Author |
Topic |
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 14:39:47
|
Hej,
Kanske borde ställt frågan i flerkanalsditot istället, men det är inte samma aktivitet där, så jag försöker här.
Har ett problem och försöker fatta mig kort...Har en flerkanalsförstärkare som givetvis har sub-out, men den utgången är tyvärr inte aktiverad när man kör i Pure Direct läget (musik-CD 2.0) då förstärkaren stänger av onödiga funktioner för att öka prestandan. Och det är som natt och dag att spela med det här Direct läget både i stereo (CD) och i 5.1 (DVD). (I 5.1 är subben aktiverad då den matas med en digital 5.1 signal och kan fjälrstyras, men jag vill ju självklart kunna njuta av lite basfundament även i vanlig 2-kanal).
Vad göra? Jo jag kopplade istället subben på Pre-out Front och det fungerar ypperligt då den alltid är aktiverad, MEN som ni vet så varierar basinformationen duktigt beroende på inspelning etc så jag önskar som sagt att kunna fjärrstyra subben från soffan med något lämligt...
Har kikat på både Creek OBH11 och 22'an som är ett passivt försteg samt Embla Erato som kan förstärka signalen med 10dB. De skall mata en KEF PSW2010 sub via RCA-kabel.
Är ett passivt försteg att föredra (Creek)? Vad kan hända om jag köper ett vanligt försteg med signalförstärkning, Proton, Cambridge etc? Överstyrning - dist? Väldigt känslig volymkontroll? Budgeten är satt till absolut max 2000kr och jag köper helst begagnat som ni säkert förstår.
Och nej, jag kan inte tänka mig att spela utan sub då mina fronthögtalare inte är "fullfrekvensare" utan KEF 2005.2 eggen som visserligen spelar djupare än man kan tro...
Tack på förhand för lite tips och ideer. |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/12/12 : 16:06:26
|
Tänk på att det är väldig skillnad mellan att koppla från pre-out eller sub-out. Om du kopplar från pre out så måste du ställa om fronthögtalarna till "large" så att du får ut bas genom pre-out (det är även vad som händer i "pure direct"-läget eftersom den dsp som har hand om filtreringen kopplas ur). Detta innebär att dina frontar inte avlastas från bas alls (!), de spelar fullregister. Det ökar distorsionen och försämrar integrationen med subwoofern då båda kommer att interferera med varandra i basområdet.
Att det låter bättre i "pure direct"-läget kan bero på att subben försvinner ur bilden. Den kan ju tillföra distorsion och slå an resonanser i rummet och kan ju vara mindre bra placerad osv. Det kan ju vara ide att undersöka hur subben presterar i ditt system och rum och gå vidare därifrån tex.
Jag har fullregisterhögtalare som fronthögtalare och när jag skiftar mellan "pure direct" och "stereo" på min reciever så är det ingen större skillnad. Jag har inte djupdykit i eventuella ljudskillnader men jag har lyssnat en hel del i båda lägen och märker hittills ingen direkt skillnad faktiskt. Det låter lika bra i båda lägena och jag hittar inget speciellt jag stör mig på om den står i "stereo"-läge. Det oavsett om man tar in signalen digitalt eller analogt. |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 08:12:18
|
Tack för ett informativt svar marens, Nr1 är dock fortfarande att köra i Pure Direct (PD) läget. Jag upptäckte faktiskt skillnaden utan subben aktiverad så det har inget med sub-integrationen att göra. Det är en löjlig ljudförbättring mellan det läget och "vanlig" stereo eller vad man skall kalla det. Attacken, transparensen, 3D är några av förbättringarna som man inte kan leva utan när man väl har hört det. Recievern är en Marantz SR5200 om det nu spelar någon roll. Har iofs läst om att just Marantz är lite speciella på just PD-läget. Receivern har en mycket undermålig "bass management" med endast ett HP-läge, 100Hz. Det tycker jag är lite väl högt att skära eggen med samt att subben måste arbeta högre upp och blir mer riktingskänslig. Detta gör att jag kör eggen fullfrekvens och som du säger så har jag heller inget val i PD-läget, men jag har inte hört någon dist än så länge. Eggen och subben spelar därför några 10-tals Hz i samma område, men det måste de väl alltid göra om man inte har +48 dB filter. Jag bor i ett betong-getto så det blir heller inga högre volymer vi pratar om (grannar).
Jag har läst otaliga sidor med hur rumsresonanserna påverkar ljudåtergivningen och jag har kört frekvenssvep, flyttat runt subben och lagt ner ganska mycket tid för att få subben så integrerad som möjligt med att ratta på fas, brytfrekvens och branthet etc. Tyvärr vill inte min andra hälft att jag ska tillföra det minsta rumsabsorbtion utöver befintligt möbelemang vilket gör att subben mest står och tomgångskör för att inte låta bumligt... Har funderat på en EQ för att sänka rumsnoderna.
Detta leder mig till två alternativ. Det första vet Ni redan (passivt fjärrat försteg). Det andra är en ny reciever som har mer inställningsmöjligheter i filterväg och som kan prestera bättre i vanligt stereo med bass management aktivt?
Mvh Martin |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 10:07:54
|
Jag skulle funderat seriöst på att skaffa en annan Reciever. Ärligt talat så verkar det inget vidare som du beskriver det. Det borde inte vara så stor skillnad mellan pure-direct och stereo, det får mig att misstänka att recievern är ganska dålig eller trasig. Och dessutom verkar ju filtret rätt så ogenomtänkt.
Själv har jag en Denon 1906 som jag är väldigt nöjd med, har egentligen inget att klaga på vare sig angående ljudet eller hur den fungerar. Fjärren tex är jättebra.
Tråkigt det där med rummet. Har provat en sådan behringer parametrisk eq när jag bodde med betongväggar och det blev en enorm förbättring med rätt inställda filter. Tar man bara ner resonanserna så förbättras både tids- och klangegenskaperna. Man hör mer utav basen och övriga ljudet då de maskerande resonanserna dämpas. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 10:13:45
|
Mitt råd köp en Behringer aktivt filter med inbyggd parametrisk eq och kör front på Large och ställ in receivern på 5.0 vid filmtittning. Då kan du ha den inkopplad jämt och få bort mycket av bummligheten. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 12:06:54
|
Receivern är det inget fel på då den precis anlänt från en service/reparation. Det är bara så att bypass på allt onödigt påverkar signalen väldigt mycket, möjligen mer markant på Marantz. Antingen är vanlig stereo uppbyggd av dåliga komponenter eller så handskar andra tillverka signalen annorlunda mellan de här lägena.
Receiver har ju några år på nacken och på den tiden (utvecklingen går fort) så var det inte samma hunger på en massa filterkombinationer, rumskorrigering (EQ) etc. Det låter dock lockande att byta ut den till något med mer anpassningsmöjligheter :) Har även läst om bl a Pioneer modell 2016 som har stående våg-kontroll, faskontroll, 9-bands EQ etc. Det kanske är ett hyffsat alternativ för att slippa köpa både parametrisk EQ samt löst försteg... Det kanske hamnar på samma pengar i slut ändan, tänker jag.
Om jag skulle köpa en lös EQ, pratar vi då om en Behringer FBD DSP1124P eller? Rekommenderas just den EQ'n i den prisklassen? Den skall ju endast kopplas in på subben så brus etc är jag inte rädd för.
Det är ingen annan själ som vet hur ett vanligt försteg i kedjan mellan pre-out och aktiv sub skulle kunna påverka? Tack marens och harry up.
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 16:20:06
|
Intressant! Jag går i samma funderingar, det är inte så att att det är några jätteskillnader på "pure direct" och med DSP, en liten aning bättre djup i ljudbilden med pure direct, kanske. Dessutom undrar jag ibland hur bra HP LP filtret i min receiver (Rotel RSX 1067) verkligen är?
Harry_up och andra, är Behringer ett bra alternativ? Färgar det osv. vad heter det?
Vad tror ni? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 16:49:44
|
Klart en dylik apparat färgar en del men rätt inställd tar den bort långt större färgningar som ni inte kommer åt på något annat sätt om ni inte vill dämpa rummet med metertjockt lager av stenull. Löser problemet med volymkontroll också. Vad som sitter i en receiver löser inte problemet eftersom det kopplas ur vid pure-direct eller vad det kallas. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 17:23:26
|
quote: Vad som sitter i en receiver löser inte problemet eftersom det kopplas ur vid pure-direct eller vad det kallas
Exakt! Men jag iallafall vill ändå ha någon sorts "bassmanagement" även för framtida bruk, då man kanske inte ens har receiver med "bassdirection".
Ingen som vet nån specefik modell/märke som kan göra detta? |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 17:25:59
|
Marens, gör du delningen av sidosystem och sub i receivern? Och vad kan man säga om dessa LP och HP filter rent generellt? |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 18:28:49
|
Harry up, Du menar att en EQ skulle lösa den varierande basnivån på olika inspelningar eller åtminstone jämna till återgivningen? EQ minskar iofs de stående vågorna och en del musik hamnar kanske just vid de här rumsnoderna och då går man fram och minskar volymen för att det låter otajt och bummligt... Nästa platta kanske mer eller mindre "missar" de här förhöjda rumsnoderna och man går fram och höjer volymen på subben igen. Ja, det kanske är så.
Ett EQ-inköp börjar närma sig... Men, man bör väl i alla fall ha en dB-mätare för att hitta noderna samt för att kontrollera att man har dämpat korrekt? Jag funderar i så fall också att dra långa RCA-kablar och ha EQ'n i knät mitt i sweetspot för då hör jag ju resultatet direkt när man skruvar på EQ'n. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 21:13:58
|
Gson: Jag kan inte leva utan mina eq. Och efter att ha mätt in dom så behöver jag aldrig röra dom mellan olika låtar. Om man vill kan man väl använda tonkontroller men jag har aldrig behov av det. Dom fel som finns mellan olika CD skivor minskar rejält när man får lite kontroll på återgivningen. |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 21:55:58
|
Harry up: Okej, tror vi pratade runt oss där. Jag menade att EQ'n kanske jämnar till återgivningen vilket gör att man inte behöver höja/sänka själva volymen på subben lika mycket pga att den presterar jämnare nivå i rummet. Jag kanske därför slipper ett passiv försteg med fjärr för att bekvämt justera sub-nivån smidigt från soffan. Det var i alla fall så jag antydde dina inlägg. Jag borde alltså köpa en EQ först... Rekommenderar du 1124'an? Den ligger iaf rätt i pris.
Jag håller med om att man efter nogrann injustering på EQ'n inte behöver röra den mer såvida man inte rubbar subbens position. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/12/13 : 22:51:30
|
quote: Marens, gör du delningen av sidosystem och sub i receivern? Och vad kan man säga om dessa LP och HP filter rent generellt?
Nej, jag kör helt utan basmoduler. Jag använder fullregisterhögtalare (egenkonstruerade) då jag sällan spelar särskillt starkt.
Generellt kan man väl säga om filtrena i recievrar att de inte brukar vara så branta eller ha så stora inställningsmöjligheter. Det vanligaste är väl några olika frekvenser och 12dB/oktav för högpass samt 24dB/oktav för lågpassdelen. Tillverkarna verkar inte vara så bra på att informera om filtrenas karaktäristik heller.
Annars kvaliteten på filtrena borde inte vara några problem med, det borde handla om DSP-baserade filter eller möjligtvis analoga filter, men det borde inte innebära några större problem kostnadsmässigt eller ljudkvalitetsmässigt i något av fallen.
Jag skulle rekommendera att maila tillverkaren eller distributören och fråga vilken branthet filtrena har. Om tillräckligt många frågar så kanske de börjar tycka att det är viktigt och skriver upp det i manualerna.
Gson76: DSP 1124p (feedbackdestroyer) är den jag har haft och den är bra om det bara är en parametrisk eq man är ute efter. Färgar inte ljudet särskillt mycket men lite grann. Inget som har någon betydelse om det bara ska användas i basen. |
Edited by - marens on 2006/12/13 22:54:56 |
|
|
Gson76
Member
82 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 08:17:58
|
Var rekommenderas ett EQ-inköp någonstans? Musikbörsen tar 1261kr... Finns den billigare någon annan stans? Behöver man även köpa XLR till RCA konverters också? (Finns väl inte RCA in/utgångar på den?) Mvh Martin |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 09:49:22
|
Gson76: Jag vet inte vart den är billigsat, jag köpte min för länge sedan på ljudia för ungefär den summan. Skaffade även kablar där som funkade bra med 2st monotele i ena änden och RCA i andra. Då görs signalen obalanserad i telekontakterna, det är gjort så att det ska funka. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 17:53:43
|
quote: Har ingen aning om hur lite "egenljud" dom har olika Behringerna hur. Använder BSS själv. Men jag skulle nog kika på en http://www.behringer.com/DCX2496/index.cfm?lang=ENG
Tack Harry_up! Den stora frågan för mig, är om denna pjäs låter bättre än om allt görs i min receiver? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/14 : 18:26:13
|
Din receiver klarar inte av vad en rätt injusterad DCX2496 klarar, så utan att garantera något så kan jag inte tänka mig annat än att du skulle bli nöjd med en rätt injusterad Behringer. Men OBS du kan inte lyssna dig fram till inställningarna utan dom måste mätas in. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 10:44:35
|
quote: Men OBS du kan inte lyssna dig fram till inställningarna utan dom måste mätas in.
Tänker du på om man använder EQn, eller är mätning nödvändig när kommer till att ställa in delningsfilter, också? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/12/15 : 23:53:32
|
Jo, det tar en del tid med allt men delning bör vara minst på 80Hz. Använder man 2 st subbar så kan man krypa högre upp beroende på placering. Så EQ inställningen tar överlägset mest tid. |
|
|
|
Topic |
|