dd5348
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:35:33
|
Hej, jag går i tankarna på att bygga ett par stativare med modest volym (12-18 liter, typ) 2-vägs således. Budgeten är inte spikad, men ca. 3000/paret.
Har tidigare skruvat ihop ett par Acoustic Excellent från hifikit och tanken är väl att jag skall göra mer själv denna gång (räkna på låda, bygga filter m.m.) Har därför några frågor:
A) har läst en del på "Hur Hifi" (http://www.drkrupp.se/hifi/index2.html) och börjar väl bli lite klokare, någon som har tips om andra bra sidor och gärna några hyfsade "gratis" program för beräkningar och dyl.
B) Har börjat kika lite på lämpliga element, men tänkte även be om lite hjälp här. I det kit jag skruvade ihop sitter det SEAS P17RCY, är rätt nöjd med dom, tips på andra (snäppet bättre) element mottages dock tacksamt. Då budgeten är stram så är det väl max 700 SEK/st. som gäller..
C) Antar även att det är 6,5" jag är hänvisad till om jag vill ha så bra bas som möjligt i en så liten låda (8" får jag nog inte in) eller?
D) Min tanke är att välja en bas/mid först och sedan hitta en passande diskant, rätt eller fel?
//DC |
Edited by - dd5348 on 2007/01/05 14:47:28 |
|