HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Julmusik - Kan den vara nåt ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  14:55:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tänkte göra ett litet nerslag hemma hos mig själv för att visa hur kaotiskt det kan se ut vid den här tiden på året...



Det blir nog ett varierat tempo i tråden, då det även ska fixas pepparkashus i dag.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:18:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huuuaaa en julmusiksfanatiker


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  16:15:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst är det SÅ illa,,, Det är ju tur att du har en bra bit till Alingsås på torsdag

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  16:21:29  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ser att en av de viktigaste är med: Steven Curtis Chapman - The Music of Christmas. Gör julens budskap aktuellt på ett fantastiskt sätt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  16:37:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi kanske ska ha en tävling,, Vem finns mest skivtitlar ?
Det finns fler såna skivor Ayn.
(Om jag gör ett snedsteg (?), så gillar jag "Heaven in the real world" bäst"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  16:48:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Javisst, det finns absolut fler skivor! Ser fram emot att få lite nya tips, har precis kastat mig över lite ny julmusik och är sugen på ännu mer

"Heaven in the real world" tycker jag också är bra. Det mesta därifrån och framåt, fram tills kanske de två senaste skivorna, tycker jag håller mycket hög klass. Problemet är kanske att det är lite mycket av samma sak, han kör sin grej liksom. Han gör det bra å andra sidan...
Jag anar att vi kanske har lite lika bakgrund, det är inte särskilt många som har koll på SCC om man säger så

Men förlåt för OT. Bring on the julskivor!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  16:50:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kvinnliga sångerskor har alltid varit en favorit hos mig,, gärna med jazziga tongångar...
Här har vi en, Dianne Reeves.
En favorit sen jag första gången hörde henne på en HiFidelity skiva.



Här ser man även lite fler titlar, för den som visa sin kunskap

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:13:52  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Själv är jag förtjust i manliga sångerskor...

Sorry, kunde inte låta bli!

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:15:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
SCC han aldrig bli OT när man snackar om jul.
Den som vi skämtsamt kalla "Dubbel-V" kommer senare i tråden.



För mig personligen så innebär Julen en massa musik i olika former. Allt från inspelningar på CD, till eget plinkande på ett ostämt piano till skönsång på konserter.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:16:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Manliga sångerskor ?
Magnus Carlsson och Peter Jöback är nog de 2 som kommer närmast

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:04:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mera, mera...

/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:11:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DU kanske får ta vid sen R.

Efter lite fika, så kommer det mera skivor och musik

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:26:43  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Fika... Där sa du nåt!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:17:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
JO,,, efter att frun kom hem med blåbärspaj, så blev det viktigt att få på maskinen.

Det har funntis olika sätt, genom århundraden att sprida sitt budskap.
De 3 visemännen kom fram ett gäng dagar efter händelsen,, ridande på kameler.



Ryssarna gjorde sina försök '81
Vi kan väl säga att de stötte på problem

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:25:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför all denna hysteri av julskivor ?
Jo, jag har ju fått chansen att återupprepa fjolårets spektakel/succe med att spela julmusik hos HiFiConsult, i Alingsås.

Julmusik är, nog som de flesta har fattat, nåt som ligger mig varmt om hjärtat, så därför tar jag detta på största allvar.

Hur går man så till väga när man spelar musik ?
Sätter på en platta och låter den gå från början till slut och sen sätter på nästa ?

Visst skulle man kunna göra så, eller enklast vore ju att bränna in alla favoritspår på en egen skiva och bara lägga i den, sen gå och fika.

Fast då mister man charmen med detta.

Dels så letar jag efter trevliga stycken, tex ett a capella stycke från Täby kyrka eller En ensamt spelande bas (Nils Landgren), för att få en chans att höra hur anläggningen klarar sånt,,,



Det finns som sagt minst EN tanke bakom varje spår.

Vi får hoppas att "En sterne skiner i natt", Som alltid så måste man ju korrigera,,, Eller hur K-man ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  19:50:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Julmusik är egentligen nåt man borde gräva djupare i,,,
Jag menar det finns ju allt från skoterljud till maffiga körstycken med orgel.

Till den sista kategorin tillhör en av fruns favoriter.
Den bara MÅSTE spelas på första advent.
(Här med en sångare, som allt för oftast förknippas med fjädrar indiankostymer och plymer i håret)




Andra som hör julmusiken till, fast då på andra sätt är svenska Adolphson & Falk's "Mer jul"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:21:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kul att se noter på sånger som vi ska framföra med kören på lördag...

Tycker mig skymta en av de två (?) julskivor Oslo Gospel Choir gjort i högen...har inte hört någon av dem själv dock. Kan det vara värt ett inköp kanske?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:24:15  Show Profile Send arcam a Private Message
Skall du ta med skivan på första bilden "When you wish upon a star"
till hificonsult?

Kul reportage och trevligt initiativ med julmusik
på hificonsult.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:36:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ayn: Vilken av dem? Norska bidraget, ska jag själv vara med och framföra till helgen.
(Tror bara att det är en skiva med "Oslo", då körar de till Körberg)

Du kan vara lugn arcam,, ALLA skivorna åker med på Torsdag,, Det behövdes förra året.
För er som inte är lika up-2-date som Arcam, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55569

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:42:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
Japp, norska, men vi kör den på svenska.

(Kom på nu att jag ju borde tipsat dig lite diskret om när vi var i Örebro och framförde "Befriad" med undertecknad i huvudrollen (!), det hade säkert kunnat bli ett fint bildreportage av det )

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:48:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sånt där är det STRAFFpoäng på!!!
Innebär bara att du får framföra den i Alingsås istället.


Då vi har snackat en hel del om "En Sterna skiner i natt/En stjärna lyser så klart" så får vi ta och snacka lite om en skiva där den finns med.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:56:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu får du allt tala om namnet på kören oxå..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:03:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehe...

Vi är inga kändisar direkt, vi heter Con Teo och har vår bas i Baptistkyrkan i Uppsala. Men det blir ofta nån liten miniturné per termin, kul att få komma ut och sträcka på benen lite.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:25:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"En stjärna skiner så klart" finns på dessa två album samt säkert en hel del andra.



Bara för att stjörnan skiner klart, så blev det lite suddigt på skivorna.

Det är iaf Tommy Körberg & Oslo Gospel Choir - Stille Natt och Carola - Jul i betlehem. Vilken som är bäst är upp till var och en att tycka. Själv tycker jag att det är spel mot öppet mål, om jag får bestämma.
Carola har glömt allt vad texten innebar och skulle lika gärna kunna sjung om nåt "Blue Hawajj" eller annan rejjrejj text.


Kvällen går vidare och den fina stapeln i början har numera blivit en enda stor oordning...



Tur att jag iaf har koll på kaffet och blocket.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:25:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Con Teo får jag allt kolla upp på mitt gamla tillhåll..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/12 :  21:50:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan det möjligen vara så att skivan som ligger precis till vänster om "midjan" på den vänstra ljushållaren är Michael W Smith - Christmas? Och till höger om högra ljuset ser det ut som Sofia Källgren - Julen är kommen...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000