HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Gitarr köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/12/22 :  18:12:30  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har fått för mig att på "lite" äldre dar börja och lira gitarr. Vill köpa en stålsträngad akustisk gitarr, men vad behöver man tänka på? Och hur mycket pengar räcker det att lägga för att sitta hemma och "harva lite". Ni förstår nog vart jag vill komma. Någon som spelar själv och är duktig?

Kanske också tipps på bra böcker eller filmer för att lära sig lite ackord och noter osv?

Edited by - Klingan on 2006/12/22 18:14:04

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/22 :  18:26:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är inte så lätt att rekomendera nått rätt upp o ner. Har du inte spelat för så kommer du antagligen få blåsor på fingertopparna. Där är en nylonsträngad bra men dom har oftast bredare hals vilket en stålsträngad inte har.

Gå in hos den lokala musikaffären o prata med dom är nog mitt bästa råd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/12/22 :  18:33:11  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har haft en nylonsträngad tidigare, men tycker att stålsträngad vore lite kul och så har den skönare ljud.

Tänkte mest om någon hade lite bra tipps innan man knatar till butiken.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/22 :  18:52:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sortiment skiljer sig kraftigt beroende på var man bor tyvärr. O ärligt har jag ingen koll på akustiska gitarrer. Den som är mjuk med fin klang hade jag valt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/22 :  19:05:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gitarr känns väldigt personligt och är därför väldigt svårt att rekommendera.

Jag föll för en o-mickar Washburn D10B som med sin klang och lätta spelstil tillsammans med estetik gav mig det jag ville ha, för knappa 3000kr.

Ett val du behöver göra just ang mickning eller ej. OM du väljer en mickad stålsträngad gitarr rekommenderar jag att du budgeterar lite till, gärna minst en tusing extra. Med en mickad gitarr kommer en intressant aspekt - att spela in sig själv! Det är lärorikt som bara den (man hör vart man brister) och dessutom kul att lyssna på ljudkvaliten som redan med enkla inspelningsmedel låter riktigt bra.

Jag har mig själv på cd där jag kompar mig själv till ett "solo" på Hotel Carlifornia... Rejält pinsamt men samtidigt rejält kul! Inspelat via en Mac Powerbook rakt in, utan mickpreamps. Låter ändå (ljudkvalitetsmässigt...) bättre än 90% av cd'arna i affären.

Stålsträngat har nackdelen att den går hårdare åt fingrarna än gummisnoddaren. Något som iofs kroppen snabbt fixar medelst elefanthud på fingerspetsarna!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/22 :  19:21:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har mig själv på cd där jag kompar mig själv till ett "solo" på Hotel Carlifornia... Rejält pinsamt men samtidigt rejält kul! Inspelat via en Mac Powerbook rakt in, utan mickpreamps. Låter ändå (ljudkvalitetsmässigt...) bättre än 90% av cd'arna i affären.



Länk tack

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/22 :  21:39:50  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Var ligger pristaket?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/22 :  22:31:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Länk tack
Många repliker passar:
...över min döda grav!
...jag tycker inte sååå illa om dig!
...nej du, tomten är inte sååå ond!
...osv.

Skämt å sido - den finns som cdskiva än så länge och jag vet varken vart jag har den eller om jag orkar lägga upp den.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/04 :  01:25:24  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har funderat lite och det får nog bli en budget variant. Blir att införskaffas i slutet av veckan då de åter kommer in i lager. Sen blir det att spela så fingrarna blöder...


Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/04 :  01:29:05  Show Profile Send Passerati a Private Message
Vad kostar ett sånt där paket då
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/04 :  09:51:30  Show Profile Send Klingan a Private Message
1395kr på Musikbörsen.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/04 :  10:03:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stod faktiskt och fingrade på några lådor igår på Musikbörsen.
Kunde dock inte bestämma mig

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/04 :  10:23:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag fick (!) en slit-å-släng gitarr med nylonsträngar...något "sämre begagnad" men ändå fullt fungerande - eller nja, just nu är det bara 4 strängar men det går ju köpa nya! Nått att ta med sig ut på terassen, på båten, vid lägerelden...förpesta livet ordentligt!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/04 :  12:30:34  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
EngelholmAudio
vid lägerelden...förpesta livet ordentligt!
Tips... se då till att det finns gott om ved, annars kanske gitarren ryker
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/01/05 :  10:30:57  Show Profile Send poppen a Private Message
Pröva dig fram så du hittar en lättspelad. Då tröttnar du inte.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/05 :  13:47:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Om ni köper en gitarr med solitt lock, häng den aldrig på en yttervägg (på insidan av en väg som vätter utåt), lämna den aldrig ute (oavsett årstid) och se till att du har har en luftfuktare.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:49:30  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Inte bara luftfuktare... Skaffa en hygrometer. Tjejens gitarr slog halsen för några somrar sedan när det var varmt och fuktigt >70%

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:19:13  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det är naturligt med gitarrer från asien, den går tillbaka under vinterhalvåret. Värre är det med solida trälock, om de "slår sig" så spricker de.

Dessutom skall en akustisk gitarr alltid bo i ett case när den inte används.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/01/07 :  00:42:05  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag fick med en "gitarrfuktare" när jag köpte min gitarr - ett plastfodral med flera hål i med nån slags fuktig tras-bit i som man hänger in i gitarren då man inte använder den.

Det var stålsträngat du skulle ha väl? Då har jag inte en aning.
Skulle det bli nylon så kan jag rekommendera märket jag köpte: "Alhambra" - fanns många modeller i olika prisklasser.
Jag föll för den härliga attacken i ljudet och den fina klangen (vad det nu är? )
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/07 :  21:01:56  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag köpte mig en Eastone från 4sound.
Är jättenöjd med den. har för mig att jag betalade en 1300.-
Har haft den i 1,5 år nu och inga problem. kanonbra ton, lättspelad.
Har inte varit direkt rädd om den heller... Hänger på väggen året om. (gör inte så....ha den i sitt fodral när den inte används)

http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=4&i=53&s=0

Lilla varningen för billiga yamaha gitarrer. Halsarna vrider sig ofta.


GM 70SE Nu kör vi!!


Edited by - acebowler on 2007/01/07 21:03:36
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/07 :  21:48:18  Show Profile Send Klingan a Private Message

Tackar för informationen.

Att billiga Yamaha gitarrers hals vrider sig låter inte bra. Hm… får fundera lite på hur jag ska göra. Tycker att paketet, som jag skrev om, verkade lagom för en nybörjare som mig. Vill inte lägga för mycket pengar ifall intresset svalnar.
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/01/08 :  08:06:58  Show Profile Send acebowler a Private Message
det är klokt att inte lägga en hel hög med pengar om man kanske inte har intresset efter ett tag..

www.jam.se har en massa gitarrer förresten.
kolla in!

S


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:00:36  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Va tror ni om http://www.blocket.se/vi/10311559.htm?ca=23_10_s? Jag har lirat en del år väldigt sällan på en nybörjargitarr... Men kunde kanske vara kul med en lite mer påkostad gitarr med mickar så man kan lira något i bandet kanske.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:31:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingen fungerande länk bula

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:36:10  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hm, blocket som dummar sig. Sök på "Yamaha fgx el-akustisk git"

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/09 :  16:41:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.blocket.se/vi/10311559.htm?ca=23_11_s

Du har ett ? med i din länk


quote:
Jag har satt på några få klistermärken (mkt diskreta och även väldigt fina på gitarren) men självklart kan man ju plocka bort dem.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/09 16:43:33
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000