HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 minneskort O Laddare? ?La in testbilder här..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:58:18  Show Profile Send mayro a Private Message

ja.. Nu har man sett några trådar inklusive sin egen om inköpstips av digitalkameror.. Nu skall det till att kollas på minnen till detta ämne också..

Min Blivande "Canon Powershot A 610" Skall enligt spec ta nåt som kallas "secure digital".

Ja .. Jag har tittat runt och funnit att det finns sådana som heter så från olika stället o tillverkningar...och med olika mb eller gb...

Så. Tips?? Var att köpa till bäst pris. Samt vilket minne behöver man troligen? Om jag kan ta 100 bilder med bra upplösning upplösning så är det kanon... Idag kan jag ta 78 på det sämsta läget med min dåliga kamera... och lite bilder har det ändå blivit...

Så vad behövs. Ekonomin är inte den bästa ...Så hundringar måste jag ta hänsyn till tyvärr..


Sedan va det detta med batteri samt laddare då.. Kameran går på 4 st AA batterier. Och den drar rätt bra med ström har jag sett mot dom bästa på det området.

Så här vill jag ha tips om det bästa valet.. Detta som punkt ett. Det skall gå att ladda i bilen också samt hemma..

Vad skall man söka efter då för märke.. Storlek? Och till sist var kan ni tipsa om bäst pris på detta batteripack med laddare o allt..


Ev sitter någon med ett kanonpaket beg med superpris..Både på minne samt laddare o batterier..Sänd PM i så fall..

föresten så vet jag ju inte ens OM det går att använda beg minnen ...

Ojoj vilket nybörjare man är..

Jaja.. Jag frågar här nu om dessa saker då jag upptäckt att det var svårare att läsa detta på nätet än om kamerorna...

På Siba sa en säljare där tex att man endast behöver söka på minnets kapasitet i mb eller gb.. Sedan spelade märket ingen roll alls.. Ja en säljare sa så.. Så inte alla på siba skall ha sagt detta om det nu är totalfel sagt av honom..

Fasiken. Det har varit riktigt roligt att börja lära sig lite nytt inom digitaltekniken


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/13 23:01:20

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:47:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Sandisc brukar göra bra kort.
Köp ett på 1Gb så borde du klara dig bra.
Såg en annons häromdagen på ett 1Gb Kingstonkort för 199:- kommer dock inte ihåg vart det var.

Jag har handlat CF kort från Hongkong via Ebay o det har funkat fint.
350:- med frakt för ett Sandisc 2Gb Ultra II kort

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:51:57  Show Profile Send mayro a Private Message


TobbeL..
kan olika kort göra olika kvalitet på bild också Ajajaj .. Då blir detta knepigare.. Man vill ju få Highendkort ju..


Jag skall kolla på det där kingstone kortet.

Och alla tips motages med glädje.. Även då om vad man skall ha förladdare o batterier..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:06:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det vet jag inte.
Däremopt så kan det skilja en hel del på hur fort kortet kan ta emot o skicka data.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:12:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nej då, någon skillnad i bildkvalitet blir det inte men däremot så skiljer det i skriv- och läshastighet mellan olika kortmodeller. Och så är risken större att råka ut för inkompabilitet och korrupta filer med mer "skumma" tillverkare varför det kan det vara bättre att hålla sig till erkända tillverkare.

Vad gäller mina kameror så sitter det ett Kingston Elite Pro (dock CF) i den gamla och i den nya ett Lexar 133x på 2 GB. Annan känd tillverkare är ju som Tobbe_L nämner Sandisk. Om jag hade varit du så hade jag skaffat ett Kingston Elite Pro, Sandisk Ultra II eller motsvarande.

Storleksmässig räcker nog 512 MB eller 1 GB. Med 512 MB bör du få in mellan 180 och 200 bilder i högsta kvalitet och upplösning och dubbelt så mycket på ett 1 GB kort såklart.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/12 19:15:54
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:28:25  Show Profile Send mayro a Private Message


vad betyder det där "dock CF" Ni får inte använda för svåra förkortningar nu här...Allt måste förklaras supertydligt...

Så vad är detta "CF"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:31:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message
CF=Compact Flash, en typ av minneskort precis som SD (Secure Digital).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:47:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
C.O (Clas Ohlson) och Biltema har prisvärda laddningsbara AA.
C.O - 32-5710 4st 119:-

Billaddare för AA,,, De jag har sett tar 2st AA, och ligger på 2,5timme i uppladdningstid,

Detta verkar vara en bra start.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383354

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:49:59  Show Profile Send mayro a Private Message


Så CF och SD är "olika men samma" kan man säga... båda går att använda..

Tackar..

Och zalve.. Ett riktigt klipp du visar där med laddaren... efektiv billig och rätt snabb...



Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:00:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Allt är relativt. Själv har jag en laddare som kör 4st 2100mAh på under 30 min.
C.O kitet verkar vara en bra start.

Du kan bara använda SD minneskort i din blivande, Tobbe.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:01:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nja, de är olika men har samma typ av funktion.
Vilken sort man ska ha beror helt på vilken sort kameran (eller vad det nu kan vara) tar.
De är alltså inte kompatibla med varandra, de har bl a fysiskt olika storlek, Compact Flash är fysiskt större än Secure Digital. Sedan finns det en uppsjö ytterligare typer av minneskort men det är ju inte något som är viktigt i det här fallet.

Edit: Too slow...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/12/12 23:02:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:15:06  Show Profile Send mayro a Private Message


Jaha... Då missuppfattade jag detta med SD o CF.. Tur jag frågade igen... SD är det jag skall titta efter endast.

Jahaja... Då kan man börja titta på kort då..
jag tror jag klarar mig därmed med 512 Mb.. Men med 1 GB är jag helt kanonsäker.

Och man bör titta efter dom mer kända märkena av tillverkare.. Dom som här tex skrivits... Då blir det rätt...

tack så hemsk för er hjälp o förklaring här...Då känns det säkrare att titta via nätet på inköp än då man inte vet vad man skall ha ens...

dessutom kan man själv nu köpa direkt rätt på affären osv utan att bli påprackad nåt piratmärke osv som KANSKE kan ha senare problem eller fel...

Jäklar vad jag längtar till man ska ta bilder till nästa bildtråd....

För att inte tala om egna julkort på barnen osv...Där man ser vem man fotar..





Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:26:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
Denna laddare är förvisso inte billig men det är den absolut bästa jag testat hittills.

länk till IPC-1

Finns till ett billigare pris hos clas i sjön men den varianten går ej att använda i bilen.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383360

Det är classes jag har.

Denna laddare har ställbara laddströmmar så har man bråttom kör man högre ström och i vanliga fall lägre för att skona batterierna.
denna har även kapacitetsmätare som funkar mkt bra så man vet att batterierna är justa (vilket många inte är har jag märkt)


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/12/12 23:29:35
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:32:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Canon A610 - Minnestyp - SecureDigital

Denna borde fungera.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23380
Annars en något snabbare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=23367

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:33:12  Show Profile Send mayro a Private Message


Wow. hittade just minneskort på just "classe o" för 249 kr. Secure digital 1 GB...

Nu skall laddare kollas...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:36:57  Show Profile Send mayro a Private Message


oj där var en till ny sak. Snabbhet....

Förlåt ev korkade frågor.. Men hur märker man skillnaden på ett ultra och en vanligt 1 GB SD kort av samma tillverkare....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:41:33  Show Profile Send mayro a Private Message


citromannen. DÄR satt den. Exakt sådan typ av laddare är det jag helst vill ha. En som kan även laddas i bilen...

men oj vad dyr den blir. Fast insikten säger att spara på detta är något man senare kommer ångra samt få bettala via att missa laddningar eller missa fototillfällen. Samt slutligen troligen ändå köpa en dyr till slut och svära som sjutton för man inte gjorde det från start..





Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:42:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är hur snabbt man kan skriva till kortet och läsa från kortet,,
Här har du en BRA guide!

http://www.cyberphoto.se/faq/minneshastighet.htm

Edit: HELT fel länk!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:48:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Cittromannen: Vad har den för tider (IPC-1)?
Priset känns helt ok, (för mig)

Mayro. Går ju att köpa ett gäng AA batterierfrån IKEA, 19:- för en 10-pack,, köp 5 såna och du klarar dig tills du har sparat ihop till en sån laddare.

(Själv har jag denna, dock ej för billaddning)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:53:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Zalve: Den där länken till Cyberphoto blev visst lite fel.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:56:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bättre nu!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/13 :  06:42:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Cittromannen: Vad har den för tider

Kan inte säga på rak arm men laddströmmarna är (4 batterier laddaren) 200 500 700 1000 mA sedan kan man grovt räkna ut tiden beroende på kapacitet.
Med 2 batterier inns även möjlighet till 1500 och 1800 mA laddström.

Med 1000 mA och fullsatt laddare kan batterierna (beroende på kvalitet osv) bli för varma, men laddaren har en funktion som stänger av det batteri som blir för varmt.

Max 700 mA rekomenderas om man har tid att vänta (bäst är 200 mA)

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  11:17:37  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har i många år (5-6) använt samma 16 Friwo batterier till min Minolta DiMAGE7 kamera.

Jag har även haft från GP och Energizer, men det är inget som funker i sammanligning. Dom jag har är 1800 mAh och laddaren är "pro N", laddningstid, ca 12 timmar, men ofta har dom fått en omgång extra, typ 24 timmar. Jag betalade 800-1000 för dom 2 laddare och 16 elementer, jag kommer inte ihåg var jag köpte dom, Dustin eller Cyberphoto var det i alla fall. Råd & Dåd hadde dom som vinnare på ett tidspunkt vet jag.


Rip


Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/13 11:18:12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/13 :  11:39:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Med 1000 mA och fullsatt laddare kan batterierna (beroende på kvalitet osv) bli för varma, men laddaren har en funktion som stänger av det batteri som blir för varmt.


Det är därför min laddare har inbyggd fläkt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/13 :  18:38:30  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag fick för övrigt vår nya kamera idag.Den hämtades nyss på ica här....

Och en sak är då säker.. Den gör direkt utan ens man gjort mer än satt i batterier o trycker av bilder som är rena proffsfotona mot den gamla....

Fasiken. Nu får man tjata på "Ulf" att köpa nåt SUPER spännande svindyrt fett stort fotogenickt ballt nytt så man får göra ett repotage igen... Eller

Jäklar vad roligt detta är. Och man kan ställa allt manuellt som jag fattar det. Så nu kommer det bli mycket batteri åtgång en tid framöver tror jag då man sitter o fibblar med den...

Så minne o batterier med laddare står högt upp nu på inköpslistan. Det kommer ju bli ett måste märker man redan nu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/13 :  19:56:35  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Grattis till köpet Mayro, jag är säker på att du blivar nöjd med den kameran.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000