HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linnsäljare, ett eländes pack. eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/07/12 :  17:37:16  Show Profile Send LCohen a Private Message
själv så tycker jag att man kan hålla sig från att nämna namn och liknande. Till att börja med.

Sen FINNS det faktiskt en typ av utbildning för linn-säljare, som ser till att försäljarna kan det dom sysslar med, de blir inte religiösa på något sätt som många vill påstå. Jämförelser med överstepräster och liknande kan vi ju också hålla oss ifrån. Linn satsar på det musikaliska flytet, takten osv osv.. då är det ju klart att de som faller för detta även faller för linn, dessa kommer i sin tur att kanske hamna på en linnbutik. För det är väl ingen som tror att man skriver på nån pakt eller blir frälsta för att man rör vid linnprodukter?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/07/12 :  18:00:58  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag tror tvärtemot.

*nu har jag inget att skriva för då kanske jag förolämpar någon
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/07/12 :  19:21:28  Show Profile Send Galactron a Private Message
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX!!! Maken till enkelspåriga försäljare får man leta efter. Att försöka lura okunniga konsumenter med att skilja på ljud från musik....kan man som lyssnare inte urskilja ljuden, rättare sagt att om inte ljuden kan återges korrekt, så betvivlar jag att musik skulle kunna återges på ett naturligt och behagligt sätt ur den anläggningen. Ren galimatias!!

Out of time

Det borttagna var endast skrivet i syfte att provocera, därför blev det borttaget.

Pjotre


Edited by - Pjotre on 2002/07/12 22:41:4
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/12 :  20:42:19  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Nu är jag långt från Götet...

Menar ni på fullt allvar att Radiolagret inte tycker att kablar spelar någon roll, men vill sälja Shakti?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"



Ett litet påpekande...dom säljer ej
Shaktistenar utan Diabasstenar vägandes
c:a 40 kg trevlig helg
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/07/13 :  00:19:02  Show Profile Send LCohen a Private Message
Nu vill jag inte alls börja en oändlig diskussion på det här forumet som inte leder någonstans, men vill klarlägga lite bara.

Att linnsäljare skulle lura okunniga kunder är väl att ta i en hel del tycker jag. Sen har väl linn aldrig haft problem att få återskapa ljud. Och jo, det är skillnad på ljud och musik, musik är långt mer komplicerad med rytm, takt m.m. osv osv... Men nog om det, faktum kvarstår att folk som gillar linn till stor del koncentrerar sig på att den musikaliska följdsamheten blir så bra som möjligt, det är där Linn excellerar (stavning?), och det är fullt naturligt för mig att fundera mer på det musikaliska än huruvida en fiols klang är "behaglig" eller var personer är placerade, alla fioler låter ju olika vad ska man ha för referens? Sin egna fiol? Sen var personer är placerade är, för mig, fullständigt irrelevant. Det musikaliska är för mig det viktiga, att kunna följa med i de olika tongångarna och melodierna går först.

Det är min ståndpunkt i debatten och jag hoppas att jag inte dragit ut på det för mycket

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  01:58:08  Show Profile Send Morello a Private Message
Hel LC!

Ditt inlägg är intressant såtillvida att det är i konsonans med många LINN-handlares uppfattningar.

LC:
"Det musikaliska är för mig det viktiga, att kunna följa med i de olika tongångarna och melodierna går först."

Har du någonsin hört en anläggning som inte förmedlar melodin och/eller takten?


LC:
"Sen var personer är placerade är, för mig, fullständigt irrelevant."

Menar du på fullt allvar att du inte är intresserad av en rimligt återskapad ljudbild? Hoppas du skämtade

En linnhandlare sa till mig en gång så här:
"Linn är till för folk som inte bryr som om perspektiv osv, utan vill höra takten och melodin"

Denna handlare har alltså inga som helst krav på god återgivning.
Jag menar att melodin och takten kan man utan några som helst problem höra genom att spela en 33-varvs-LP medelst LP-spelaren på 45-varv** och en förstärkare med 200% dist. Jag skämtar inte. Jag har själv testat att introducera tre-siffrig dist och melodin hörs utan problem, ehuru musiken i dess helhet är helt förvrängd.

Melodin och takten kan man tillgodogöra sig medelst en klockradio!
Vill man däremot skapa en illusion av att förflyttas till en jazzklubb, ja då krävs helt andra egenskaper av anläggningen.

** Faktum är att det är avsevärt lättare att följa bas-spel om musiken transponeras genom att spela den på högre hastighet. Speciellt sant är detta om högtalaren har klen basåtergivning.



mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  02:07:46  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Galactron!

Är det möjligtvis den mytomspunna italienska förstärkartillverkaren du hedrar med din pseudonym?

Äger du någon sådan själv månne?




Till Pjotre:

Intressant inlägg. Har du frågat Herr Galactron om syftet med inlägget eller var det bara en hypotes?
Lite lustigt att du tillrättavisar andra när du själv gör dig skyldig till tämligen provokativa inlägg. Man ska inte kasta sten i..........
mvh


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/13 :  09:03:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Morello! Diskussioner kring modererandet på forumet sköter vi via mail. Du är välkommen att maila någon av moderatorerna om du har synpunkter på det. Vi kommer inte att ha någon debatt kring detta på forumets sidor.

Pjotre


----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/07/13 :  11:22:45  Show Profile Send LCohen a Private Message
"Har du någonsin hört en anläggning som inte förmedlar melodin och/eller takten?"

Det handlar om att få det bättre. En fungerande bil rullar framåt, men de gör det olika bra, eller hur?

"Menar du på fullt allvar att du inte är intresserad av en rimligt återskapad ljudbild? Hoppas du skämtade "

Om personer är placerade en meter fram eller bakåt är inte så relevant enligt mig, jag hör hellre vad de spelar.

"Jag menar att melodin och takten kan man utan några som helst problem höra genom att spela en 33-varvs-LP medelst LP-spelaren på 45-varv** och en förstärkare med 200% dist. Jag skämtar inte. Jag har själv testat att introducera tre-siffrig dist och melodin hörs utan problem, ehuru musiken i dess helhet är helt förvrängd. "

Om du hade sänkt disten så hade du hört det hela bättre/lättare.

"Melodin och takten kan man tillgodogöra sig medelst en klockradio!
Vill man däremot skapa en illusion av att förflyttas till en jazzklubb, ja då krävs helt andra egenskaper av anläggningen."

Som jag sa, det handlar om att få det bättre. Det är ju inte en allt-eller-inget-situation.

Nu har jag sagt det jag vill få fram, och kanske lite mer därtill, hoppas jag inte blivit alltför tjatig så jag får på nosen av pjotre

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/13 :  12:39:53  Show Profile Send molsson a Private Message
Snälla,

Sluta nu. Detta påminner om vad jag fick höra under mitt besök hos ivor-kultens tempel i umeå. Precis som om annan utrustning inte återger musik, eller är engagerande.

"Om personer är placerade en meter fram eller bakåt är inte så relevant enligt mig, jag hör hellre vad de spelar."

Sant, men om du inte gör det på annat än linn, då behöver du proffessionell hjälp. Och jag kan ärligt säja, att cd12, klout och keilidh (eller vad dom heter) INTE låter som det kostar. Därmed inte sagt att det är dåliga prylar, men hela den religiösa grejjen med "jag hör hellre musiken, jag hör hellre VAD dom spelar" osv osv är ju bara barnslig. Vakna, kamma er och öppna ögonen för musik, inte linn-religion.

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad linngalningarna tycker.


Edited by - molsson on 2002/07/13 12:41:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  12:57:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Som 1st boll kommer denna debatt tillbaks till A´s näthinna*. Hela debatten är
dock 1st cirkelresonemang, som i fortgående cykel( åkande?), ur sig själv
härleder sin egen existens. Låt A förklara:Musik=Ljud och när man "hör"
musik** är detta ljudvågor som våran hörsel har förnimmat och som hjärnan sedan
har omvandlat, bla bla, ā la blabba... Således ger per automatik god ljudåtergivning
vacker musikåtergivning som( förutom melodi ) i sin tur ger svängig rytmkänsla
som ger tajt taktkänsla. Mao,-Ljud och musik spelar hand i hand, bor i samma
hifiland, är länkade med ett gummifrekvensband, osv, osv.


* Cyklop är vad A är, ed).
** Vad som benämns som musik( vad nu musik är?= ny tråd??).



Mvh A
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/07/13 :  13:04:34  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller helt med Astigmatiker, korrlekt uppfattat och, dessutom, helt rätt. *nickar vildsint i samförstånt med A's utomordentilga kvasiaudiosoniskt vetenskapliga resonasemang*

/Marcus

Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad polarna tycker
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/13 :  13:18:33  Show Profile Send matson a Private Message
Gud vilken trist disskussion.

Linn är ju precis lika mediokert som ALLA andra märken(Sentec undantaget såklart!).

"Låter inte som dom kostar?"
Nej, men vilka gör det?



Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/13 :  19:36:16  Show Profile Send gromit a Private Message
Audiomaniker!

Man kan inte sätta likhetstecken mellan musik och ljud!
All musik återges visserligen som ljud när den spelas men allt ljud är sannerligen inte musik. Och kom inte och dra med något filosofiskt att det kanske är musik för dig.
(-Enya kanske är rejv för mig? -Fan, ungarna skrattar ju åt dig. RESPEKT! )

Att påstå att något som är en bra ljudåtergivare därmed är en bra musikåtergivare är att göra det lite för enkelt för sig. Bra återgivare av vilka ljud? 100Hz sinus?

Musik är mycket mer än enskilda toner som spelas samtidigt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  20:14:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej gromit!

( Då,-skippar A filosofin och tar det övertydligt istället).

Du har helt rätt... dock så har du på samma gång helt fel i det du säger( skriver, ed) då A aldrig någonsin har påstått att Ljud=Musik, utan vad A skrev( du har väl läst vad A skrev??) var att Musik=Ljud. Dessa två utsagor är lika vitt skilda som att:
"Människa=Organiskt Material*." och: "Organiskt Material*=Människa".

Att påstå att något som är en bra musikåtergivare inte behöver vara en bra ljudåtergivare är att göra det lite väl billigt( i SEK, ed) för sig??


* Jo, A vet att järn och div andra spårämnen inte är organsika men, bara ett exempel Helge, ba´t exempel.



Mvh A
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/13 :  21:07:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
A de utsagorna är inte olika. Likhetstecknet ger båda sakerna däremot om du hade använt teckenkombinationen => så hade det varit ok fast det är klart att det är svårt att skilja från 'likamed eller större'...

The world is my oyster..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  21:30:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Nagref!

Du hade, haft helt rätt utifall detta hade gällt matematiska formler men.... då
detta nu inte är fallet och A lika gärna hade kunnat skriva:"lika med" istället för:"="
så??, + du förstår ju vad A menar ivfsh så: Varför är det så svårt att erkänna att man hade
fel??, det har alla( även Peder Hansen, ed).


Mvh A
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/13 :  22:17:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hello! Efter en trevlig helg på havet (Göteborgs skärgård) har jag nu funnit att denna tråden börjar handla mer om något annat än hifi.

Till LC vill jag bara säga att du får skriva precis som du gjorde ovan, du uttrycker bara din upplevelse av, och ditt sätt att se på hifi. Sen att jag inte håller med dig är en annan sak men det hör ju inte hit.


----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/13 :  22:27:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Okej`rå!!

: Förlåt,-Peder Hansen( för det tjaskiga som A sa, ed).



Mvh A.
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/13 :  22:30:56  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej Pjotre!

Jag vill inte dra igång någon lång debatt kring censuren/raderandet på detta forum. Galctrons inlägg var inte riktat till någon specifik person, varför jag anser att det var helt inadekvat att radera delar av Herr Galactrons*** inlägg. Det som irriterar mig något är att forumets adminstratörer tillåter sig att göra inlägg under helt andra premisser än forumets gäster. Att det förhåller sig på det sättet går knappast att dementera.

*** För att övergå till skojigare hifi-prat kan nämnas att Galactron är ett exklusivt italiesnkt märke. Företaget Galactron gör en rad tjusiga apparater.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/07/13 :  22:36:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Morello! Det är ingen risk att det blir en lång debatt om modererandet på forumet, det blir nämligen INGEN debatt i ämnet.
Återigen, har du synpunkter på hur moderatorer/administratörer sköter jobbet här är du välkommen att maila, vem du vill, du behöver inte maila mig om det är mig du har synpunkter på!


----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst"

Edited by - Pjotre on 2002/07/13 22:36:5
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:39:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

( Intro: Plötsligt....!!, så blev A helt fascinerad( mao manisk, ed ;) av vad,
-det som tidigare hade sagts egentligen hade haft för innebörd).

Nagref, betyder detta??, att om du ex ser en annons där det står,
"Säljes: Kabel, nypris=1200kr men nu 600kr.)", så tolkas detta nu av dig som att:
from nu är "nypris" och "1200kr" samma ord och mao är hädanefter alla
nypris just:"1200kr" och kommer så att förbli i tid och evighet, så att ex 1st smarrig Iglo-
IsGlass numera( för Nagref, ed) kommer att gå på 1200kr, liksom, 1st lägenhet
varsomhelst( alltså vad är detta här för absurd trams???)...i Sverige nu också kostar 1200kr??

A har avslutningsvis även 2st frågor:
Fråga #1: Gäller( enligt Nagref) ovanstående och liknande "Ny Ordningar" enbart i Sverige eller
inkluderas också resten av världen??

Fråga #2: Då orden "1200kr" och "Nypris" i ovanstående, nu har givits samma innebörd och en mening som:
"Jag har nypris i plånboken" kan förekomma, hur bör man då( enligt Nagref) benämna ett
historiskt "nypris"( Pre NyOrdning, ed) på ex 1600kr, så här:"1200kr var 1600kr" eller "nypriset var 1600kr".



Mvh A
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:46:09  Show Profile Send gromit a Private Message
Bara för att en annonserande person använder symboler felaktigt rättfärdigar det väl inte att någon annan (A) tar denna användning till sig som någon slags standard.

Att skriva "nypris=1200" är givetvis felaktigt, det bör stå "nypriset är/var 1200".
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:59:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej gromit!

Jo, i det har gromit helt rätt, om...... det hade varit fråga om siffror men,-när så nu,
icke var fallet( ord användes, ed) har gromit istället........
helt fel( fortfarande( fel alltså, ed)).


Hur orkade du med att läsa igenom A´s inlägg??( det var knappt så att jag själv gjorde det( orkade, ed)).



Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/14 :  00:59:24  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

A de utsagorna är inte olika. Likhetstecknet ger båda sakerna däremot om du hade använt teckenkombinationen => så hade det varit ok fast det är klart att det är svårt att skilja från 'likamed eller större'...

The world is my oyster...



Nagref har sä rätt!

A=B är detsamma som att B=A.

Vidare:
A=>B (A implicerar B) är inte samma sak som att B=>A

Däremot om A=>B och B=>A så gäller att:
A<=>B (ekvivalens)

kul det här

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000