HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gainclone, max effekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:00:22  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Onödig tråd kan tyckas, men efter en snabbsökning här och på google hittade jag inte svaret (kan visserligen betyda att jag söker som en sopa) nåväl, till frågan:

Vad är max effekt på en gainclone? (i 8 resp. 4 ohm)
Edit: per krets skall kanske tilläggas...

Anledningen till frågan är att jag är lite sugen på att bygga en "mes-sub" (med betoning på mes, ex. 30 Watt räcker gott) och om jag fattat det hela rätt är dessa små saker billiga och lätta att bygga.

//DC

Edited by - dd5348 on 2007/01/03 22:10:10

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:10:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det är lite beroende på vad du använder för krets m.m. de flesta gaincloner petar ut sig en del mer i vanlig koppling. men mellan 20-80.

Så skaffa vilken du själv behagar!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:12:00  Show Profile Send dd5348 a Private Message
vemsom: tack, tips på vilka man skall snegnla närmare på? (utifrån pris/prestanda)?

//DC
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:28:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har själv LM3875 som jag tycker låter bra. De ger 54W i 8Ohm.
Har iofs inte testat så mycket annat här ännu. Men jag tycker helt klart den spelar bra.
Hittar man trafo och låda billigt så blir det ruskigt billigt! Går ju till o med att hardwira med lite pilliga fingrar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/03 :  22:33:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Finns säkert folk i närheten som har och hos vilka du kan lyssna

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:07:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Varför inte ha två stycken lm3886 bryggat? Då borde du kunna få 100w i 8 ohm har jag för mig.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/04 :  00:27:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ett tips är ju att ladda ner databladen från elfa, för ex LM 1875, LM 3875, LM 3886 och en drös andra mindre vanliga, men fullt tänkbara kandidater. Där brukar finnas både tabeller och diagram över hur mycket effekt du kan få ur dom. Max uteffekt har ett direkt samband med hur hög matningsspänning du ger dem. Ryktet och egen erfarenhet säger att de flesta kretsarna låter bättre om man lägger sig några volt under maximal spänning.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/04 :  01:35:16  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
en av länkarna Illy "pratar" om:
http://www.national.com/appinfo/audio/files/Overture_Design_Guide13.xls
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/01/04 :  10:57:00  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Hej problemet är värmen. du kan kolla tidningen High Fidelity 2003/6. där är en artikel om ett op amp bygge. han kör med LM3886 och menar han kan ta ut 350W i 4 ohm om man tar fyra st parallellt men det kräver ju en rejäl nätdel.
Go to Top of Page

dd5348
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/01/04 :  12:22:25  Show Profile Send dd5348 a Private Message
Alla: tack för svar! En fråga dock:

Det var väl 10 år sedan jag höll på med elektronik och så, men en bild jag hade då var att Elfa var bra men rätt dyra... någon som kan tipsa om vart jag kan hitta lämplig krets (till Gaincloene) billigare än på Elfa?

//DC
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2007/01/04 :  18:09:03  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Kolla in Damians grejer på http://www.unisonus.com

Hans "Power (concentra) Clone" kanske vore nått... mer info här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=89239&highlight=
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000