HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 funderingar kring baslåda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/03 :  23:43:26  Show Profile Send dwain a Private Message
har sedan länge en baslåda som bara står och inte används då jag inte har hittat ett bra slutsteg. Var kan man köpa ett okej inbyggnadssteg?
Har tittat lite på ett hypex 1.2 eller vad det hette som nästan passar i min låda. Lådar har redan ett upptaget hål på 22x22cm och ca 8cm djup. Men det behöver inte passa hundra då det är sepparat låda till slutsteget i basen och det går att fixa i efterhand. Men vad ska man ha som är bra och billigt? Och dom dära hypexwatten hur bra är dom? är 75w rms 8ohm nog eller bör man ha mer till en 10 tums bas? Sitter mest och funderar på att som det är nu har jag en audio pro subba med 175w acebass och den funkar bra till film men i musik är den lite klen men hur står sig hypexwatten mot audioprons? Antagligen så är hypexen mkt bättre och antagligen lämnar audipron bara kanske 50 bra watt medans hypexen lämnar 75w bra watt i jämförelse? Nu blev det många frågor på en gång men jag hoppas att det inte är allt för rörigt

Edited by - dwain on 2007/01/09 17:51:28

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/04 :  08:34:57  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hej!

Hypex modulerna skall väl vara riktigt bra, Att jämföra watt med watt är nog svårt, tror inte du märker större skillnad alls på 50 och 75 watt.... den borde väl i alla fall funka till en 10" om du inte skall spela starkast i kommunen.

Normal lyssning aå gör du inte av med mer än en 5-10watt..

Mvh
S


GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/01/04 08:37:15
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  11:16:31  Show Profile Send dwain a Private Message
Ja man är ju väldigt sugen på det slutsteget. verkar vara som ett bra kap. Och jag har svårt att tro att min audiopro verkligen har 175w som dom påstår. Och jag har inget stort rum ca 9m2 kanske. Och placeringsmöjligheterna är ganska stora. Sen verkar den ha subsonic filter som gör att den plockar bort under 20hz. Men är det mer vettigt att köpa en hypex lite klenare stärkare eller en lite starkare rila stärkare som inte kostar mkt mer. Är rilan bra eller är hypex mkt bättre?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  15:11:45  Show Profile Send dwain a Private Message
får nog bli hypexen. har kommit på en liten idee jag ska testa. Min lilla baslåda med tian verkar vara av det lite klenare laget spelar djupt å så men aldeles för klent. så jag ska ta en av mina stora högtalare som jag byggt själv som spelar ner till 24hz med en tolva ta den och sätta en tolva till i den i push n pull men hur ska jag koppla det då?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  16:56:42  Show Profile Send dwain a Private Message
borde jag inte kunna koppla så här bara för att testa. Jag får signal från amplifix te mitt andra slutsteg som är tvåkanaligt och sedan tar jag och kopplar en basen rätt på ena kanalen och andra basen fel på andra kanalen då bör det väll bli rätt? det vill säga + till + - till -
å sen + till - och - till + eller?
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/04 :  19:10:11  Show Profile Send acebowler a Private Message
Hej igen.
Jag skulle definitivt valt hypex före rila... den är säkerligen strömstarkare.. Ljud har ju med ström och göra. Gällande push pull så antar jag att du sätter elementet mot de andra dvs "isobarik" konstruktion? OK? i så fall skall det andra elementet kopplas tvärtom. tänk på att isobarik koppling ändrar elementens egenskaper. Hälften så stor låda men dubbelt så lång port.

mvh


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/04 :  19:12:20  Show Profile Send acebowler a Private Message
En sak till.... tänk på att signalen in skall vara i mono. Dvs. båda kanalerna in på din 2kanals förstärkare skall kopplas lika i signal.Annars mår elementen (och din förstärkare) inte särskilt bra...

mvh


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  19:26:10  Show Profile Send dwain a Private Message
det blir nog hypexen den verkar bra. Sen är det bara en ingång på den hypexen vilket gör att jag kommer bara ta båda utgångarna från min amplifix och koppla ihop med en y-splitt vilket gör att det blir mono. provade det innan idag med min gammla hemmbioförstärkare och aktivtfilter på en liten baslåda å det verkade funka finfint. Dom lådorna jag har till basarna är avsedda för att få ut så mkt bas som möjligt ur en liten låda egenteligen skulle lådan varit något större och med något kortare basport så det kommer nog funka fint med min lilla hundraliters låda. Ska pröva å köra det nu med min stärkare skulle det gå helt på tok så har den skyddskretsar
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/04 :  23:18:14  Show Profile Send dwain a Private Message
Har nu beställt en hypex efter att ha prövat med den stora baslådan på min hemmabioförstärkare. Kan säga att jag har aldrig hört en så fet djupbas. Det enda som störde var att kanterna som är av styv väv gick i vartannat när basarna börjar röra sig lite synligt. Men då var där mkt bas också. Ska fixa detta genom att lägga en träram mellan basarna som gör att det blir lite mer spalt. Har en testlåt jag alltid brukar testa med. Och där är två slingor med djupbas där den ena inte går att höra eller känna för basarna bara fladdrar den andra har jag känt ett par gånger genom golvet med min disco högtalare som spelar ner till ca 24hz nu satt jag och mådde illa i princip redan på normal volym. Ush detta kan nog bli bra.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/05 :  08:28:19  Show Profile Send acebowler a Private Message


Rock on!!

mvh

S


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/08 :  18:45:45  Show Profile Send dwain a Private Message
Fick min hypex idag. fy fasen vad den var rejält byggd med rejäl ringkärnetransfotmator och dubbla lytar på 10000uF st 50v. Detta kan nog spela riktigt bra. Får slänga upp lite bilder senare kanske.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/08 :  19:17:26  Show Profile Send acebowler a Private Message
absolut!
Skall bli intressant att se!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/09 :  17:54:05  Show Profile Send dwain a Private Message
har nu prövat lite med hypex steget å det spelar riktigt okej och djypt, men basreflexen verkar bottna vid högvolymer och extremt djup bas. Lådan är optimerad för en tolva så detta kanske inte är så konstigt. Funderar på att bygga en ny låda men bör jag bygga en annan typ av låda om jag ska köra isobarikkoppling med mina två tolvor?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000