HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ju högre uppsamplingsfrekvens desto bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2006/12/27 :  00:35:30  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej hifivänner!

Jag undrar om det finns något samband mellan uppsamplingsfrekvens och välljud?
T ex: Låter en cd-spelare med upplösning 24 bitar vid 96Khz med automatik sämre än en identisk cd-spelare med upplösning 24 bitar vid 384Khz?

Om det låter bättre, på vilket sätt?

(Funderar på att köpa en DAC från Advance Acoustic med de sistnämnda specarna. Den interna dac:en har specar enligt vad som först anges.)

Tack.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/12/27 :  07:52:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Uppsampling ger teoretiskt bättre mätvärden men huruvida det automatiskt låter bättre debateras och diskuteras på de flesta forum runt om i världen.

Enligt min mening är det viktigare för ljudet hur materialet behandlats innan det digitaliseras än vilken D/A-teknik som används. Men som sagt, detta är ett av de ämnena där det tvistas rätt mycket mellan olika "falanger".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/27 :  10:56:31  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Uppsamplingen har som jag uppfattat det främst att göra med vilken sorts rekonstruktionsfilter man kan använda. Huruvida D/A-lösningar med extra hög uppsampling är bättre än andra för CD-material vet jag inte. Klart är i alla fall att man inte kan återskapa information som inte togs med i 16/44,1-samplingen.

Så, svaret på din fråga är att du inte kan utgå från att 384 kHz är bättre än 96 kHz.

---

(Kilo förkortas k och hertz Hz.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4213 Posts

Posted - 2006/12/27 :  11:38:30  Show Profile Send pix a Private Message
Hej Hillerboy
Jag vet ej heller svaret på din fråga (den enda som kan göra anspråk på det, är den som hört allt..)
En av förespåkarna för den ena "falangen" som Pac nämnde kan du läsa här:
http://www.sakurasystems.com/articles/Kusunoki.html
Det är nog som vanligt, inget rätt eller fel, utan ett personligt tyckande.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/12/27 :  15:07:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vi hade en tråd på Teknik&DIY där jag var ganska aktiv för att försöka bilda mig en uppfattning om vad detta med översampling och längra bitströmmar gjorde rent teoretiskt. "Jesper Nilsson" hade riktigt bra koll och svarade på mina o-initierade frågor.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52684

Den tråden kanske kan vara till hjälp?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:05:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I senaste Hifi&Musik testas en Rega-spelare. Den har valbar uppsamplingsfrekvens.
Den lägre lät bättre enligt tidningen. Med den högre tappade spelaren i precision.
Kan det vara så att processorn inte är tillräckligt snabb? Vad vet jag?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:09:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker det här luktar Kejsarens nya kläder.
Oversampling har ju funnits sedan cd:ns barndom. Vad vinner man på att sampla om?
Introducerar man inte bara en massa fel?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:59:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Kan det verkligen bli bättre än den svagaste länken. Den svagaste länken i det här fallet är ju CD-skivan med sina 44,1/16bitar. Jag har själv en konverter från Rostec som fungerar som en uppsamplare 96KHz/24bitar. Inte fan hör jag någon skillnad och ingen annan heller. Det är ju möjligt att Hifi&musik skulle "tro" sig höra en förbättring. Men jag är själv skeptisk.Vi ska inte heller glömma att de här tidningarna typ hifi..... osv. är beroende av sina annonsörer precis som det här och andra forum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000