HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 PA-anlägging för hobbyband!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:04:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Det finns personer på forumet med de mest spridda kunskaperna. Så..

Vi har startat ett litet band på 5 personer som lirar diverse covers. Så jag har börjat titta på nån PA-anläggning. Men det är ju helt ny djungel.

Kan någon här rekomendera högtalare, mixer och slutsteg för cirka 10000kr? Helst beg så man får lite mer för pengarna. Kanske kan bygga högtalarna själv och komma undan lite billigare? Bara man får ok ljud som räcker för ca 50-100 pers. Kan väl gå upp lite i pris men vill inte spendera för mycket än så länge.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:18:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det enbart för spelande ute eller ska ni ha det i replokalen med ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:22:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Vi kör med 3st gitarrförstärkare när vi repar nu. Och det funkar väl ok där. Så PA't blir för spelande ute och kanske lite rep så man vänjer sig hur det är. Vi körde med fett PA igår och det var väldigt ovant.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:31:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det blir liiite anorlunda minst sagt !
Vi hyrde PA i början när vi var ute men senare så byggde vi ett själva. Men som du säger har man ett eget så kan man öva mer på PA vanan.

Vill man spara pengar så bygger man eller så köper man beg. Det är ju även fler saker som måste köpas så som mickar, kablar etc. Vi klarade oss bra med 2 st 18" subar med 2 toppar med horn o 15"

Då kördes trummorna ganska måttligt genom PA:at o det räckte till ungefär 60-70 personer. Hade vi velat ha mer av trummorna i PA:at så hade det behövts 2 subar till.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:31:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Vat att man för ca. 32k kan få mixar med 24 kanaler, inc. effektförst, filtre och 4 bashögtalare och tilsvarande 4 toppar. NYT, vill du veta mera så skall ta reda på vad det är, vet inte mycket om det selva, men vid ett tillfälle pratade jag med en killa i här i kväll som pratade om det för mig.... Dom har för bara 3 år sedan köpt för 250k utrustning, OK dom to systmerna är inte samma kaliber, men han hadde spelat med det billiga och det fik klart tummen upp.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:33:12  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
PS! Dom spelar också "bara" hobby, dom jobbar alla med annat till dagligen.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:40:36  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
I lokaler för ca 50-100 pers så tror jag inte att gitarrstärkarna behöver mikning, hos trummorna kanske baskaggen behöver lite mer tjong med en mikrofon ut i PA. Stämmer man baskaggen rätt så behövs eg ingen förstärkning. Till detta krävs två PA-toppar på stativ och ev en aktiv sub om man vill micka baskaggen. Det finns 4-kanals mixrar från Behringer, Phonic etc, för små pengar. Slutsteg, mikrofoner och PA-toppar likaså.

Säljer förresten en Behringer ep2500 här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56239

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2006/12/17 00:43:17
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:40:49  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Kolla på tyska Ebay. Dom har en hel avdelning bara till PA-system.
Nu vet ju inte jag vad du vill ha för det är som du skriver "en helt ny djungel" även för mig. Ebaygrejorna verkar vara billiga men det kan ju va vilket skit som helst. Vad vet jag?

Länk:

http://audio.listings.ebay.de/PA-Systeme-Beschallung_W0QQfromZR4QQsacatZ12909QQsocmdZListingItemList



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:41:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi får boka BosseBulaband till eoJeuds grillfest i sommar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:43:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag har redan en hyffsad live-mick, Shure Beta57. En början iaf... Och de andra har sina instrument och mickar de med.

2toppar och 2 subar med slutsteg och mixer är väl vad jag tänkt på. Men vilka märke och tekniska grejor ska man tänka på? Några specifika rekomendationer?

rip59: Finns olika nivåer av hobbyband..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:44:44  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Behöver man större så är det inte större peng att hyra från lokalt företag där man skall spela.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:44:45  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Hur många kanaler på mixern?
Detta är uppe i 800Sek. med ca. ett dygn kvar på auktionen.

http://www.equipmentemporium.com/images/UB-2442-FX_l.jpg

Anti-sidscrollmaffian was here...
/ztenlund

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - ztenlund on 2006/12/17 12:38:02
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:45:08  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Snoddas: Tack, ska kolla där med. Men som du oxå säger så vet man inte vad det är för grejor egentligen.

johan: Hehe. Vi spelar helst inte för folk med band-vana än..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:47:25  Show Profile Send Snoddas a Private Message

De på bilden är Behringer i alla fall. Hyfsat känt skit.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:51:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan: Hehe. Vi spelar helst inte för folk med band-vana än..


Om vi betalar då ?

quote:
I lokaler för ca 50-100 pers så tror jag inte att gitarrstärkarna behöver mikning, hos trummorna kanske baskaggen behöver lite mer tjong med en mikrofon ut i PA. Stämmer man baskaggen rätt så behövs eg ingen förstärkning. Till detta krävs två PA-toppar på stativ och ev en aktiv sub om man vill micka baskaggen.


Visst fungerar det att köra det så men man når ut på ett helt annat sätt med ett lite större PA. Det gör mer på sig än vad man tror.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/17 :  01:06:53  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
johan.björklund:

Då har man för små gitarrstackar.

Var på en spelning på en privat fest, kanske uppåt 70 pers stor publik. Endast sången var förstärkt. Bassisten hade en liten Ampeg 15" med inbyggd 100W transistorstärkare. Detta var ett av de mest fantastiska konsert-ljud jag upplevt!

Tror man skall akta sig för att mika upp onödigt mkt för mindre spelningar. Man bör utgå från hur starkt trummorna låter, för de kan man aldrig sänka volymen på (om man inte har en riktigt duktig trummis) och sedan matcha bas och gitarr till den nivån via instrumentförstärkarna. En 50W rörstärkare med 12"-element räcker gott! På detta förstärks sången via PA:t. Man får nu en mycket behaglig nivå på ljudtrycket, dessutom en kul upplevelse för de som lyssnar. Ljuden kommer från det som spelas, och behöver inte lägga mkt jobb på att allt skall höras ordentligt. Medhörningen på scen blir också riktigt bra. Mikar man upp för mkt så ökar också behovet av monitorer. Dessutom låter en gitarrstärkare bäst då den får jobba lite mer.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  01:15:05  Show Profile Send BosseBula a Private Message
V8: Låter bra. Men är inte lite av meningen med PA att man ska slippa ha massa högtalare bakom sig så man inte blir döv direkt? Iofs kan man ju köra öronproppar. Och jo, jag har sett en del band och de verkar ju ha stackar bakom sig, men har inte varit på konsert sen vi började med bandet och innan dess så stod man inte och kollade in allt på scenen så noga.

Johan: Se raderna här under...

Nu ska ni få idiotförklara mig. Vi har ingen trummis än... Tanken är att jag ska lära mig lira, men förhandlingarna med flickvännen har gått i stå... Och jag hade tänkt mig digitala trummor delvis pga att vi bor i lägenhet men även för att man inte behöver flåsa på så jäkligt med de andra instrumenten för att kunna komma i nivå med trummorna. Och jag vet argumentet för riktiga trummor..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  01:26:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Säg till henne att du får ett övningskit i elektroniska trummor med.
O du idiotförklarars inte, om folk bara visste hur ofta DDrums triggers används

V8

Jag håller inte med dig där faktiskt Först så beror det på som du skriver ang trummisens sätt att spela. Om stärkare till gitarr så hänger väldigt mycket på hur du driver den. Jag körde uteslutande genom den rena kanalen via effektbox (digitech o Boss pedaler) Går du via distingången då krävs det att man krämar på.
Som jag upplevde det utan PA så lät det bara murrigt ju längre bort från scenen man kom.

Var o en använde sin stärkare som medhörning o bara sångaren hade en monitor

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/12/17 01:27:11
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/12/17 :  09:55:51  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
johan.björklund:

Iof, jag antog att man kör fullt ös medvetslös alltid ur gitarrstacken. Det är en knepig balansgång. Man kan iof vara lite slug och utnyttja Haas-effekten, dvs att ställa gitarrstärkarna i högre nivå än det mickade ur PA:t. Då kommer det på nära håll alltid låta att det är gitarrförstärkarna som låter. På längre håll så tar PA:t över, eftersom de är högt placerade och inte dämpas ut från publiken som står framför en. På det avståndet så stör inte heller att ljudet kommer från PA-högtalaren, inte lika mkt som om man skulle stå vid scenkanten.

BosseBula:

Skall man få ngt vettigt ur en gitarrstärkare så bör man alltid spela på hörselproppsnivå. En virveltrumma är direkt skadlig om man inte kör med öronproppar. Ett kantslag kan vara spiken i kistan för en rejäl tinnitus för alla som står på samma scen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/17 :  12:32:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skall man få ngt vettigt ur en gitarrstärkare så bör man alltid spela på hörselproppsnivå. En virveltrumma är direkt skadlig om man inte kör med öronproppar. Ett kantslag kan vara spiken i kistan för en rejäl tinnitus för alla som står på samma scen


Öronproppar är ett måste !
O drar man på rejält med en stack då känns det i hela kroppen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/12/17 :  13:03:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Såg Status Que i slutet på 70-talet. Dom körde i sång och trummor genom PA Bas och gitarr genom en STOR VÄGG Marchall, det var blås vid scen, håret stog nästan ut! Ett PA till braaa pris är välan ganska lätt och hitta, bli osams lägga ner syndromet bäddar för fynd


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/17 :  14:21:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message
svejk: Jo, men jag tycker det är svårt att veta vad som är fynd och vad som är skit. Därav denna tråd.

Älskar när musik känns i kroppen! Får väl vänta med den känslan i hifi-världen tills vi flyttat till hus...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000