HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DC protection
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/18 :  20:20:00  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, behöver ett DC skydd till min hemmabyggda förstärkare. Tänkte i princip sno Rod Elliots lösning rakt av.

http://sound.westhost.com/project33.htm

Är det någon annan på forumet som har något annat förslag eller har erfarenhet från lösningen ovan?

Så här hade jag tänkt mig det,

stort schema
http://bildarkiv.hififorum.nu/ByggareAndy/DCProtSch.jpeg

Schemat kan delas in i tre delar detector(överst), on/off mute(underst) och aktiverings krets för reläet(mitten). Det mesta om hur kretsen fungerar finns att läsa i länken ovan.

Skulle vara tacksam om någon orkade ta en titt på schemat och ge mig feedback om jag missat något eller bör lägga till något.

/Andy

Ingen signatur för tillfället

Edited by - ByggareAndy on 2006/12/18 20:34:21

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/19 :  21:33:33  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Vad använder ni för skydd till era högtalare? Är det någon som har byggt ihop en förstärkare som har spelat sönder ett eller två element? Diskanten är ju oftast skyddad av det analoga delningsfiltret (mellanregistret också kanske) men basen måste ju må direkt dåligt, eller hinner säkringen i förstärkaren gå innan talspolen brinner upp?

/Andy

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2006/12/20 :  01:10:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Diskanten är ju oftast skyddad av det analoga delningsfiltret (mellanregistret också kanske)

Inte mot för hög effekt dock.
Finns ett färdigt kretskort att köpa till ovanstående om man vill.
Hadde en bryggkopplad sub stärkare som "käkade element vid tillslag,blev bra med ett DC skydd.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/20 :  10:40:41  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Eftersom jag separerat kanalerna tänkte jag att det var bäst att även köra med helt separata DC skydd, dels för att undvika jord slingor men även för att hålla det så snyggt som möjligt i lådan. Vet iofs inte hur Rod Elliots kort är uppbyggda men antog efter att ha läst länken ovan att korten inte var gjorda enbart för en kanal(skulle väl kunna gå att fixa till med lite byglar).

Ryssen: använde du DC skyddet från Rod Elliot.

Tänkte i varje fall prova med schemat ovan, får se om det funkar.

/Andy

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/12/20 :  11:25:26  Show Profile Send Magoo a Private Message
Vilka är fördelarna med ett DC skydd, som inte en serie kondensator har?

comfortably numb
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2006/12/20 :  14:02:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Här är sian med layout mm:http://dx.master.akadns.de/projekte/index.php?folder=/
Här beställde jag:http://www.jo-ton.de/ han har gerberfilerna till kortet,hadde förr i alla fall,maila och fråga.
Jag har byggt och provat det så det funkar,det är separat till båda kanalerna.
Länk till mail jag fick från honom:http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/Zap%20sub/Re_%20Project%2033.eml
quote:
Vilka är fördelarna med ett DC skydd, som inte en serie kondensator har?

Kan tänka mig att det inte är så fördelaktigt att ha en konding vid högre effekter,men det förutsätter ju att förstärkaren är konstruerad för att köra DC kopplad.Konding i delningsfilter blir ju något annat..

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2006/12/20 14:04:36
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2006/12/20 :  15:38:34  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Tackar för länkarna Ryssen, den översta var precis en sådan länk som jag önskade mig i julklapp.

/Andy

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2006/12/20 :  17:31:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
God jul!

Learning by burning..
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/12/21 :  16:00:59  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har byggt elliots variant, funkar bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:33:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad använder ni för skydd till era högtalare?
Inget alls, man vill ju inte äta kolla med papper på eller hur det nu var.Alla mina sex slutsteg är dc-kopplade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000