HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalare i vägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:15:38  Show Profile Send celef a Private Message
Har nån provat att bygga in högtalarna i vägg enligt skiss nedan, isf vad är era omdömmen?

Tack!

sound pollution

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:21:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Låg ljudbild???

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:31:31  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
undras vad hyresvärden skulle tycka??

tror inte det är nån lysande ide direk

h
micke
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:58:30  Show Profile Send falukorv a Private Message
Jag har tänkt på det många gånger men aldrig vågat.
Idealisk oändlig baffel :-)
Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/21 :  00:00:12  Show Profile Send perkulator a Private Message
Borde väl bli rätt bra med hänsyn till baffeldiffraktion ialla fall.
Lite sämre om man vill möblera om.
Men vet man att man inte ska möblera om så verkar det helt klart vara en vettig idé.
En fråga bara.Hur vet man den optimala placeringen på högtalarna innan hålen är gjorda?

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/21 :  02:18:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
Citat ur HIGH fidelity nummer 7 | november:

"... produkten tung, men den smala fronten på den nästan 2m höga lådan, som just har gjorts smal för att reducera bdiffrationen,...." Säger Kim Kruse Petersen,, jag säger

Vad menar han?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

perkulator
Member

60 Posts

Posted - 2002/11/21 :  04:04:07  Show Profile Send perkulator a Private Message
vet inte om vi pratar om samma sak men jag menar det där som händer när ljudvågorna kommer till kanten på baffeln.
(högtalarna i väggen=ingen kant som det blir störningar ifrån)
Har förresten läst nånstans att när man rundar kanterna på baffeln så måste radien vara minst 50mm för att det ska göra någon skillnad.
Kan det heta kantdiffraktion förresten
man tänker inte så bra den här tiden på dygnet.

Endast den som tror att det omöjliga är möjligt kan göra det omöjliga!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/21 :  12:56:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

"... produkten tung, men den smala fronten på den nästan 2m höga lådan, som just har gjorts smal för att reducera bdiffrationen,...." Säger Kim Kruse Petersen,, jag säger

Vad menar han?

Hi hi hi! Uppenbarligen har karln ingen koll! Vilket förvisso 99% av de som skriver i HiFi-blaskor inte har.

De borde kanske kolla in tråden:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=682

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/21 :  13:38:20  Show Profile Send Gebex a Private Message
Detta kanske är ett alternativ?
http://www2.blocket.se/view/790382.htm

Jag kunde inte låta bli. Nu åter till ordningen.....
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/21 :  15:25:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tack N! Jag köpte varsin 4mån prenumeration på H&M och HF för att se vilken jag tyckte bäst om.
Hajjar inte hur hifijournalister får ha så smala kunskaper, HF förövrigt verkar vara riktigt dålig, språket är rent ut sagt pinsamt ibland

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/21 :  15:43:38  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Tack N! Jag köpte varsin 4mån prenumeration på H&M och HF för att se vilken jag tyckte bäst om.
Hajjar inte hur hifijournalister får ha så smala kunskaper, HF förövrigt verkar vara riktigt dålig, språket är rent ut sagt pinsamt ibland

iof, skulle de vara duktiga så kanske de inte skulle skriva i hifi-tidningar utan konstruera nåt istället.. Det tråkiga är ju att de okunniga hifi-skribenterna lär ut villfarelser om vad som är bra och inte, sen måste t.ex. högtalarkonstruktörer (som kanske är mycket duktiga) rätta sig efter vad skribenterna "lärt ut" för att få sälja sina skapelser..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:21:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Snacka om ond cirkel.

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:42:26  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Vad menar han?

Jag vill påstå att et stämmer på det visett att ju smalare baffeln är destå mindre register kommer att påverkas

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/21 :  16:45:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mindre register kommer att påverkas av vad??? Kantreflexen, vågböjning (diffraktion) eller baffelförstärkning?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:55:40  Show Profile Send celef a Private Message
"Låg ljudbild???"

Inte nödvändigtvis väl?! Men visst kan elementplacering höjas om man godkänner större dämpskivor på golvet framför.

"Jag har tänkt på det många gånger men aldrig vågat. Idealisk oändlig baffel :-)"

Nångång måste man våga prova även "galna" idéer! :-)

"Borde väl bli rätt bra med hänsyn till baffeldiffraktion ialla fall."

Jepp, en annan anledning är att komma sålångt möjligt från reflekterande ytor (ytorna allra närmast måste iofs dämpas hårt), ett annat alternativ för att komma "max" avstånd från reflexytor är kanske som skiss nedan:

"Lite sämre om man vill möblera om. Men vet man att man inte ska möblera om så verkar det helt klart vara en vettig idé. En fråga bara.Hur vet man den optimala placeringen på högtalarna innan hålen är gjorda?"

Man får planera för tex en liksidig triangel.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:32:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Usch inte en liksidig triangel!
Din ide är lite OA över sig! Den är inte helt oäven även om man inte kan få en ljudbild som är optimerad för maximal rörelsefrihet. Högtalare som är riktade rakt ut ger rätt stora problem med sweetspotten.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:04:13  Show Profile Send celef a Private Message
"Usch inte en liksidig triangel!"

Usch?? Egentligen är jag ett hörlurs-fan och gillar därför bäst uppställningen två högtalare spelandes mot varandra där jag sitter mitt imellan, mitt i skottelden! :-) Vad gillar du?

"Din ide är lite OA över sig!"

Jo Carlsson är en stor inspiration, + några få till.

"Den är inte helt oäven även om man inte kan få en ljudbild som är optimerad för maximal rörelsefrihet."

Man skulle ju kunna montera högtalarna i taket istället. :-)

"Högtalare som är riktade rakt ut ger rätt stora problem med sweetspotten."

Ööh, det beror väl på hur högtalarna är beskaffade samt vad som egentligen menas med "sweetspot"?

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  01:10:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Usch inte en liksidig triangel!"

Usch?? Egentligen är jag ett hörlurs-fan och gillar därför bäst uppställningen två högtalare spelandes mot varandra där jag sitter mitt imellan, mitt i skottelden! :-) Vad gillar du?

Grejen är den om du gillar hörlurslyssning med maximal stereoseparation så är ca 46 grader mellan högtalarna bättre än 60 grader. Vid den förstnämnda vinkeln får man nämligen minimal 'interaural crosscorrelation' vilket ger mest stereoseparation.

quote:

"Den är inte helt oäven även om man inte kan få en ljudbild som är optimerad för maximal rörelsefrihet."

Man skulle ju kunna montera högtalarna i taket istället. :-)

"Högtalare som är riktade rakt ut ger rätt stora problem med sweetspotten."

Ööh, det beror väl på hur högtalarna är beskaffade samt vad som egentligen menas med "sweetspot"?

Klart så. Med sweetspot menar jag det område där man kan få en relativt god känsla av stereobilden. Vinklar man högtalarna framåt (som om de satt i en vägg) så får man två effekter som minskar sweetspotten. Dels så får man problem med Haas-effekten och dels så får man en loobing hos högtalarna som accentuerar skillnaderna i lyssninsposition. Genom att vinkla in högtalarna så kan man med loobingen delvis motverka effekterna av Haas-effekten. Sweetspotten blir större och man får mer precis stereobild.

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/22 :  01:34:51  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Mindre register kommer att påverkas av vad??? Kantreflexen, vågböjning (diffraktion) eller baffelförstärkning?

det här

vågböjning (diffraktion) eller baffelförstärkning?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  11:32:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tyvärr så är det fel! Åtminstone delvis.
Ett större register kommer att drabbas av vågböjning om baffeln är smal men ett mindre register kommer att få baffelförstärkning.

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/22 :  14:57:57  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Ett större register kommer att drabbas av vågböjning om baffeln är smal men ett mindre register kommer att få baffelförstärkning.

dethär får vi diskutera så jag inte missatt någe

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/22 :  16:57:20  Show Profile Send celef a Private Message
"Grejen är den om du gillar hörlurslyssning med maximal stereoseparation så är ca 46 grader mellan högtalarna bättre än 60 grader. Vid den förstnämnda vinkeln får man nämligen minimal 'interaural crosscorrelation' vilket ger mest stereoseparation."

Jag tror inte att det har med ökad stereoseparationen att göra, mer att jag vill ha "mkt ljud runt öronen" som oxå är hyffsat "ren" (som i närfält). Att gruppera högtalarna mer framför en funkar sämre enl mina öron. Men å andra sidan, på mina porta-CDP finns en hemsk "kanalläckage-funktion" som låter piss, och kanske beror det på minskad kanalseparation? :-)

"Vinklar man högtalarna framåt (som om de satt i en vägg) så får man två effekter som minskar sweetspotten. Dels så får man problem med Haas-effekten och dels så får man en loobing hos högtalarna som accentuerar skillnaderna i lyssninsposition."

Om du med HAAS syftar på korta tidsskillnader vet jag inte vilka källor du syftar på? Om du menar att "kraftig" off-axis-lyssning medför stora lobproblem så kan man nog offset'a elementen samtidigt använda elektriskt delay (i xo) för att vinkla in och höja "axeln" mot lyssningsplatze.

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:28:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by celef

"Vinklar man högtalarna framåt (som om de satt i en vägg) så får man två effekter som minskar sweetspotten. Dels så får man problem med Haas-effekten och dels så får man en loobing hos högtalarna som accentuerar skillnaderna i lyssninsposition."

Om du med HAAS syftar på korta tidsskillnader vet jag inte vilka källor du syftar på? Om du menar att "kraftig" off-axis-lyssning medför stora lobproblem så kan man nog offset'a elementen samtidigt använda elektriskt delay (i xo) för att vinkla in och höja "axeln" mot lyssningsplatze.

Med HAAS-effekten avser jag den maskering som sker av ljud då det finns en liten tidsskillnad. Det är uppkallat efter personen som udersökte det först. Det borde finnas många referenser till denna effekt men jag kan nöja mig med en just nu - Akustik III, Sven G. Lundblad.
Vad det innebär vet du säkert men en liten exempelsnabbis för övriga:
När man spelar upp två indentiska ljud frå två olika källor så kommer man höra dessa båda lika starkt om de är lika starka och om tidsskillnaden till dem är noll. Det motsvaras av att man sitter med lika långt avstånd till båda högtalarna och då det spelas något som är i mono (mittpanorerad sångare exempelvis). Flyttar man sig något närmare den ena högtalaren så kommer ljudet därifrån att upplevas mycket bättre än från den andra trots att nivåskillnaderna är i princip oförändrade. En 30cm förflyttning i sidled kan innebära att man måste höja nivån i den högtalare som är längre bort med kanske 6dB för att ljudet ska upplevas som det kommer mitt imellan högtalarna. En liten förflyttning stjälpa stor ljudbild...

Genom att rikta högtalarna in mot lyssnaren så kompencerar man delvis för den här effekten. En sidoförflyttning innebär då att man i större utsträckning flyttar sig bort från on-axis av högtalaren som är närmast och då kommer den inte att upplevas så mycket.

Ditt förslag med delay fixar bara loobingen i delningsfrekvensområdet men inte över det.

Men man kan komma undan problemet ändå. Man bygger bara väggarna invinklade mot lyssningsplatsen! Då börjar det bli en jättebra idé!

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/22 :  17:50:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by holmgrenstefan

quote:

dethär får vi diskutera så jag inte missatt någe

Det ena är en konsekvens av det andra. Om ljudvågorna böjer sig runt baffelkanten så får vi ingen baffelförsärkning. Klart som korvspad!
Om baffeln görs smalare så kommer vi att få en baffelförstärkning som ligger högre upp i frekvens. Följdaktligen så kommer vi få ett större frekvensområde där vi inte har någon baffelförstärkning och orskaen till avsakanaden av baffelförstärkning är just vågböjningen runt baffelkanten.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/22 :  18:41:57  Show Profile Send celef a Private Message
Du har så rätt, läste oxå artikel av Ted Jordan att detta var en av anledningarna till att han använder linjekällor, eller linear arrays som han kallar dem, då dessa faller av hälften i nivå med avståndet jämfört med "punktkällor", han visualiserade detta ungefär så här:

för linjekälla; sitta lika långt till båda högtalarna vs sitta närmare den ena högtalaren

vs

för punktkälla; sitta lika långt till båda högtalarna vs sitta närmare den ena högtalaren

vs

Och han kör med denna vinkel på vägghögtalarna till lyssningsplats för att säkerställa att axlarna krossar framför lyssningsplats:

:-)

.

sound pollution
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/11/22 :  19:03:22  Show Profile Send mag a Private Message
I senaste MoLt finns faktiskt ritningar på en högtalare som är avsedd för vägg montage. Den är ca 15 cm djup, 45cm bred, 30cm hög och är vinklad.

Finns ritningar på en dräse andra också tyvärr glömdes den i mina ögon intressantaste bort :( den slutna stativ varianten 2v-s1, men det kommer väl i nästa nummer antar jag.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000