HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket bättre är cd-spelarna idag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:31:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Satt och funderade lite på hur utvecklingen har gått för vanliga cd-spelare.

Jag köpte min första cd i gymnasiet, tror det var 89, mina första cd-skivor är i alla fall från det året. Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var häftigt med de glänsande blanka, små skivorna, hela intrycket andades high-tech, broschyrerna pumpade på med löften om kristallklart ljud och perfekt återgivning. Visst tyckte jag väl mig då höra att ljudet blev lite bättre än på min gamla vinylspelare som väl inte var mycket att hänga i gran

Kommer inte ihåg hur mycket cd-spelaren kostade då, men det var mycket för en gymnasiestudent, skivorna var dyra, ungefär samma pris som nuvarande fullpris.

Nu till min undrar om man köper en cd för samma peng idag, låt säga i alla fall under 4000 kr, hur mycket bättre apparat får man då än den första jag köpte 89? Jag kan själv inte göra någon jämförelse då den apparaten (en technics) gick i graven -97. (Köpte då en pioneer cd-växlare som lät påtagligt sämre än den gamla cd:n)

När man läser hifi-tidningar får man lätt intrycket att spelare av idag låter mycket bättre än de som såldes bara för något år sedan. Går utvecklingen så snabbt? Vad är det som utvecklas i cd-spelarna? Går det att jämföra med till exempel bilar och datorer, de från -89 står sig knapppast idag i jämförelse.

Eller är det bara mindre inkrementella framsteg som gjorts?

Min anläggningstråd

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/15 :  14:58:37  Show Profile Send marens a Private Message
Om man läser hifitidningar så får man lätt intrycket av att vi nått ljudnirvana flera gånger om eftersom den ena nya modellen är så otroligt mycket bättre än den andra att det är "löjligt". Det är det också, löjligt alltså.

CD-spelarna i mediets barndom hade vissa ljudmässiga problem. De lät ofta inte helt bra. Vikningsdistorsion, samplingsbrus, klart hörbara klangliga fel. DA-omvandlartekniken var inte den bästa.

Sedan kanske 10 år tillbaka har CD-spelarna generellt blivit väldigt nära optimalt* ljudande. Att de iaf har möjlighet att återge ljudet utan hörbara nivåer av förvrängning. Nu har inte alla CD-spelare optimala prestanda utan de går att höra även om skillnaderna är små.

Det som har skett de senaste åren iom DVD-skivans intåg har varit att tekniken har blivit väldigt mycket billigare. Idag kan en DVD-spelare för 1000kr ha ett minst lika bra ljud som en bra CD-spelare hade för kanske 7 år sedan.

Inom hifi har man dock blivit kvar i det rådande synsättet att dyrare=bättre. Att det inte finns någon direkt "diminishing returns" när det gäller ljud. Våra öron har nästan obegränsad upplösning och är det ultimata mätinstrumentet menas det. Därför lever många kvar med uppfattningen om att väldigt dyra CD-spelare ger något extra i ljudkvalitet, som inte behöver vara fallet idag alltså om man bara låter själva ljudet avgöra utan att ge utslagsgivande utrymme för självsuggestion.

*Givetvis under rimliga förhållanden. Det går ju alltid att provocera fram bristerna i ett format till hörbara nivåer. Man kan ju tex spela in extremt svagt på en CD-skiva så att den inte styrs ut tillräckligt osv.

För att svara på din fråga hur mycket bättre en CD-spelare för under 4000kr är jämfört med din gamla från -89. Det beror på till absolut största delen på hur pass dålig den gamla var. Det är det som avgör hur stor skillnaden är idag. Rimligt prissatta (alltså någonstans mellan 1000-7000) CD-spelare är idag generellt så pass liten skillnad mellan jämfört med då. De ligger ganska nära så bra man kan få det men såklart inte alltid ohörbart bra. Oftast går det att provocera fram små skillnader, med betoning på små.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:00:28  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag har en Philips från -93? och den får så mycket stryk av min Magnavox DVD som jag köpte för 600:- för några veckor sedan!
Att jämföra med en Cd för 3-4k vågar jag knappt tänka på.
Redan lilla Marantzen för 2500 är rena high end ljudet i jämförelse

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:04:27  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Digitaltekniken har utvecklats mycket de senaste åren och nyare spelare låter oftast klart bättre än äldre.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:39:26  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Rätt mycket har hänt sedan jag, som vinylfreak, sent köpte min första
CD maskin, en Teac VRDS-10. Dock anser jag att skillnaden, oavsett vilka spelare vi jämför, aldrig blir lika stor som när man jämförde PU´s på "den gamla goda analogtiden". Dåtidens referenser Koetsu och Kiseki lät exempelvis väldigt olika, eller varför inte en Ortofon SPU som hade sitt alldeles eget ljud.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:56:11  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Digitaltekninken har blivit både bättre och billigare, så riktigt bra komponenter hittar ner till budgetmodeller utan att det påverkar priset nämnvärt. Med dyrare spelare, spelar bättre nätdelar, drivverk, avskärming och analogdelar mer och mer roll, då sådant kostar i storleksordning lika relativt sett som för 10 år sedan. Är det tillräkligt gamla maskiner kan DAC o liknande vara undermåliga även i tyngre maskiner jämfört med modern teknik. Enligt mitt resonemang borde skillnaden mellan en ny och en gammal spelare bli större desto billigare/enklare den är och är den riktigt gammal kan en nyare enkel spelare med vettig konstruktion och bra DAC briljera mot en gammal värsting.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/12/15 :  15:57:15  Show Profile Send Matrixen a Private Message
...för de som inte orkar läsa ovanstående så är conclusionen att man får mer för pengarna, som någon säkert redan skrivit....
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:20:58  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Inom hifi har man dock blivit kvar i det rådande synsättet att dyrare=bättre.
Jag kan ju säga att ingen annan än jag hade varit lyckligare om min tidigare kombo med Forsell och Accuphase hade kostat 1000:- på SIBA.

Så visst är det skillnad, men jag håller med dig om att priset inte alltid motsvarar prislappen..

Men har ni hört en Reimyo CDP777?

Vi pratar musikalitet och inte bara upplösning.
Dynamik, rumsinfomation etc är oftast mycket svårare att
få till med en sämre CD-spelare.

Jag tror tex att en gammal Accuphase DP-70 skulle få många moderna CD-spelare att rodna.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2006/12/15 17:22:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:35:09  Show Profile Send mayro a Private Message

det är knappas nån mening att göra cd spelarna bättre med den skiten man stoppar in i dom o spelar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:39:01  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
det är knappas nån mening att göra cd spelarna bättre med den skiten man stoppar in i dom o spelar..

Så sant, i många fall. Men även på skivorna med sämre kvalitet var det en klar förbättring mellan min +10 år gamla HK och Meridian G06.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/15 :  18:18:50  Show Profile Send mayro a Private Message

det jävliga är att OM man gjorde bra inspelningar och lirade via en dvd eller cd av vilket skitmärke som helst som bara inte är behäftade med rena kontruktionsfel så skulle denna kanoninspelning via en svinbillig dvd-cd låta bättre än en svindyr flerahundratusenkronors hejohå cd spelare med dagens kvalitet av inspelning i gemen..

Att bara VETA sådant kan få mina nerver att koka av ilska rent ut sagt..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/12/15 :  22:56:28  Show Profile Send kris69 a Private Message
Nu har du sagt det så många gånger och jag håller med. Jag vet ot men hur skulle det vara med en vinylsp....

I övrigt håller jag med om att man får mera för pengarna idag. Min sony 555es fick stryk av en senare köpt instegsmodell? qs av samma märke.

Digital utveckling är ju dock långt från detsamma som att vi som konsumenter erbjuds förbättrad musikalisk presentation med mera närvarokänsla och intensitet

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/16 :  18:55:47  Show Profile Send mayro a Private Message

Bubbel har lovat samt hotat att ta med en av sina gamla vinylraskar hit vid tillfälle och lära om mig kris. Så vem vet vad som händer efter bubbels lilla "övertalning"...

tills vidare får man väl bara konstatera att en äldre cd inte hänger med en modern såvida den nya inte är dålig vill säga.. men vi utgår väl från att dom skall vara typ jämbördiga i pris o pretanda förutom då framstegsmässigt skillnader..

Ojoj vad hypotetiskt o generellt man får läsa detta... För en tio år gamal superspelare lär inte idag heller få pisk av direkt kreti o pleti spelare....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:42:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej Alla, ursäkta OT. Att skicka PM till Mayro leder lätt till missförstånd och förvecklingar så jag väljer denna vidöppna metod istället. På det viset minimeras risken för missförstånd och att HiFiForum blir anklagade för att använda "mörkermetoder".

quote:
Mayro,
det är dags att förklara vad det var som skedde i denna tråd och varför du hoppade på Admin och mods på HiFiForum.

Gå in och lägg ditt inlägg där så att vi får det utrett innan du postar någon annanstans eller använder HiFiForum vidare.

Mvh, Per

P.s. du har fått detta på PM också.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/16 :  19:48:19  Show Profile Send kent_n a Private Message
Jag kan inte så mycket om tekniken i cd spelare, så där kan jag inte uttala mig.

Men, om jag jämför min första cd skiva van gelis tror jag gruppen heter, skivan låter mkt bättre nu än då.

Skivan är garanterat densamma, ljudet låter mkt bättre nu med min nyss inköpta cd spelare. Utan att på något sätt försöka förklara varför, för det kan jag inte så är min slutlening att cd spelarna måste blivit mkt bättre. Det kallas väl utveckling.

Måste väl gå att dra en paralell med datorer som ochså har i grunden samma teknik antar jag,förutom lasern... jämför jag en dator för 20 år sedan med en ny i dag så tror jag att dom flesta tycker som jag....eller ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000