HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kortsluta utgångar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:12:09  Show Profile Send huzze a Private Message
Det går ju att kortsluta ingångar som inte används för att minska läckage mellan ingångarna. Det märks tydligt på min NAD C372 på tape monitor, de är ju kortslutna från leverans.

Vad händer om man kortsluter utgångar, tape out t ex, kan något gå galet med förstärkarna för linjeugtångarna, eller är det bäst att låta bli? Tänkte göra korslutningsbleck för alla in-/utgångar som jag inte använder.

Kan man göra det även på en digialutgång på en CD? Eller är det ingen idé där heller?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:21:54  Show Profile Send jerico a Private Message
Det finns 75 Ohms pluggar att köpa till digital utgångarna... Men jag har inte provat det hela än.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:26:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Ska jag tolka det som att det är OK och inget kan skadas av att kortsluta vanliga linjeutgångar, och att en digitalutgång bör kortslutas med en belastning på 75 Ohm?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:44:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Snälla dum, tolka det inte sa°!!

Om du kortsluter en utga°ng pa° det sättet sa° bränner du förmodligen den utga°ngen och eventuellt mer...

Borde vara ok med ett motsta°nd dock.



Sorry för de konstiga bokstäverna!

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/31 :  15:21:53  Show Profile Send huzze a Private Message
OK, bad idea med andra ord.

Då låter jag utgångarna vara och nöjer mig med att kortsluta ingångarna.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/12/31 :  15:26:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
... hm... varför ska man kortsluta utgångar, jag menar vad vill man uppnå?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/31 :  15:29:14  Show Profile Send huzze a Private Message
I min enfald (dumhet) så tänkte jag att man skulle minska alla möjligheter till överhörning mellan in/utgångar. På vissa maskiner kan man ju stänga av t ex digitalutgångar för att inte störa elektroniken runt omkring. Men jag tänker kanske galet.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/12/31 :  21:53:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du problem med överhörning nu? Ett problem med överhörning är relativt högohmiga signalvägar = kapacitiv koppling

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/12/31 :  22:17:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
en digitalutgång bör kortslutas med en belastning på 75 Ohm?

Har oxå läst det,att den bör termineras när den inte används.På Pioneer 904 går det ju att stänga av utgångarna med en knapp,måste ju betyda något i alla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:21:07  Show Profile Send huzze a Private Message
Nej, jag har inga problem med överhörning (tape-monitor ingången är ju kortsluten) men tänkte att det ändå borde vara ett billigt tweak.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000