva! Våra skogar har aldrig varit mera produktiva än f.n. trots att andra "vetenskapsmän" för några år sedan förfäktade att bilarna skulle ta död på alla träd.


Nej, koloxid är en giftgas. Skillnaden mot koldioxid är stor. Japp, allt levande är beroende av koldioxid för att överleva, men i rätt doser. I för höga doser, som är fallet idag, värms jorden upp eftersom solenergin lagras i för hög grad i atmosfären. Dvs den kan ej komma ut från jorden i så hög grad som den gjorde innan människans största påverkan började.

quote:
Men att temperaturen går upp inverkar ju på mycket annat som nämnts tidigare, så för mycket koldioxid som naturen ej kan ta tillvara på är negativt och där måste det göras något drastiskt för att minska utsläppen


Ja, koldioxid är den största orsaken till den globala uppvärmingen och flygresor, bilresor etc är en stor orsak. Men industriella utsläpp är en minst lika stor orsak.

Hörde precis på nyheterna på radion: FN utfärdade nyss den allvarligaste varningen de har för globala uppvärmingen och att radikala åtgärder måste till snart. Deras slutsats är att människans livsstil och beteende är huvudorsaken till problemen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/02/02 :  11:08:20  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Därför börjar vi med att slänga ut våra hifianläggningar för att minska elförbrukningen skämtåsido, nya energikällor som vindkraftverk, solceller m.m gör att man kan använda el utan att ha dåligt samvete, det är ju framförallt transporter och industrier som behöver minska utsläppen

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/02 :  11:31:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Därför börjar vi med att slänga ut våra hifianläggningar för att minska elförbrukningen


Japp, där föregår jag med gott exempel just nu

quote:
det är ju framförallt transporter och industrier som behöver minska utsläppen


Correctomundo

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/02/02 :  11:43:49  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Bra Matte, då får vi se om du klarar dig utan den också i framtiden

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000