HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skadad Ringkärnetransformator..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:17:36  Show Profile Send Yunick a Private Message
Köpte mig en trafo härom dagen men den hade en liten skada. 2x18 800va.
Köpte den privat så jag kan inte byta så att säga.

Tror ni att jag kan använda denna?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2006/12/20 09:49:16

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:39:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Är det bara plasten och inget annat som e skadat eller av,så funkar det förmodligen...
Men om nån av dem lackerade trådarna kanske råkar få kontakt,vet jag inte alls vad som händer då...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/20 :  00:45:11  Show Profile Send Yunick a Private Message
Det har "skalats" av en hel del koppar från den yttersta tråden som är mest skadad. Jag mätte mellan sekundärerna och primären men det är inte kortslutning vad jag kan förstå.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/20 :  02:23:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hmm...vågar inte säga nåt mer,jag e ingen expert på traffos ännu...
Därför hanterar jag dem med försiktighet.

Vänta tills imorrn och se om nån kan bekräfta om den kan användas.

Ändra topicen till nåt med Ringkärne-traffo,så tror jag folk öppnar ögonen lite mer. ;)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2006/12/20 :  08:39:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, ser lite vanskligt ut det där. Kanske går att få in nån sorts tunn tejp eller liknande mellan trådarna som skydd?
Kortslutning mellan primär och sekundär är ingen fara då primären ligger under sekundären med isolering mellan, men risken finns att du har ett kortslutet lindningsvarv i sekundären.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/20 :  09:48:27  Show Profile Send Yunick a Private Message
quote:
men risken finns att du har ett kortslutet lindningsvarv i sekundären.

Om det var ett kortslutet varv, vad skulle kunna hände mer än att man evt. tappar lite spänning?

Mvh David Zetterlund

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2006/12/20 :  09:50:48  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Borde väl gå att lacka. Peta in något mellan varven så de delar sig och lacka trådarna när de är isär. Tror inte det är skador på de undre varven, verkar mer vara avskavt längst ut. Kolla om du får kontakt med en multimeter mellan metallen i skadan och någon av trådarna, lacken på trådarna brukar vara seg så den kan ha klarat sig, jag skulle lacka på lite till i alla fall för att vara säker.

En annan sak att tänka på är att den där skadan skulle kunna minska max uteffekt som är möjlig från trafon då tråden är lätt deformerad.

Hjelm
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/20 :  09:56:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Pilla isär trådarna en gnutta och lacka ett par ggr. Sätt sedan nått varv med tejp på stället. Borde fungera.

/M
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2006/12/20 :  10:32:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett kortslutet varv = helt kortsluten trafo.
Men som Hjelm och rannagarden är inne på; det borde gå att reparera.
En trafo är inte direkt "rocket science", ser du bara till att det inte är kortis någonstans vid skadan så är felet avhjälpt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/20 :  10:36:04  Show Profile Send Yunick a Private Message
Det finns hopp alltså :D

Ska prova peta å lacka lite och se ur det går.

Trafon är ganska overkill för mitt bygge så om den skulle tappa lite är det inte hela världen.. Förutsatt att det inte blir ojämnt mellan sekundärerna.

Mvh David Zetterlund

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/12/20 :  18:57:02  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Är ett varv kortslutet lär det bli rejäl strömrusning och "härdsmälta". Strömmen blir mycket hög i förhållande till tråddiametern. Peta isär de skadade trådarna något
och kör igång trafon med noga koll på temperaturen i området. Blir inte de skavda
trådarna snabbt glödheta är nog allt frid och fröjd. Rensa bort lite av skyddsplasten
och lägg på en klick expoxylim. Araldit Rapid är en favorit. Eftersom epoxyn sakta rinner
är det bättre att bygga på lite åt gången och låta härda mellan lagren.
Att lite material saknas precis vid hacket tror jag inte gör något eftersom sträckan
med förminskad tvärsnittsarea är så kort. Lycka/lacka till!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2006/12/20 18:58:08
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/21 :  10:54:00  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag tackar för svaren.

Provar linda av lite skyddsplast i helgen och lättar på trådlindningen, då borde man kunna klämma in lite tejp imellan + limma. Som tur är sitter skadan ungefär där sekundärerna kommer ut så det borde inte vara för mycket arbete.

Jag kan inte mäta mig till någon kortslutning som det ser ut nu, så det känns lovande iaf.

Tack å Godjul :)

Mvh David Zetterlund

Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/12/21 :  15:46:19  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
-Gäller inte Kirchoffs-lag?

Resistansen lär vara betydligt lägre i ett/två varv av tråden än i övergången av det skadade området => liten risk att strömmen tar vägen "mellan" trådarna!?

Dock en god idé att lacka det skadade området enligt tidigare förslag!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/12/21 15:46:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000