HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bygga egen pool, råd inför.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/20 :  13:42:42  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vi har i några år gått å spånat på att bygga en egen liten pöl hemma.
Vi har ofta fått rådet att låta bli av lite olika anledningar
Men hur är det?
Någon som har erfarenhet eller vet någon i sin bekantskapskrets som har egen pool hemma.
Vi har tänkt bygga en i storleksordningen 4*6 m eller däromkring.
Dom negativa utlåtanden vi fått är: "Ni kommer ändå aldrig att använda den" eller,"det är för mycket jobb med en pool" eller "driftkostaden är jättehög" osv....
Som sagt! Någon????

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/20 :  16:21:14  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
reeltoreel:
grattis till den blivande poolen, jag förväntar mig en inbjudan till sommaren men det fattar du väl ändå.

Jag har tyvärr ingen egen lite pool, men å andra sidan har jag ju havet ett par hundra meter från huset

Min bror har en pool och enligt honom är det inga problem med vare sig skötsel eller driftskostnaderna.

Han har en som är 5 meter i diameter och ca 90 cm djup och det där med att man aldrig använder den är nog bara nonsens, han brukar (på sommaren) slänga sig i den efter jobbet bara för att få slappna av innan middagen (som kan bli sen på sommaren) och använder den hel del på helgerna också.

Nä, bygg poolen och NJUT!!!

ps. när jag kommer och hälsar på till sommaren tar jag med mig frugan, de bägge barnen och, om jag måste komma utan inbjudan, grannens tre stora hundar ds.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/20 :  16:43:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oj oj oj

Nu har du klantat dig Reel
Det är med andra ord Forumsträff hos dig i sommar !!


Ska du köra med poolduk eller med klinkers ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:08:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message


Ja! Om ni bara visste hur välkommna ni är
Vi har inte bestämt byggsätt ännu lika lite som vi har bestämmt oss för att bygga eller inte
Kakel ligger nära till hands då hantverkare finns i familjen.
Nackdelen är som jag förstår är att poolen måste tömmas inför varje vinter och är svårare att reparera om fel uppstår.
Hade tänkt att så sångt det går göra grovjobbet själv.
Grävmaskin finns också i familjenså det kostar inget det heller.
Det lutar väl åt att det blir med duk antar jag, för kakel är inte gratis då vi inte har någon i familjen som tillverkar det
Jag kommer självklart att göra en inbjudan till er när poolen står klar(om det nu blir bygge av)



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:25:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Polare körde med poolduk o det belv riktigt bra även om det är lite meck att få det snyggt. In/utlopp till pump o reningsverk blir lite svårare om man ska ha det sittandes i sidan men det ska gå att ha slang ner med, tror jag.

Jag har sem runt vecka 28-32 se till o var klar då !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:35:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Du vet väl att ormar i vattnet inte är att tala på :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:41:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det följde med en pool i till huset vi köpte för ett drygt år sedan. Vi hade väl också lite förutfattade meningar om hur ofta man använda den, vad det kostar etc. vår är en Folkpool, 3,5 x 6 meter, 1:40 djup.

Såhär efter första hela sommaren kan man konstatera att den var väldigt trevlig att ha i vämeböljan som var flera veckor i sträck. man känner sig som på semester!

Men nyttjandet är onekligen begränsat i tid. Om jag med de erfarenheter som nu införskaffats skulle bygga en ny så skulle jag göra den större och gärna djupare i en ände. Större eftersom det känns fånigt att simma 4 simtag och sedan tvingas vända...

Maskiner och skötsel lär man sig på ett par veckor. Annat att tänka på är att den måste täckas varje kväll...

Bygg!

och lycka till.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:49:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack för input Sladd!
Vi är väl också kanske lite kluvna till om vi öht hinner använda den då vi har högsässong på sommaren.
Men chansen är bra mycket större än att hinna ta sig till badstranden innan solen går ned.
Storleken är tänkt till ca:4*6 meter, men så här vid närmare eftertanke(mätte precis upp storleken ute med tumstocken) så blir den nog 4*8 eller 4*10 meter.
Drömmen om en egen pool har jag haft i minst 20 år, och någon gång ska det bli verklighet.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/21 :  05:07:39  Show Profile Send Passerati a Private Message
Allt du behöver veta om pool -> poolforum.se

Finns även en avd om just pool på forumet Bygga Hus Bygga, renovera, underhålla - ta och ge råd » Pool

Trevlig läsning / postning

Mvh
Passerati

Edited by - Passerati on 2006/12/21 05:11:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000