| Author |
Topic  |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:07:52
|
Jag har lite funderingar kring stora högtalare och små rum.
Kan man ställa ett par fullregisterhögtalare som t ex Coltrane i ett rum på 15-16m2 ? Det rekommenderas ofta stativhögtalare till de som har små rum och jag undrar varför ? Är det för att det är lättare att få bra ljud med en liten högtalare eller är det för att det är praktiskt omöjligt att få bra ljud med en stor högtalare, dvs måste jag dämpa så pass mycket att jag måste lyssna stående för att rymmas i rummet?
Kan någon förklara problemen, finns det några tumregler angående rumsstorlek och stora högtalare.
Finns det stora högtalare som passar i små rum och såna som definitivt inte går att ha? Med stora menar jag då inte stora som rent fysiskt inte ryms i rummet, jag vill inte ha bilder på högtalare som inte går in genom ytterdörren!   |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:15:45
|
Tja, stora högtalare=stor konarea, som behöver flytta mkt luft för att funka bra.. men jag tror inte på det där med att stativar e till små rum, de passar utmärkt till stora rum med, lika så för större högtalare..
Fråga Dole om inte stativara funkade bra i stort rum.. |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:21:48
|
| Jo jag tycker också att stativare fungerar bra i stora rum. Min fråga gäller mer om jag kan bända in en Coltrane eller Kronos med kofot i ett utrymme på 15m2 och få bra ljud eller snarare bättre ljud än med stativare? |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:30:55
|
Ja, egentligen så är det diskant och mellanregister som inte trivs i små rum då de får vara nära sidoväggar. Basen funkar alltid, att det blir för mycket bas är ett lyxproblem, det kan aldrig bli för mycket bas sålänge den är ren och snärtig. Basreflexporten måste givetvis dämpas, men annars så är det inga problem.
Jag tror att Coltrane funkar utmärkt i små rum, och alla andra högtalare av samma storlek och elementuppsättning. Hur paneler funkar vet jag inte. Man ska ha stativare i små rum därför att de helt enkelt kan ställas närmare varann, det ser bra ut ändå. Två Coltrane med 1.5m mellan dem ser inte klokt ut. Nån annan anledning kan jag inte komma på. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:48:35
|
Just Coltrane är väl anpassad för att kunna lira i små rum? Avstånd till bakvägg som stora högtalare kan kräva kan ju bli ett aber. Ibland kan ju stora högtalare vara konstruerade för att ha ett större lyssningsavstånd till lyssnaren, men det var väl snarare förr i tiden. Exempelvis gamla Infinty Kappa 9, 5 vägs-konstruktion som inte sammanföll i ljudbild på midre än 4-5m. Numer har väl de flesta dyra stora konstruktioner max en trevägs konfiguration, och är det mer sitter det oftast fler delningar i basen. Kronos med sidospelande element måste väl kunna räknas som ett undantag..
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:05:36
|
Då verkar det inte finnas nåt mer förhinder än att det kan se lite tokigt ut med stora högtalare relativt nära varandra menar ni? Jag var rädd att du skulle föreslå en TacT David  
Kronos var lite dumt att nämna kanske då det är en lite annorlunda typ av konstruktion som verkar trivs väldigt långt ute i rummet, hur fungerar då högtalare av en helt annan typ som t ex Martin Logans större modeller i små rum?
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:07:48
|
| ett par grand slam och två stXS i ett rum på 15kvadrat d vore nåt d =) |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:13:01
|
Bara diskanten inte hamnar högre upp en 80-100cm så är det nog ok, Kappa 9 är väl sjukt höga (150 x 46 x 38) med diskanten på minst 130cm , klart att det inte funkar. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 23:13:15
|
Skulle du behövt haft den kvar till källaren kanske  NU har det börjat hända saker här hemma kan jag säga! Det finns en hel del välljud att hämta med den här mackanpären. Skulle inte klara mig utan den känns det som nu. Kan inte riktigt fatta hur bra integrationen mellan sub/stativare blev! |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:15:26
|
Fan för dig Mikael2 för att fråga den frågan  Har själv undrat om mitt lilla 19-20m2 rum skulle kunna utnyttja en Coltrane till fullo, men jag vill INTE veta att det går. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 01:37:11
|
Ingen höjdare för grannarna när basen klämmer i.... (Men du kanske bor i husvagn)?  |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 02:27:32
|
Tja Mikael Dipoler typ M-L,QUAD med flera är kanske inte så lämpade till små rum då de behöver stå en god bit ut från bakväggen och då räcker inte 15-20 kvm.Har själv QUAD och det går med en sådär 80cm från bakvägg men skall det bli " bra" får man ut 1,5 till 2 m och då tar det stor plats i ett rum på den storleken.Vårt är 7,5*4 med takhöjd 2,85 MVH/Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 03:29:30
|
Det har inte bara med basåtergivningen att göra. Det har med spridningsegenskaper och med hur nära man kan sitta högtalaren utan att elementen ger sig tillkänna som enheter. Ett ökat avstånd från högtalaren bör åtföljas av mindre spridning. Problem med stående vågor kan bättras på med absorbtion. Dessa problemen kommer att ligga högre i frekvens och kommer därmed höras tydligare samt kommer att triggas oftare men samtidigt är det lättare att minska dom på grund av den kortare våglängden.
Håller man lyssnaren på lagom avstånd från högtalaren(fråga konstruktören hur nära det är lämpligt att sitta som minst) så bör resterande problem inte härröra från högtalare i samma utsträckning som från rummet. Rummet kan och bör åtgärdas för dessa problem. Jag tar för givet att man tänker tillse att rummets egenskaper kommer tillrätta när man spenderat så mycket på ett par högtalare!?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 08:35:48
|
| har det inte att göra med hur baffeln ser ut? det där md spridningsegenskaper osv? John? |
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 08:54:06
|
Lyssna på John Detta är ofta bortglömt. Alltså, HiFi högtalare är sällan konstruerade för att man skall sitta i direktfältet. Om man måste göra det så skall man nog köpa ett par s.k. near-field monitors. Dessa kan vara fullregister också. inte blir saken bättre om rekommendationen man tar till sig är den att placera högtalarna en bra bit från väggen. Om då samtidigt lyssnaren sitter en bra bit från bakväggen så blir det inte mycket plats kvar (det är har diagonalen kommer in).
Basproblemen skall man nog inte bara sätta åt sidan eller anse vara ett "lyx problem", tycker jag. En förhöjd bas pga rumsresonanser kan aldrig vara ren och snärtig, utan tvärtom. Problemet med små rum här är att det första basresonanserna hamnar så högt i frekvens att de hamnar "mitt i musiken". Vid lite större rum hamnar de så lågt att högtalarna har svårt att exitera rummet, väldigt lite musikinformation finns där, samt , som bekant, örat är mycket mindre känsligt vid säg 40Hz än 90 Hz.
Om vi skall prara Coltrane specifikt, så har konstruktören sagt att den skall funka utmärkt i ca 20m2 rum. Dessutom kan man justera basen med en liten ratt baktill på högtalarna. Jag är lite nyfiken på vad så sker när man vrider på den...är det helt enkelt en konstantimpedanspot? Man undrar ju, för tonkontroller är ju lite tabu i denna hobby. |
Edited by - KC on 2002/11/21 08:54:45 |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 08:54:45
|
quote: Originally posted by Mikael2
Jag har lite funderingar kring stora högtalare och små rum.
Kan man ställa ett par fullregisterhögtalare som t ex Coltrane i ett rum på 15-16m2 ? Det rekommenderas ofta stativhögtalare till de som har små rum och jag undrar varför ? Är det för att det är lättare att få bra ljud med en liten högtalare eller är det för att det är praktiskt omöjligt att få bra ljud med en stor högtalare, dvs måste jag dämpa så pass mycket att jag måste lyssna stående för att rymmas i rummet?
Kan någon förklara problemen, finns det några tumregler angående rumsstorlek och stora högtalare.
Finns det stora högtalare som passar i små rum och såna som definitivt inte går att ha? Med stora menar jag då inte stora som rent fysiskt inte ryms i rummet, jag vill inte ha bilder på högtalare som inte går in genom ytterdörren!  
Coltrane är designade för minst18 kvm eller större. Men de går kanske att använda sig av dem i ett mindre rum, beroende på hur långt från lyssningpossitionen de hamnar mvh dole |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 09:04:53
|
Hej Mikael, jag gissar att ett rum på 16 m^2 ofta har en golvyta på 4 x 4 m, eller 3,6 x cirka 4,4 m. Just måttet 3,6 m tycks återkomma i massor av hus, det kanske kommer från någon slags byggnorm(?).
Om jag då antar att den ledd man lyssnar på är ca 4 m djup, kommer den fundamentala rumsresonansen att hamna på 43 Hz. Om man jämför det med ett rum som är 6 m långt så hamnar den resonansen på 29Hz. 43 Hz-resonansen hamnar högre i frekvens och låter bumligt, medans 29 hertzaren låter mer som att det är "tyngd" i basen och uppfattas subjektivt som en positivt ljudande basåtergivning. Egentligen är det fortfarande samma problem, men de uppfattas olika. Dessutom hamnar högre ordningars rumsresonanser på liknande frekvenser p g a de ofta kvadratiskt formade rumsmåtten. Då blir det ytterligare extra bumlig bas.
Och så är det som Yalpa skrev att det är nära till väggytorna så att reflexer kommer för tidigt och grumlar ihop hela djudbilden. När jag flyttade hade jag en tid anläggningen i ett 15-16 m^2 rum för att måla om vardagsrummet. Det lät sk-t, trots att jag hade stoppat in alla absorbenter jag hade i närheten av högtalarna . Stor del av problemen där hade att göra med fladdereko.
Man kan få det drägligt genom att införa kraftig absorption kring högtalarna, diffusering av väggen bakom lyssnaren (jag förmodar att man hamnar nära den), bredbandiga basabsorbenter, och eventuellt en smärre tonkurvejustering vid de kraftigaste basresonanserna m h a en parametrisk EQ. Problemet med en parametrisk EQ är att jag inte har funnit någon som låter rent vid mellanregister och diskant (de innehåller oftast A/D- och D/A-omvandlare av lägre kvalisort ). Lösningen är att bi-ampa med EQ:n endast kopplad till baselementen.
Som synes så blir det ganska mycket mer komplicerat att få till ljudet i ett litet lyssnigsrum. Men man kan förstås införa akustikreglering även i ett större lyssningsrum så blir även det mycket mycket bättre!
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 12:23:44
|
Tackar, då kom det lite inlägg som talar emot det hela...detta om rumsresonanser och problem.
Säg att rummet är som Knoppen beskriver 3,60 x 4,40 meter.
Rumsresonanser: Uppstår problemen i ett litet rum pga att högtalaren går under en viss frekvens? Filtreras problemet delvis bort med en stativare som inte går lika djupt eller är det helt enkelt problem överhuvudtaget att få bra ljud i ett så litet rum oavsett om jag har Coltrane eller små stativare i det?
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 13:06:11
|
Hej Mikael, med stativhögtalare som sällan går lika långt ned i frekvens, exciteras inte de lägsta rumsresonanserna eftersom de inte har någon akustisk uteffekt där "nere". Då kan man slippa "bumlig" bas, men å andra sidan låter ju inte det nedre basområdet alls, och det tycker jag är tråkigt, då missar man en stor del av musiken om den innehåller lågfrekvent information. Om man spelar mest musik med icke lågfrekvent information, t ex stråkensembler, låter det bra även med fullregistershögtalare i ett litet lyssningsrum, men vad ska man då med fullregistrare till?
En lite lattjo grej är att ljud under den lästa rumsresonansen inte plågas av rummets egenskaper. Då blir frekvensgången mycket rak. Det blir ingen vågutbredning i rummet, bara ljudtrycksförändringar. Undantaget är om rummet har dörröppningar, då kan det bli topp vid ca 15 Hz, p g a helmholtzresonans.
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 18:11:18
|
Fick ett mail från en som testat Coltrane i praktiken i ett mindre rum och det passar kanske att återge det här, det är bara att börja spara till dessa nu nin  
Jag har ju kört Coltrane här hemma i mitt lilla vardagsrum, som är knappt 17 m2. Coltrane var lättare att ställa in i rummet än Miles 2 som jag för tillfället har hemma. Det var inga som helst problem i detta rum. Jag fick vinkla ned dom en aning i framkant, pga den låga takhöjden. (ombyggd sommarstuga). Annars så spelade dom fint. Med Kronos som har sidoriktade element kan det nog bli svårare i ett litet rum. Att Miles 2 är svårare att få till det bra jämfört med Coltrane har förmodligen med den bakåtriktade basreflexporten. Coltranes är riktad nedåt, så då spelar avståndet till bakväggen inte lika stor roll. Jag har högtalarna längs långväggen, så avståndet till sidoväggarna är ok. På motsatt långvägg har jag soffan i ett burspråk. Måtten på rummet är: 3,25 X 5,2 meter, plus ett burspråk på 2 m2, med en takhöjd på 2,20
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 00:37:13
|
Mikael2, Ähh, du fejkar bara!  |
 |
|
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 00:55:35
|
en snabb fråga som kanske inte riktigt hör till ämnet, men det diskuteras ju trots allt lite rumsakustik här: hur nära bakvägg sitter ni? själv har jag inte sa jättestora problem med rumsresonanse längre då jag har ett skapligt rum som dessutom är stort på alla ledder. men i mitt förra rum om ca 4x4 meter (rejäla problemen med stående vågor då såväl väggar som golv var av betong) var det smått omöjligt att få till ljudet. i och med att jag inte kunde flytta speciellt långt ut från bakvägg utan att komma för nära högtalarna fann jag att bästa kompromissen i det rummer var att sita _mot_ väggen. är det nån annan som har provat detta? |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 01:05:05
|
| Mikael2 är du spekulant på ett par coltrane helt plötsligt =) |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 02:12:41
|
quote: har det inte att göra med hur baffeln ser ut? det där md spridningsegenskaper osv? John?
Jag vet inte mycket om högtalarkonstuktion men jag antar att du har rätt. Om man lägger delningar lågt bör dom sprida mer dessutom.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 10:37:38
|
ekman, Kanske inte Coltrane just nu men jag har ett rum som jag tänkte ha till att lyssna i sent på kvällarna som inte stör så mycket. Jag börjar ha dubbelt upp av elektronik i och med hembio och dvd så det är egentligen bara högtalare som saknas så kan jag dela på systemen och få ett bra system i källaren. Jag har bara haft stativare i mina tankar och idéer tidigare och det lär väl så förbli men det är kul att fundera på det extrema och vem vet vad det blir till slut!
inget fejk här nin  |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 11:48:35
|
quote: Originally posted by Mikael2
Jo jag tycker också att stativare fungerar bra i stora rum. Min fråga gäller mer om jag kan bända in en Coltrane eller Kronos med kofot i ett utrymme på 15m2 och få bra ljud eller snarare bättre ljud än med stativare?
Jag skulle misstänka att det kan bli stora problem med det eftersom en stor del av anledningen till att det ofta rekommenderas stora högtalare till stora rum beror på att man får plats med dem där.
Stativhögtalare fungerar ofta bättre i mindre rum av den anledningen att de oftast är mindre och riskerar inte att stöta på problem med väggarna i rummet, av denna anledning.
För lågbasen behöver utrymme, dvs luft, för att kunna återges. MvhKristofer |
 |
|
Topic  |
|