HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur lång coax-digitalkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/03 :  09:56:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message

Finns det någon maxgräns på hur lång digitalkabel man kan ha, jag tänker mig att koppla en digitalbox in i en förstärkare och boxen hamnar på "fel" ställe dvs. vid projektorn. (har inte plats att dra en fet SCART) Längsta färdiga är på 10m men jag skulle nog vilja ha 12 eller helst 15 m.

Funkar det?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:09:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rent tekniskt så är det inga problem.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:18:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men praktiskt så måste man tillverka en

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  12:44:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sant
Fast en sådan kabel tar å andra sidan inte lång stund att sno ihop.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/03 :  13:35:29  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Så länge den är skärmad bra och så vidare,spelar nog inte 2-3 meter extra,någon större roll...

Snackar vi förluster i kabeln ,så måste man väl komma upp i 100meter eller nåt i den stilen...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:28:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Alla "coaxer" är väll skärmade i sin natur? därav namnet

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/03 :  18:50:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, det beror på vad man menar med "skärmad". Ytterledaren på en koax-kabel är visserligen en "skärm" som i teorien har samma potential som signaljord. I praktiken så är det lite mer komplicerat än så beroende på att impedansen till "riktig" jord kan vara rätt hög. Dessutom beror skärmförmågan på frekvensen.
Om man har känsliga signaler så används därför ofta triax, som i praktiken är en oax med en extra skärm runt om. Den "extra" skärmen kan då användas enbart för att skärma och bär ingen signal.
Jag brukar dra en extra skärmfläta runt kabeln i de fall jag måste använda vanlig koax för känsliga signaler och det hjälper en hel del.

Allt detta är dock tämligen ointressant för en vanlig digitalkabel, där fungerar vanlig koax bra så länge man inte använder det i ex. fabriksmiljöer eller liknande.

Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:51:51  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag har kört minst 50 meter varav en hel del fortfarande på bobinen. Någon fin-kabel modell Belden RG-59.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/05 :  15:24:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Som radioamatör, har jag sett och använt många olika typer av koaxkablar.
Misstänker att det är vanligt att använda dimensioner typ RG58, RG59 för detta användningsområde.

Tänk på att kontrollera skärmen på kabeln innan du handlar!

Det finns mycket s..t-kabel på marknaden idag där "skärmen" är glesare än ett fiskenät!

Är skärmen flätad, skall denna vara tät och du skall inte kunna se dielektrikum!
Koax med folie + gles fläta, har oftast bra HF-egenskaper, men är jobbig att få till kontakteringen på!

Just my 2-cents!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/01/05 15:25:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000