HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD-recorder med hyggligt ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/12/16 :  23:25:04  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag funderar på att byta ut min Pioneer DV380S spelare mot en DVD-recorder. Jag vill ha någon med hyggligt 2-kanalersljud då jag skall använda den som källenhet i min stereoanläggning. Jag kör idag med XTZ A-Class och XTZ 99 W2MT och jag vill ha något som matchar dessa i kvalitet och ljud - inte mindre, inte mer.

Mina krav:
Tyst mekanik
Regionsfri
HDMI
minst 80GB hårddisk

Mina ösnkemål:
SACD
DVD-Audio

Är det någon som har några tips? Vad skall jag tänka på om jag i första hand vill ha en som funkar bra som källenhet i min musikanläggning och i andra hand film?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:29:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kan ha fel, men jag tror inte det finns några DVD-revorders som klarar vare sig DVD-A eller SACD.

Rent allmänt är det dåligt med recorders med "hifi-ambitioner" och vad jag vet så är det inget "hifi-företag" som tillverkar recorders överhuvudtaget (tvärr).
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/12/17 :  09:49:58  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Finns det något i den nära framtiden tro!?

Jag vill helst inte ha "dubbla" apparater om det inte behövs, men med tanke på min anläggning som kanske inte riktigt kvalificerar sig som hifi utan snarare midfi (eller kanske t.o.m. lowfi beroende på vad man jämför med) så kanske det inte krävs hifi-ambitioner? Och som sagt så är SACD och DVD-Audio bara önskemål - reservkapacitet inför framtiden för att köpet skall "hålla längre". Jag vill ta steget upp från min Pioneer DV380 men det kanske inte behöver innebära att jag kommer in i det "sanna" hifi-segmentet. Jag vill också tillägga att min huvudsakliga ambition är att få en relativt billig anläggning att låta hyggligt - inte att till vilket pris som helst förbättra ljudupplevelsen i all oändlighet. Om jag med handen på hjärtat kan säga att den billigaste anläggningen som låter bättre än min kostar dubbelt så mycket så är jag nöjd. Jag arbetar en del med akustikförbättringar av just denna anledningen. Jag har även flyttat runt lite senaste åren och spelat i olika rum på olika ledder och upplever att jag idag "hittat rätt" med en ganska oortodox möblering där jag spelar på bredden. Med frekvenssvep har jag kunnat konstatera att detta erbjuder den överlägset jämnaste återgivningen i det lägre registret där rumsresnonanser förrut varit ett stort problem för mig. (kanske lite off-topic där men kunde inte hejda mig själv...)

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2007/01/13 :  11:58:38  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har fått info (från HiFi-handlare) att de flesta DVD-recorders presterar likvärdigt eller bättre än min nuvarande budget-kompromiss-källenhet Pioneer DV-380. Någon som kan bekräfta detta? Jag har sneglat åt en Pioneer DVD-recorder 440 el. 540. Låter sannolikt att de använder samma eller förbättrade "ljudkretsar" i sina nya recorders som i sina äldre spelare.

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2007/01/13 :  18:29:04  Show Profile Send John a Private Message
Hej,

Jag skulle föreslå att du funderade över följande punkter innan du bestämmer dig:
1) Räcker verkligen 80GB hårddisk? Själv tycker jag att min dvd-recorder är en av de absolut bästa, mest användbara prylarna jag köpt på länge. Ett helt nytt sätt att se på teve, skulle man kunna säga, faktiskt. Jag köpte en med 250GB och DET ÄR FÖR LITE!!! Alltså, vad jag vill komam till är att mycket av användbarheten av dvd-recordern ligger just i ett relativt stort utrymme. Men en video kan man också spela in, men man måste hålla på och krångla med lediga band, får bara plats med 4 timmar osv. Det blir lite samma sak med en för liten hårddisk och då missar man en av poängerna, nämligen att obekymrat kunna spela in serier, dagligen, för att se, tja, nån gång när man har tid och lust. Har själv massor av barnprogram inspelade på hårddisken, direkt tillgängliga utan att behöva söka videoband eller dvd-skivor.

2) Låter verkligen dessa spelare så dåligt? Är du riktigt, riktigt säker? Är det "nyaste" alltid det bästa? Jag råder dig att låna hem och verkligen testa. Även om det iofs kan vara svårt att få till det, med nivåmatchning osv. så att jämförelserna blir rättvisa, så tycker jag att du verkligen ska ransaka din egen hörsel. Är det verkligen så mycket bättre med en annan spelare (än den du har, eller den recorder du eventuellt köper)? Grunna på detta nogsamt. låna hem och testa!

Själv har jag en Sharp 480-nånting, som bl.a. såldes på Hifi-Klubben. Lite krånglig att använda, men det är enligt mig inget problem, eftersom i alla fall jag lär mig snabbt. Även min sambo. Till min mor hade jag kanske tänkt annorlunda. Prestanda vet jag inget om, har den bara kopplad till en gammal tjock-teve, så jag kan inte ge någon bra rekomendation på just denna modell.

Tänk också på att dvd-recordrar låter rätt mycket mer än vanliga spelare, eftersom hårddisken väsnas (och ev. fläktar???).

Lycka till!

/en john som vill ha minst dubbla storleken HDD

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/13 :  20:34:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Med risk för att bli självgod, se mitt nyskrivna omdöme om Sony's 820-brännare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57449

Visst, den tar inte SACD eller DVD-audio, men jag tror att min kritik generellt täcker in många brännare. Dåligt lagerbyte, långsamma laddningstider och dålig snabbspolning med bild.

Vad gäller ljudkvalite har jag inte testat klart, men illa låter det inte. Du kan ju annars låta förstärkarens dekoder koda av stereosignalen...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000