HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Zappa, nån som är bra på hans vinyler?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:20:00  Show Profile Send marran a Private Message
Jag sitter och lyssnar på Sheik Yerbouti nu, på dubbel LP, helt lysande skiva.
Men det är en ganska skum grej, sidorna kommer inte i rad
alltså:
På ena skivan är sida 1 och 4, på den andra 2 och 3.
så för att lyssna på albumet som det var tänkt (?) måste jag alltså lägga på skiva 1 sida 1, sen byta till skiva 2 sida 2, vända den och sen bytta tillbaka till skiva 1 sida 4.

Gjorde han så bara för att bråkas (vore inte så förvånande) eller finns det en anledning?

Do never underestimate the power of a large number of morons!

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:23:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ingen aning, men de skulle ju fungera i en växlare som släpper ner skivorna från en trave ovanför tallriken. De första två sidorna och sedan resa sig och ladda om med de andra två.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:25:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, han gjorde så ibland. Förmodligen för att retas.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:29:55  Show Profile Send iroise a Private Message
Det är så på andra skivor också. Vet inte om det är av någön speciell anledning med Zappa kan man inte veta, han var egen. Kan vara slumpen också själv har jag tidigare samlat vinyl aktivt t ex svenska Beatlessinglar. De kom ibland med omslag i olika färger dvs samma singel med samma låtar och samma omslag kunde ha olika färger. Anledning var att tryckerierna tryckte omslagen med den färg de för tillfället hade i maskinerna!! Vissa finns enbart i mycket begränsad upplaga i en viss färg dessa betingar ganska höga summor men Beatles hade inte en aning att skivomslagen var i olika färg! Med Zappa kan det dock förhålla sig annorlunda jag vet inte.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:50:40  Show Profile Send marran a Private Message
tackar, då har jag lite koll i alla fall. Jag har alldrig stött på detta fenomen innan, och man kan ju säga att han lyckades om han ville retas, i alla fall mej litegrann :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:39:33  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det är precis som Ztenlund säger, en kvarleva från förr när man hade skivväxlare. På stenkaketiden kunde en opera elller liknande vara uppdelad på rätt många skivor, och var det ett set med t ex 3 skivor hade man sid 1/6 på den första, 2/5 på den andra och sid 3/4 på den tredje. Detta för att kunna stacka skivorna i en stapel som man spelade igenom, sedan vände man på hela "kakan".
För er som inte sett en skivväxlare i aktion, kolla denna länk med en video av en Thorens TD224
http://www.myvintagetv.com/thorens_td224.htm
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:46:27  Show Profile Send iroise a Private Message
Hade jag ingen aning om intressant man lär så länge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000