Onödig tråd kan tyckas, men efter en snabbsökning här och på google hittade jag inte svaret (kan visserligen betyda att jag söker som en sopa) nåväl, till frågan:
Vad är max effekt på en gainclone? (i 8 resp. 4 ohm) Edit: per krets skall kanske tilläggas...
Anledningen till frågan är att jag är lite sugen på att bygga en "mes-sub" (med betoning på mes, ex. 30 Watt räcker gott) och om jag fattat det hela rätt är dessa små saker billiga och lätta att bygga.
Jag har själv LM3875 som jag tycker låter bra. De ger 54W i 8Ohm. Har iofs inte testat så mycket annat här ännu. Men jag tycker helt klart den spelar bra. Hittar man trafo och låda billigt så blir det ruskigt billigt! Går ju till o med att hardwira med lite pilliga fingrar.
Ett tips är ju att ladda ner databladen från elfa, för ex LM 1875, LM 3875, LM 3886 och en drös andra mindre vanliga, men fullt tänkbara kandidater. Där brukar finnas både tabeller och diagram över hur mycket effekt du kan få ur dom. Max uteffekt har ett direkt samband med hur hög matningsspänning du ger dem. Ryktet och egen erfarenhet säger att de flesta kretsarna låter bättre om man lägger sig några volt under maximal spänning.
Hej problemet är värmen. du kan kolla tidningen High Fidelity 2003/6. där är en artikel om ett op amp bygge. han kör med LM3886 och menar han kan ta ut 350W i 4 ohm om man tar fyra st parallellt men det kräver ju en rejäl nätdel.
Det var väl 10 år sedan jag höll på med elektronik och så, men en bild jag hade då var att Elfa var bra men rätt dyra... någon som kan tipsa om vart jag kan hitta lämplig krets (till Gaincloene) billigare än på Elfa?