HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare i vägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:34:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
C: Jag misstänker att skillnaden blir snarlik i båda fallen för även om man sitter så långt ifrån högtalarna att den relativa skillnaden inte påverkar nivån nämnvärt så märker man av Haas-effekten.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:16:27  Show Profile Send celef a Private Message
mag: Berätta mer om Molt-väggaren!

Nagref: Säkert sant, jag får väl fortsätta hålla mig till lurar! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/23 :  00:27:39  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by holmgrenstefan

quote:

Tyvärr så är det fel! Åtminstone delvis.
Ett större register kommer att drabbas av vågböjning om baffeln är smal men ett mindre register kommer att få baffelförstärkning.

dethär får vi diskutera så jag inte missatt någe

Det ena är en konsekvens av det andra. Om ljudvågorna böjer sig runt baffelkanten så får vi ingen baffelförsärkning. Klart som korvspad!
Om baffeln görs smalare så kommer vi att få en baffelförstärkning som ligger högre upp i frekvens. Följdaktligen så kommer vi få ett större frekvensområde där vi inte har någon baffelförstärkning och orskaen till avsakanaden av baffelförstärkning är just vågböjningen runt baffelkanten.

japp det är jag med på.men
ju högre hz man spelar desto rakare blir strålningen .alltså mindre spridning. om mad då har en smal baffel så kommer efekten att minska.
idialett enligt mig för denna hypotes är att smalare baffel än den hz högtalaren spelar som monteras i baffeln ..tills dess att spridningen inte längre är 180 grader off axis..efter det kommer alltså ingett att
påverkas av baffel

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/23 :  01:17:51  Show Profile Send mag a Private Message
Citerar IÖ från MoLt

quote:
LTS-2v-v1 platt och sned vägghögtalare

Denna högtalare är på sätt och vis min favorit. Inte för att den är "bättre" än någon annan, utan för att den är så annorlunda allt annat. Knepig att bygga är de dock.
Den är i princip identisk med -s1 men är avsedd för att placeras mot en vägg. För att den inte ska drabbas av de brister som det flesta "vägghögtalare" har, har den utformats på ett mycket speciellt sätt.

Den har:
1. En så platt form som möjligt i kombination med en maximerad baffelstorlek. Detta gör att refexen från väggen bakom blir så liten som som det går med en högtalare i detta format.
2. En lutande baffel, vilket gör att man för framkanalerna får lagom invinklade högtalare, och för bakkanalsbruk kan uppnå halvcirkelliknande placering trots att rummets form vanligtvis snarast är rektangulär.
3. Givetsvis små klangjusteringar i filtret för att optimalt fungera som vägghögtalare.

I övrigt: se ritningen på lådan!

Jag har skrivt av så gott jag kunnat, eventuella stavfel är från mig eller Öhman , om det förekommer felcitat är det defenitivt jag som klantat mig

Hoppas det är ok att citera från tidningen , om du vill ha ritningen får du dock bita i det sura äpplet och köpa tidningen eller kopiera på bibloteket

God natt gott folk

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/23 :  10:49:36  Show Profile Send celef a Private Message
Tack för infot! Den verkar mkt intressant den där högtalaren, dock verkar baffeln ngt liten som gott och väl kunde vara över metern åt alla håll :-), vart kan man köpa bygg-kittet? BTW, var det en sluten låda?

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:13:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

ju högre hz man spelar desto rakare blir strålningen .alltså mindre spridning. om mad då har en smal baffel så kommer efekten att minska.
idialett enligt mig för denna hypotes är att smalare baffel än den hz högtalaren spelar som monteras i baffeln ..tills dess att spridningen inte längre är 180 grader off axis..efter det kommer alltså ingett att
påverkas av baffel

Nu förstår jag nog inte helt vad du menar....Du vill göra baffeln så smal att den bara arbetar i det obafflade området? Det lär blir svårt... Det har dessutom inget med den faktadisskussion vi hade tidigare om att det blir mer vågböjning om baffeln blir smalare.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:16:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
C: Sluten. Kit finns eventuellt på hifi-kit. En bild på en snarlik högtalare finns på bildarkivet här på forumet...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:54:32  Show Profile Send celef a Private Message
Jo jag har sett din fina gråa skapelse, är du inblandad i denna Molt-väggaren oxå?

Jag skissar nu för fullt på en vinklad vägg/golvare men jag ogillar de oundvikliga kanterna där baffeln tar slut, det genererar att stora mängder dämpamaterial måste till - inte så snyggve direkt! :-( Kanske går det att använda "klackar" istället, hmm...

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/23 :  13:01:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nix inte inblandad. Iden har bara råkat dyka upp ändå! Det är ju inte helt ovanligt med mer eller mindre goda idéer! Fast det har tydligen funntist högtalare med den formen tidigare. Mirsch hade någon variant i början på 80-talet. Fast då var man bara en liten skit så det hade jag ingen koll på!

Man kan nog klara sig utan dämpmaterial. Har skissat på en lösning för det men då blir lådan långtifrån lättbyggd!

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/23 :  16:42:09  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

quote:

påverkas av baffel

Nu förstår jag nog inte helt vad du menar....Du vill göra baffeln så smal att den bara arbetar i det obafflade området? Det lär blir svårt... Det har dessutom inget med den faktadisskussion vi hade tidigare om att det blir mer vågböjning om baffeln blir smalare.

jo det var fakta. en fråga för att se om min tesri kunde stämma med din tanke om ämnet

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/23 :  17:15:03  Show Profile Send celef a Private Message
Nagref: Horn? För att få en "problemfri" övergång till vägg, kan övergången göras "konkav"?

Carlssons skapelser spökar i bakhuvet, det jag kommer fram till som idealt är oa50/52 fast på steroider (BIG!!) detta för att klara låg placering och därför kraftig vinkel inåt samt uppåt i rummet. Du känner säkert till denna:

Som av en händelse liknar detta oxå en WATT (Wilson) ståendes direkt på golvet! :-)

Däremot skulle jag gärna av naturliga skäl även prova ett koaxialelement för denna uppställning.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:16:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Celef: Inte horn för en högtalare man sätter utanpå väggen utan en baffel med en massa trappsteg. Kräver tyvärr massiva beräkningar för att få till det och bara att ställa upp det är jobbigt!

För infällda h-talare så skulle man kunna använda en lätt hornform för att få det bra. Fast det går ju säkert bra även för icke inbyggda högtalare. Carlssons trevägare är ett exempel på det...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000