HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljuskedja så här i juletider... (OTL)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/16 :  23:54:12  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
MMMMMMMMMMMmmmmmmmmm det var under bart att få höra det med OTL och rätt högtalare, ja helt klart underbart att få höra detta hos dig i helgen Fuling.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/02/16 23:57:06
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/17 :  01:15:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt: Poängen med kompenseringen är väl att man ska få båda slutrören (eller rättare sagt båda bankerna slutrör) att arbeta på samma sätt, antingen som katodföljare eller som förstärkande steg.
Katodföljare blir det (vad jag förstått) om man drar kompenseringen från utgången till fasdelarens första (vänstra) halva och ansluter de nedre rörens galler till densamma.
Julius Futterman åstadkom samma funtkion genom att ansluta cathodyne-fasdelaren till utgången istället för jord, dock tänkte han fel vilket ledde till att slutrören i hans förstärkare jobbade som anodkopplade steg istället för som katodföljare. Skiftar man plats på anslutningarna till gallren i en Futterman så jobbar slutrören som katodföljare istället, och jag antar det är ungefär samma mekanismer i görningen här.
Måste läsa in mig bättre på det här, det finns hur mycket som helst på Tubecad ser jag nu.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/17 :  01:17:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Levande: Den låter ännu bättre nu när den är färdig och lite mer inbränd.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/17 :  01:50:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lovande provspelningar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/17 :  02:16:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Japp

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/17 :  02:29:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Denna?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/17 :  07:27:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här är mitt utgångssteg den här gången:
http://www.edn.com/contents/images/61203di.pdf
(Ett par sidor ner)
Kan vara en lösning om man vill köra lägre anodspänning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/17 :  11:10:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Så här ser SE OTL:en ut i lite mer färdigt skick:


Chassiet blev väl lite onödigt högt, men jag tyckte det var lika bra att använda hela bredden på ekskivorna.

Bernt: Boosted triode har varit på tapeten förr i olika sammanhang, men i mitt fall blir det nog lite svårt med tanke på att 6S19 är äkta trioder!
Har visserligen haft planer på att bygga med PL519 jag också, men jag har ett bra förråd av 6S19 som bara ligger och dessutom undviker jag helst rör med toppanslutningar för katternas skull.
De anodkondtakter jag har täcker inte hela anslutningen på en PL519 och det känns lite vanskligt att ha 160V tillgängligt ovanför chassiet.
Samma sak gäller förvisso rören i SE-förstärkaren, men den går så förbenat varm att jag hoppas de har förstånd att inte klättra på den under drift.

Kan för övrigt avslöja att jag lade en beställning på ett gäng ringkärnetrafos igår, det blev två 240V 225VA till slutrören och två 2x6V 50VA till glöden.
Knepigast blir att hitta billiga trafos som kan leverera ca. 320-350VAC till drivstegen, men det kan hända att det går att göra nåt klipp på ebay.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/02/17 :  11:46:03  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Var hittade du 240v 225vasvebry har bara 500va i 240 sekundär det är onödigt stort.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/17 :  14:22:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Knepigast blir att hitta billiga trafos som kan leverera ca. 320-350VAC till drivstegen, men det kan hända att det går att göra nåt klipp på ebay.
Eller också gör du så här, det funkar fint:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/17 :  14:41:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hoktuna: www.electrokit.se
Bra urval och priser, men det brukar ta nån vecka eftersom de inte har trafona på lager.

Bernt: Jag funderade på en sån där koppling ett tag, men spänningen räcker inte riktigt. 6C19 kräver massor av sning, så jag vill nog ha bortåt 450VDC tillgängligt till fasdelaren.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/17 :  20:36:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med lite tur har jag fått tag på ett par 100VA ringkärnetrafos som pytsar ut 230V, 110V och 11V. De två högspänningslindningarna skulle man kunna stacka och få runt 450V till drivsteget och 11-voltaren skulle kunna glödmata detsamma.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  12:28:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Dagens käpphäst: Gallerläckor!

Enligt databladet på 6S19 ska gallerläckan vara på max. 0,5Mohm och eftersom det inte står något annat så antar jag att det gäller fast gallerförspänning och inte katodbias.
Om röret sitter som seriestab och gallerläckan samtidigt utgör anodmotstånd i nåt förstärkarsteg så kan den vara på hela 1,5Mohm om jag förstått rätt.

Nån seriestab handlar det inte om så jag utgår från 0,5Mohm, alltså max ca. 166kohm för tre parallellkopplade rör.
Säg 100k för säkerhets skull, det vore nog ingen höjdare om nåt rör börjar dra gallerström och skena iväg under drift.

100k parallellt med de 22k jag tänkt ha som anodmotstånd i fasdelaren blir ca. 18k total last för drivrören (PC86).
Med ca. 400V ovanpå anodmotstånden ser det inte ut att bli några problem alls att svinga de ca. 75-80V peak som slutrören behöver för att leverera full gas (-60V gallerförspänning + ca. 15V överlagrad signal). Trevligt, jag vill nämligen gärna undvika extra drivsteg om det är möjligt.

Utgångssteg och fasdelare börjar alltså ta form. Jag tänker dock köra med IRF820 "ovanpå" anodmotstånden istället för DN2540 av den enkla anledningen att sistnämnda inte tål mer än 400V.

Hur det blir med ingångssteget vet jag inte riktigt, jag antar att hela paketet med fasdelare och utgångssteg kommer att ha en förstärkning på >1 vid 8 ohms last och med full återkoppling in till fasdelaren.
Frågan är hur mycket lägre än 1 förstärkningen blir.

Jag antar att det smartaste är börja med utgångssteget och sen bygga sig framåt och göra en del praktiska prov och mätningar under tiden. När man väl vet hur mycket sving som krävs in till fasdelaren för att styra ut den fullt så kan man välja en passande triod som ingångssteg efter det.
Räknar man med triodkopplade småpentoder så råder det ingen som helst brist på passande kandidater til ingångssteget.

Fick förresten mail från Ukraina idag angående tjugopacket ryska novalhållare som jag ropade in på Ebay för flera veckor sen.
Jag trodde alltihop hade glömts bort eftersom det inte funkade att betala auktionen omgående, men det visade sig vara så att paypal inte funkar i Ukraina utan ombud i nåt annat land. Nu är det hur som helst betalt och klart, hoppas hållarna kommer i rimlig tid bara.
Jag köpte nämligen ett gäng hållare från en handlare i Sverige också men de var inte särkilt snygga, de ryska ser lite fräsigare ut.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/18 :  12:45:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Utgångssteg och fasdelare börjar alltså ta form. Jag tänker dock köra med IRF820 "ovanpå" anodmotstånden istället för DN2540 av den enkla anledningen att sistnämnda inte tål mer än 400V.

Påminner mig om att jag satte IRF830 där, det är inte DN2540 som på schemat jag postade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:23:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skönt att höra att det funkar med vanliga mosfetar också. Jag har förvisso massor av IRF840 hemma, men de har betydligt högre interna kapacitanser än -820 så jag undviker nog dem i signalvägen.

Hur gör man med anodspänningen till slutrören, ska den fördröjas den tid det tar för katoderna att bli varma eller kan man köra "pang på"?
Jag får lite skilda bud om det där, vissa hävdar att en del sorters rör (i stil med 6S19) helst ska förvärmas ordentligt medan andra menar på att rör inte tar skada av att ha högspänning över sig under uppvärmningen.

Personligen lutar jag åt att fördröja anodspänningen en ganska bra stund, just 6S19 har visat sig ta en bra stund på sig innan katoderna blir varma och det vore ju dumt att slita på rören i onödan.
Jag antar att det är ögonblicket då katoderna börjar ge emission som är farligt.
En timerkrets och ett kraftigt relä på nättrafons primärsida borde fixa den biten galant.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:30:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kör pang på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:48:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
PL519 är väl gjorda att sitta som linjeslutrör (?) i TV-apparater och där är de knappast bortskämda med sån lyx som mjukstart och liknande.
Hur 6C19 är tänkta vet jag dock inte.
Får klura på det där ett tag.
En fördröjning är i sig i problem att fixa sålänge man kan hitta ett relä som inte svetsar ihop kontakterna när det ska switcha en 225VA ringkärnetrafo med ~10000uF efter. Eller rättare sagt 5000uF eftersom kondingarna i praktiken är seriekopplade.

Nätdelar förresten, jag har tänkt köra nåt i stil med 2000uF-drossel-3000uF per "rail".
Hade gärna haft lite mer kapacitans efter drosslarna, men partiet kondingar jag ropade in bestod förstås av 23 stycken istället för 24 så tre av dem blir över till nåt framtida tokeri.
Det finns förstås inga hinder att jag köper på mig några extra kondingar av hög kvalitet och monterar närmast slutrören.

Drosslarna är på 112mH med järnkärna och luftgap för 2A, jag har fyra stycken.

Lite intressant det här med OTL, det är en massa saker att tänka på som så att säga inte går per automatik.
Vanliga trafokopplade SE-steg har jag byggt så många av att det liksom inte är någon intellektuell utmaning längre, det har blivit så att det handlar mest om att hitta bra komponenter och spännande rör.
Här är det en massa nya saker att fundera kring, bara en sån sak som att man måste kompensera för obalans i slutrörens förstärkning är nåt som jag aldrig tänkt på tidigare.

Den där balanseringen har jag förresten en del synpunkter på, men jag litar på John Broskie och Morgan Lundberg istället för att börja koka ihop något eget.

Det jag tänker på är att triodernas (i fasdelaren) inre motstånd borde motarbeta kompenseringssignalen som matas in ovanpå anodmotståndet och att man således borde välja pentoder där istället istället.
Fenomenet har diskuterats på andra ställen i samband med att man återkopplar från utgångstrafons UL-tapp tillbaka till drivrörets anod i E-linearförstärkare.
...men som sagt, jag litar på de som begriper bättre än mig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:51:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ett antal 1800uF 450V om du behöver. Kan ju tom kopplas över båda railarna om man vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:07:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar, jag behåller det i åtanke tills det blir dags.
Som det ser ut så dröjer det ett tag innan det här projeketet kommer att realiseras, trafos ska hämtas hem från Belgien (eller Holland, eller nåt sånt) innan de skeppas vidare hem till mig och rörhållarna har som sagt inte lämnat Ukraina än.
Av ren vrånghet tänker jag dessutom undvika så långt det går att handla av "en viss stor svensk komponentleverantör" på grund av deras priser, så det kan ta ett tag innan jag fått ihop allt smått och gott.

Mycket av grejorna går att få tag på som surplus för nästan inga pengar alls, men en del kritiska komponenter i stil med kopplingskondingar tänker jag inte snåla på.
DC-läckage i kopplingskondingarna vore på ren svenska skitkul i en OTL-förstärkare!

Den rent mekaniska uppbyggnaden tänker jag mig nåt liknande SE-bygget här ovanför fast kompaktare. Ekskivorna finns i bredderna 160,200 och 300mm och jag tror 160mm skulle räcka bra här.
En plåt ovanpå med alla rör och all signalelektronik + en bottenplåt med alla nätdelar. Däremellan drar man en "navelsträng" som ansluts till en skruvplint i signaldelen. Servicevänligt och bra, dessutom väldigt lämpligt om man vill provköra olika delar allt eftersom de blir färdiga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:12:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
DC-läckage i kopplingskondingarna vore på ren svenska skitkul i en OTL-förstärkare!
Värsta scenariot!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:23:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har aldrig råkat ut för det med moderna plastfilmskondingar, däremot har jag en låda gamla papperskondingar av olika modeller och fabrikat där väldigt många av de jag har provat har läckt DC.
Tack och lov har jag bara använt dem i lågspänningssammanhang och mer än så lär det inte bli heller med tanke på vad jag sett hittills.

Generellt brukar jag köra med Elfas svarta SCR-kondingar som kopplingskondingar i rörsteg, de är billiga och gör inte bort sig ljudmässigt.
Ska jag prova nåt nytt så får det bli nåt som kostar max en hundring per konding med tanke på att det kommer att gå åt ett antal per kanal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8873 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:51:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
En timerkrets och ett kraftigt relä på nättrafons primärsida borde fixa den biten galant.

Jag ett OTL schema med 6C33C där det sitter ett 10k/5w motstånd i varje + - ledning,att byglas över av relä vid lämplig tidpunkt.
quote:
Generellt brukar jag köra med Elfas svarta SCR-kondingar som kopplingskondingar i rörsteg, de är billiga och gör inte bort sig ljudmässigt.

Du menar http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012665.htm
Ja,dom duger ju till vardags.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/18 15:51:57
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:16:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
10k/5w motstånd i varje + - ledning,att byglas över av relä vid lämplig tidpunkt


Det är också en variant, en långsam kapacitansmultiplikator i varje rail vore en tredje variant.
Lite knivigt att få dem att starta upp lika snabbt bara.

Kollade priserna på några Mundorfkondingar, men eftersom jag inte är någon större komponentfetischist så anser jag dem vara lite för dyra för min smak.
Ska kolla runt på Ebay också, bruka se massor av intressanta kondingar där när jag letar efter andra saker.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8873 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:46:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ett tips kan ju vara att bypassa lite "billigare" kondingar med t.e.x 0,1uF med någon värsting konding,av fabrikat man gillar.blir lite billigare.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8214 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:25:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, såna övningar har jag sysslat med i nåt delningsfilter en gång i tiden. Det var på den mörka, onda tiden innan jag upptäckte bredbandare

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000