HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dumma frågor om akustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luke
Starting Member

8 Posts

Posted - 2007/01/04 :  11:53:22  Show Profile  Visit luke's Homepage Send luke a Private Message
Är helt klart nybörjare på akustikområdet. Så jag skulle vilja lära mig lite mer om detta för att få ut en aning välljud ur mitt alldagliga system.
Systemet består utav ett par Klipsch RF15 och en Harman Kardon 675. Signalkällor varierar i kvalitet och utförande, ska förbättra mig på det området. Allt är placerat framför samma vägg i ett fyrkantigt rum på 20kvm omringat utav betong, vilket jag har förstått inte är helt optimalt. Högtalarnas placering ska jag försöka jobba på då det fattas bas helt och hållet i olika delar utav rummet. Sedan så har jag inte fått till den där klipsch effekten, som jag hade i min förra bostad, där allt ljud tycks samlas mellan högtalarna för att sedan slängas i ansiktet på en.
Frågor då! Var kan man läsa om detta? Vad exakt gör en absorbent eller en diffusor? Finns det något man kan göra för sänka ljudnivån hos grannarna en aning? Enkelt förklarat, hur kan jag med diverse metoder förbättra ljudet.

Nu har ju jag inte varit så utförlig att jag har skrivit exakt vad det är jag vill förbättra. Jag är mest intresserad utav att lära mig lite så att jag kan experimentera själv.

Någon här kanske kan förklara litegrann med några korta meningar? Eller det kanske finns några bra länkar med intressant läsning?

Tacksam för alla typer av svar!

MVH
Jonas

Aussie music by Luke Chable

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/04 :  13:15:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Köp en bok. "Master handbook of acoustics" av Everest går igenom grunderna och är ganska hifi-inriktad (til skillnad från de flesta andra böcker som bara tar upp studio-miljö).
Boken är ganska billig och är definitivt värd pengarna.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/04 :  13:38:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Di har flera bra länkar i Kokboken (sticky under HIfi)

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000