HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vibrationer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/11/22 :  21:51:05  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har en SACD spelare och som även med cd låter väldigt bra ( Philips SACD 1000) efter ha experimenterat så verkar denna spelare mer känslig för vibrationer på SACD än på CD. Efter ha " spännt fast" denna spelare verkar det som om SACD förbättringen är bättre än CD . Vad har ni för erfarenheter. Stämmer detta eller är det självsuggetion??

Rundgång & Omgång

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:02:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om det blir olika förändring på CD och SACD har jag ingen aning om och misstänker att denna fråga bara mynnar ut i spekulationer. Men att CD-spelare är vibrationskänsliga är helt klart. Jag tror att det finns bättre sätt än att spänna fast, vad det nu är.
Själv fick jag en stor förbättring genom att ställa spelaren på tre Daruma fötter, vilket ger en flytande placering som gör att den rör sig fritt horisontellt. En litet enklare variant av Aurios, men samma princip.
Det finns litet olika metoder som mjuka SD-kuddar, hårda koner som Polycrystal och Black Diamond. Jag lutar åt det flytande men skall inte säga för mycket eftersom jag inte testat allt och att det också kan bero på underlaget. Men man kan få det mycket bättre än att bara ställa den på en hylla.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/11/22 :  22:09:38  Show Profile Send HPW a Private Message
För att förklara spänna fast är att Spelaren medelst gummifötter på ovansidan och på undersidan av höljet mot sterio bänks ramen inte tillåts röra sig. Detta har stor inverkan på CD ljudet från spelaren men ännu större för SACD. Min eventuella teori är att SACD lasern måste läsa mycket finare spår än CD och därmed är känsligare, men jag kan ha fel.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/11/23 :  09:15:14  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Var köpte du din spelar och vad får man ge för den? Är på jakt efter en sådan.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2002/11/23 :  20:53:42  Show Profile Send HPW a Private Message
jag köpte den på Lars bengtson i stockholm det var nedsatt från ca 20 000 till ngn stns runt 12 - 13 000. Det verkar som o den ligger runt 10 K $ i USA. Det verkar som om det är en utgående modell.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000