HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken bil är snyggast (drömbil) ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:05:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:09:11  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
quote:
Jo Johan, men inte min drömbil. Men en super7 har personen i fråga också. Så han är ursäktad.


Super 7 + Ring Knutstorp eller Sturup Raceway = Lagom storlek på banan till den.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:21:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Fotade denna i höstas, kanske inte världens snyggaste men definitift en "vill ha" bil i mitt tycke!


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:31:35  Show Profile Send jonasz a Private Message
Farsan berättade att när han jobbade på Gelleråsen under 60-talet så var föraren i GT40'n så lång att de hade gjort en bula i taket så att killen skulle få plats!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/12/13 22:33:56
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2006/12/13 :  22:45:28  Show Profile Send Draken a Private Message
Morgan, så klart!



Edited by - Draken on 2006/12/13 22:51:42
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2006/12/14 :  11:15:49  Show Profile Send Melker a Private Message





Halmstad
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:57:40  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Som bil- och motorsportsfantast finns det många bilar som är snygga men jag får nog säga denna:

Man är ju Porsche-fan i grund och botten

Drömbil är något helt annat dock, och då får det nog bli en McLaren F1.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/14 :  13:21:40  Show Profile Send drkim a Private Message
Många fina bilar ni hittat grabbar och jag tycker oxå att Alfa Romeo 8c Competizione är bland det snyggaste som lämnat ritbordet.

Inte riktigt lika läcker (men inte långt ifrån, om ni frågar mig) är min drömbil som jag faktiskt oxå äger

Bilder på min Alfa Romeo 156 GTA - ursäkta kvalitetet på bilderna, dom är tagna av bilfirman där jag köpte den - har inte hunnit plåta den än..









Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/14 13:22:33
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/14 :  13:25:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:13:21  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
drkim
Många fina bilar ni hittat grabbar och jag tycker oxå att Alfa Romeo 8c Competizione är bland det snyggaste som lämnat ritbordet.

Inte riktigt lika läcker (men inte långt ifrån, om ni frågar mig) är min drömbil som jag faktiskt oxå äger ... Mvh
Jocke

Då får jag allt passa på att säga : Grattis Jocke
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:24:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Snyggaste bil är inte alltid drömbilen.
En som jag tycker är snygg är Porche Boxter.
Drömmen tog slut efter en provkörning i våras.
Den var kul att köra på en krokig väg med upp och nedväxlande, men transportsträckan 3 mil tillbaka i jämn fart 100 km/timma höll på att göra mig tokig.
Brööööööl, rassel och annat oljud i samma nivå och det var inte vad jag var ute efter.
Jag tycker fortfarande att det är en förbaskat snygg bil, så länge jag slipper att sitta i den en längre sträcka.

I somras köpte jag min drömbil.
Ett år gammal och under halva nypriset.
Gott att åka bra igen efter 5 år i en tjänste Renault Kango diesel, men den var rätt ok, speciellt med tanke på att den kostade mig 700 pix i månaden i skatt.

Den brötar inte, men motorn hörs som ett trivsamt brummande i lägre hastigheter och inte alls i hastigheter långt ovanför 200 km-strecket.
Snittförbrukning i 200 km/timma = 0,9 liter milen
OBS! Kört i dessa hastigheter på Tyska autobahn.
250 kusar med chiptrimning och 590 Nm i vrid vid 1800 rpm.
Tjänstevikt = 2 ton
0-100 på under 7 sekunder. Toppfart ca. 250 km/timma, vilket är jäkligt snabbt och känns inte riktigt säkert ens i sportläge 2 där karossen sänks några centimeter och det blir stötigt, men stabilt.
Det har jag testat en gång i Tyskland och gör aldrig om, men det skulle bara testas för att jag skulle veta
Jag har haft 4 stycken av samma märke tidigare, men aldrig någon av denna kaliber.
Min förra som jag sålde till grannfrun för 6 år sedan är 19 år gammal och går fint ännu.
Snygg är den också, men det finns snyggare tex. Porchen.
Gissa vilken?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/12/15 01:40:22
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:12:27  Show Profile Send Passerati a Private Message
Nu var väl inte tråden avsedd att bli en gissningstråd med typ 75 inlägg gissningar.
Men vi kan ju hålla det lite kort för den här gången

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:23:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Förlåt mig Passerati, men jag kunde inte låta bli
Jag talade ju iallafal om vilken bil jag tycker är snyggast, vilket var det du frågade om eller var det drömbilen
I mitt fall var det kluvet mellan snyggast och drömbilen.

En av dom snyggaste bilarna såg jag i Malmö i helgen och det var en Morgan Aeromax (tror jag att den hette).
Jag har suttit i den men inte kört den, och den var riktigt snygg och häftig, men att köra den i stdstrafik måste vara en mardröm där man inte vet var den slutar framtill. Men snygg var den.
Så vad det gäller snyggast beror på dagshumöret, men drömbilen finns bara en

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/12/15 02:29:46
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:29:05  Show Profile Send Passerati a Private Message
Ingen fara på taket Jorma

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/15 :  02:43:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ferrari är också fina bilar och när jag i april besökte Japan så var det en butiksägare som stolt visade upp sin röda Ferrari (vilken typ det var har jag noll koll på) som var parkerad utanför butiken. I Japan är det inte som i Sverige att man ska dölja sin fina bil utan tvärtom man ska vara stolt över den.

Min distributör i Japan har en Mercedes och när han frågade efter ett par dagar i Japan vilka fördomar jag hade hört om Japan innan jag kom dit så svarade jag:

"Det är bara yakuchan den Japanska maffian som kör Mercedes"

Dom skrattade gott åt den fördomen

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/12/15 :  05:29:07  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Fråga 1:

Porsche 911 Turbo(996):





Fråga 2:

För att vara realist, med en framtida lärarlön....

... Mitsubishi Galant Generation 8 (som när jag fått mig en fast anställning kommer vara väldigt billig i inköp).

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/12/15 :  05:52:29  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
DeSoto Adventurer 1960
Gärna med färre dörrar än på bilden.


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2006/12/15 :  12:26:12  Show Profile Send Leffler a Private Message
Fler än jag här som gillar Super 7, det är nog min "drömbil" - inte helt ouppnåeligt! Jag har för tillfället en Siata Spring som väntar på vårluften, och har blivit förälskad i känslan av en liten, öppen, styv bil, det är fruktansvärt roligt - och då har Siatan 52 hästar! Jag gillade Super 7 innan, men nu när man vet lite vad man har att vänta sig... Enda haken är att SUper 7 om möjligt är ännu mer opraktisk än Siatan...

En Siata Spring:


Edited by - Leffler on 2007/01/09 16:42:13
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/12/15 :  13:11:46  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jorma: Låter som typ en S- eller E-klass diesel, typ 320 CDI (sportläge låter ju som den har luftfjädring, vilket verkar mer troligt i en S-klass).

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/15 :  20:00:32  Show Profile Send drkim a Private Message
Passerati!

Tack

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/15 :  22:59:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma: Låter som typ en S- eller E-klass diesel, typ 320 CDI (sportläge låter ju som den har luftfjädring, vilket verkar mer troligt i en S-klass).


Helt rätt. Det är en S320 CDI och att det blev den beror på att E med liknande utrustningsnivå var dyrare begagnad trots att den är billigare som ny. I Tyskland alltså där jag köpte kärran i augusti.
E-klass går också att få med luftfjädring.
Med dom nya skattereglerna har denna bil blivit ca. 2000 kr billigare/år i skatt och dessutom har jag en skatterabbat på 6000 kr som gör att jag knappt betalar någon bilskatt första året.
Skatten som är baserad på loldioxidutsläpp kostar 6900 kr/är i jämförelse mot den tidigare skatte som var baserad på tjänstevikten och då bilen har en tjänstevilt på 1960 kg så var den 8700 kr/år.

Frugan har en Volvo V70 som tjänstebil och den tyckte jag tidigare att det var en stabil och fin bil att köra, men nu i jämförelse mot Mercan känns den som ett skrammelåk.

Jag funderade ett tag på en Jaguar, men jag har inte ångrat detta köp en enda sekund och det är fortfarande min drömkärra, med den skillnaden att jag kör den i verkligheten också och antagligen har en bra bil som jag kommer att vara nöjd med dom närmaste 10 åren.

Apropå Jaguar, så träffade jag Tim De Paravicini (EAR) på Hongkongmässan i Augusti där jag var veckan innan jag flög ned till Bonn för att köpa denna bil. Jag nämnde att jag funderade på att köpa en Merca S-klass och hans komentar var att, du ska köpa en Jagga XJ istället.
"Jaguar har högsta möjliga kvalitet idag och den ligger högre än Mercedes".
Vad hittar jag i Tyskland veckan senare när jag köper en Tysk biltidskrift som har gjort ett temanummer om bilkvalitet med underlag från Tyska bilägare:

No.1 i kvalitet är Jaguar!!! i en Tysk tidning.
2,a ligger Porche och på tredje plats var det Mercan.
Tim har rätt ibland, men på denna punkt trodde jag honom inte, men som tur är så är han inte av den kärringaktiga typen som säger "Vad var det jag sa" när jag träffar honom igen i Las Vegas om några veckor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/12/15 23:04:26
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/12/16 :  16:55:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har hyrt diverse USAbilar när jag varit i USA och en av dom snyggare bilarna tycker jag är Lincoln Towncar.
Dom flesta USAbilarna har varit kass att köra på lands och motorvägar med alldeles för mjuk och gungig fjädring, men till min överaskning så var den Lincoln vi hyrde i Florida bra även i motorvägshastigheter som var 75 miles/h (120 km/tim.) som högst.
Den var extrautrustad med luftfjädring som styvades upp i landsvägsfarter och blev mjukare i stadstrafik.

Soppaförbrukningen låg under 1 liter/mil för hela resan på 200 mil och det är mycket bra med tanke på att den har en stor V8,a och väger över 2 ton.

Den var billig att hyra också. 3100 svenska kr. för en vecka med fria mil och alla sjävrisker i försäkringarna eliminerade inklusive en tank soppa och hyra från Tallahasse i norra Florida och lämna tillbaka den på Miami,s flygplats i södra Florida.

Jag funderade faktiskt på att köpa en, men valde Mercan istället pga. att det troligen blivit lite besvärligt med service och reservdelar till Lincoln, så jag får nöja mig med att hyra en när jag är i USA. I januari direkt efter CES har jag bokat en Lincoln för att med den köra från Las Vegas till Los Angeles.
Det blir 4 dagar i en Lincoln Town Car


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/12/16 16:56:26
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:04:46  Show Profile Send Yunick a Private Message
Bil jag tycker är snyggast:



Och den snyggaste jag skulle kunna äga har jag ägt i snart 5år:



Dock väldigt otvättad ser jag nu.. :(

Ber om ursäkt för den lite dassiga bildkvaliteten.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/12/17 :  00:21:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Min dröm är en Dodge Charger RT Hemi 426 motor. En underbart korkad bil. Totalt oekonomisk, taskig väghållning osv. Men så rå och elak, en riktig rocknroll kärra. Åka runt och bullra, bränna gummi och TANKA. En riktig känslomaskin, ungefär som en 300B rörstärkare.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/17 :  15:15:28  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Den här går jag väntar på. Jag har haft förmånen att köra många supersportbilar, men den här är en av de absolut bästa kompromissar jag stöt på som fortfarande kan matcha med körglädje och prestanda.


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000