HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slå av eller låta stå på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:57:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Det är inget som efterfrågas i praktiken när det väl gäller. De flesta har sina förstärkare på i standby, säkert mest pga att man vill kunna sätta igång/stänga av via fjärrkontrollen egentligen. Om alla ville ha en riktig strömbrytare som man trycker ut så skulle det sitta ett minneschip i förförstärkarna."

Jag hade åtminstone önskat detta. Inte minst när man som nu har evakuerat sig till ett annat boende några dagar pga översvämningarna här i Kungsbacka.

En stor del av energiåtgången här på jorden kommer ju tydligen just av att saker står i standby istället för avslagna med ett minne som lagrat inställningarna. MvhKristofer
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:19:07  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag stänger nu av alla tv-apparater dock inte på kvällen eftersom jag inte orkar då Tänker som någon skrev många bäckar små. En annan sak, vad kommer att hända med alla slutsteg som behöver massor av kärnkraft/kolkraft, kommer de att rasa i andrahandsvärde efter hand som elpriserna stiger, vilket de antagligen kommer att göra? Kommer tillverkare att rätta sig efter de stigande el-priserna eller finns det alltid kunder som kan betala el-förbrukningen och som inte är beredda att inskränka på sina val av slutsteg.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:49:50  Show Profile Send B-200 a Private Message
nja tror på det martin m sa att: ett klass a sätter du igång en liten stund innan lyssning och sen stänger av det. medan många som har klass AB låter sina slusteg stå igång, så tror det går jämt ut kostnadsmässigt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:44:07  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
försteg: avstängt
CD: avstängt
DVD: avstängt
Slutsteg: alltid på




Tvärtemot de flesta...

En gång i tiden hade jag allting på utom slutsteg.

Nu står allt i stand-by och jag försöker förtvivlat att bara sparka igång förstärkaren med fjärren utan att CD och tuner startar när jag ska kolla på TV...

Det har ju säkert nämnts i någon annan tråd huruvida det är nyttigt att slå på och av kretsar osv, men jag tror inte att så många kommer att lyckas med konststycket att slita ut apparaterna innan de är utbytta...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2006/12/13 :  17:23:56  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag har alltid mina apparater avstängda utom när jag har tid att lyssna. Efter ca 30 min börjar ljudet bli både fylligare, renare och med högre upplösning. Jag har även provat att ha dom på dygnet runt i ca 3 veckor, det blev inte bättre för det men elräkningen blev saftig.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/13 :  18:46:11  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Min gamla Vincent förstärkare SV233 blev ganska varm även på tomgång (trots riktigt rejäla kylflänsar), men jag lät den ändå stå på eftersom den lät apa när den var kall. Efter en timme eller så var den ok, men när jag vill lyssna på musik så vill jag lyssna _nu_! Mina nuvarande Naim står alltid på, men de är helt svala så de drar nog inte ens en bråkdel av vad Vincenten gjorde.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:10:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag skulle aldrig våga lämna mitt hem med någon elekronik påslagen.
Även apparater med Stand-By funktion stänger jag av. Detta av
brandsäkerhetsskäl. Beträffande mina triodförstärkare låter de lite
"grusiga" när de är kalla, men efter c:a 15 minuter har de nåt
sin fulla musikrikedom. Apparater som måste stå på lång tid för att låta bra, anser jag felkonstruerade!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:16:29  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmm stärkaren står alltid i standby. Dacen står alltid på... ska jag lyssna så slår jag på grejerna när jag kommer hem. Gärna med någon CD på repeat... sedan är det mumsa mat och umgås lite med familjen... sedan (efter ca 1 till 2 timmar) är det stereon som härgrar... då har cdn blivit varm nog och stärkaren har blivit lagom varm igenom...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:15:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
När jag inte använder grejorna så är dom avstängda. Jag stänger inte av om jag gör en paus i lyssningen på 1 par timmar annars stänger jag av genast när jag lyssnat färdigt. Grejorna låter bra från scratch, annars skulle jag byta dom, å möjligen bättre efter nån halvtimme men skillnaden är isf sublim så det kan lika gärna va inbillning.

citat
------------------------------------------------------------------------------------
Apparater som måste stå på lång tid för att låta bra, anser jag felkonstruerade!
------------------------------------------------------------------------------------

Håller med!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:41:20  Show Profile Send Andreas A a Private Message
lustigt detta, har alrdig tänk på det faktiskt har ju en knapp på förstärkaren som helt dödar strömmen och en som den bara hamnar i standby av vilket ja alltid använder, dock har jag nog aldrig fått en AHA upplevelse då jag suttit mig ner ngn timme efter allt vart igång
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:05:38  Show Profile Send SW a Private Message
Varför skall speciellt HIFI apparater vara påslagna jämt för att de skall ge sitt bästa? Låter verkligt konstigt. Tar det mera än några minuter innan en apparat funkar till 100% måste det vara en dåligt konstruktion eller också har man ett annat syfte med påståendet.
Jag skulle passa mig från att köpa en apparat där man påstår att det tar timmar eller dagar innan den funkar till 100%.

S
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/14 :  15:10:15  Show Profile Send marens a Private Message
SW: Men om de lovar att den låter uuunderbart (bäst i världen egentligen) efter att den varit påslagen längre än öppet köp gått ut då?
Go to Top of Page

uruguru
Starting Member

5 Posts

Posted - 2006/12/15 :  09:05:24  Show Profile Send uruguru a Private Message
Som bla MARENS och andra tidigare sagt, så händer det inget med elektroniken efter några minuter från påslaget.
Det termiska bruset ökar dock med högre temperatur.Bäst är att köra allt så kallt som möjligt avseende brus.
Transistorernas överföringskarakteristik ändras med temperaturen, men det har man tagit hänsyn till vid konstruktionen.
Jag stänger av allt utom tunern, som inte har någon avstängninsknapp, eftersom den tappar kanalinställningarna då.
För miljöns skull ska man även dra ur batteri- och mobilladdare när man inte använder dom.
All standbyström skulle kunna värma Malmös alla villor.

Friskt kopplat hälften brunnet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:08:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Transistorernas överföringskarakteristik ändras med temperaturen, men det har man tagit hänsyn till vid konstruktionen.



Nån som vet hur det fungerar ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/15 :  17:17:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
efter c:a 15 minuter har de nåt
sin fulla musikrikedom. Apparater som måste stå på lång tid för att låta bra, anser jag felkonstruerade!


Håller med i detta, men måste ändå säga att den magiska tiden på 2 timmar finns där, och då släpper det där lilla extra ur rören imo.
Tror detta har varit uppe förut och det var då ett flertal som just märkte en liten extra skillnad till det bättre efter just 2 timmar.

/reel

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/12/15 :  19:05:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Riaat är alltid igång, rörstegen slås i från likaså försteg, CD och högtalare. Transistorsteget till basarna är alltid inkopplat.

Men det som slås ifrån behöver en eller två timmar innan det låter som det ska.

Det är bara att slököra anläggningen en timme innan finlyssning

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/12/16 :  00:34:27  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Uruguru: Visst tycker jag också att det teoretiskt inte borde bli någon förändring efter några minuter. Synd bara att verkligheten inte anpassar sig efter det...

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/12/16 :  09:21:42  Show Profile Send Jamo a Private Message
Instämmer helt! Det finns många fenomen i ljudåtergivningen som är helt uppenbara för hörselsinnet men som inte låter sig förklaras av teorier och mätningar.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/12/16 :  10:19:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Mina förstärkare låter bra kalla men efter ca 2 dygn optimalt, jag tror de flesta förstärkare fungerar så, de låter bra kalla men lyfter med uppvärmning, inget konstruktionsfel där. Däremot finns det ju prylar som låter riktigt illa kalla och förvandlas mycket med uppvärmning, dessa kan ju vara lite jobbiga att leva med.
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:57:35  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om det nu har någon betydelse så har jag svårt att förstå varför det inte är vanligt med separata värmeelement inbyggt i elektroniken.

comfortably numb
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/18 :  23:47:45  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag har bestämmt mig för att tro att det mesta händer inom 1-2 timmar resten som händer efter detta hänför jag till lugn och ro i själen av musiken och avslappning från arbete och annat. Dessutom vill jag inte ha min anläggning på alltid däremot kan jag slå igång den i god tid innan finlyssning men annars stänger jag alla apparater i huset tv stereo dator, när ja inte skall vara hemma, visst jag stänger och tar ut kontakt till kaffekokaren med.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/01 :  11:48:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kör rör och slår på, stänger av vid varje lyssningstillfälle. CDn likaså.
Vid något tillfälle när jag hade transistorstärkare lät jag grejjorna stå påslagna. Men det finns inga fysiska förklaring till varför något ska låta bättre eller sämre om det är av- eller påslaget och jag har aldrig hört någon skillnad.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:26:50  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
iroise
Jag har också hört att EU-planerar ett förbud för nytillverkning av apparater med stand-by funktion dvs de måste vara utan denna funktion.
Jag ger tummen upp. Själv tänker jag på miljön och stänger av grejorna när dom inte ska användas.
Det är SÅ enkelt att starta upp systemet lite innan man ska lyssna att det inte motiverar den lathet ? som verkar råda
quote:
nurfen
Kul att folk börjat förstå att maskinerna har inverkan på miljön.
Att ha stora slutsteg på dygnet runt "bara för att" är sjukt egoistiskt.
Japp sjukt ego
quote:
asimov66
försteg: avstängt
CD: avstängt
DVD: avstängt
Slutsteg: alltid på
Låter spontant som du har mer att vinna på att göra precis tvärtom.
quote:
Erik Andersson
Apparater som måste stå på lång tid för att låta bra, anser jag felkonstruerade!
Word!!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:34:14  Show Profile Send iroise a Private Message
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/01 :  12:48:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
hur skulle jag ha mer att vinna på det passerati?

mitt slusteg ändrar drastiskt ljudet när det stått på 2-3 dygn, resten låter samma oavsett om det är nypåslaget eller ej..

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000