HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför brummar det kraftigt när cdn är inkopplad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:24:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nytt problem = Nytt topic.

Jag har som sagt ett Electrocompaniets balanserade försteg 4.5 koppplat till Mcintosh Obalanserade slutsteg Mc7100 med vanlig Rca signalkabel.

Jag har också Perreux(balanserad och obalanserad, går att välja=. cd spelare + en lånad Nad(obalanserad) cd spelare.

Vilken av dessa cd spelare jag kopplar spelar ingen roll. För båda orsaker ett KRAFTIGT brummande ljud i högtalarna när någon av spelarna är inkopplade. Ljudet stegras i och med att jag vrider på volymknappen. När volymen är på noll är det tyst.

Om jag kopplar ur cdspelaren med sladd och allt ur försteget så försvinner problemet.

Om en lös signalkabel sitter i cd ingången på försteget så hörs ett mycket svagt brummande ur högtalarna. Dock är det ett brummande som inte skall vara där.

Och när jag prövar att koppla in någon av dessa spelare igen så är brummet tillbaka.

Det finns bara en obalanserad ingång på försteget samt en balanserad in och utgång som jag inte använder.

Jag har haft försteget i min ägo i ca 48 timmar och blir tokig snart om jag inte får det att funka.

Finns det någon som har en aning om varför det brummar med signalkällan inkopplad.

jag har bytt kablage. Och det är inte kablarna det är fel på.

Please Help!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:41:00  Show Profile Send CC a Private Message
Där föll mitt tips om alternativet med jordslinga via nätkablaget...
Och du har testat med olika kablar? MYCKET underligt...

Du får återkomma när du testat med xlr-kablar (även om det inte skulle lösa problemet med att köra oballat...)

Testa ändå med att fimpa jordanslutningen till strömmen, om du nu har sådan. Bara utifall att...

för någonstans har du ett jordfel...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:44:21  Show Profile Send CC a Private Message
Vad menas med brumslinga.

- eftersom du har ojordat så slipper du bekymra dig om det.. ;-)
förklarar gärna en annan gång ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:49:19  Show Profile Send CC a Private Message
"Brummet försvann när jag trycke lite på volymratten.. Mycket skumt."

- Låter VERKLIGEN som ett jordfel...
Felsökning på högnivå!

Ett annat tips: har du möjlighet till att koppla anläggningen till jordat uttag med en tillfällig förlängnigskabel eller så? Just för felsökningssyfte bara... EC låter (efter mina erfarenheter) bättre med jordad anslutning så det är ju inte fel oavsett... Fast det är DÅ man kan få "jordslinga"! = två apparater kopplade till jord via nätkablage samtidigt som de jordas via signalkablaget = slinga...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  21:51:26  Show Profile Send CC a Private Message
Jobbigt fel hursomhellst. Kollar hur de gått för dig senare. Eller imorgon om tid finnes. Nytt år å allt som är i antågande!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:03:02  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Hur som helst känns det tråkigt.

Jag undrar om det är fel på mig eller försteget?

Hur som helst är jag ledsen.

Men jag kan bli glad igen om vi får det att fungera som det skall.

Jag skall prova som du säger att köra förlängning från ett jordat uttag. Kanske har jag tur :-)

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:04:10  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja jäklar - vad ska jag säga, väldigt olyckligt detta - min erfarenhet är att RCA kontakterna inte funkar speciellt bra - det står också i moddningstrådarna att dessa bör bytas ut mot nått bättre, men jag jag hade inga problem med detta förutom första gången jag kopplade in försteget - jag hade nämligen missat att koppla om slutsteget till balanserad drift, med det felet kan det ju knappast vara här...

Undra ändå om jag verkligen fick det att funka med oabalanserat ut? har för mig att jag oxå slet mitt hår tills jag hittade omkopplaren på slutsteget, oavsett så verkar XLR kontakterna vara av något bättre kvalitet än RCA varianterna - det är bl.a. därför jag har rekomenderat att du aka använda adapter.

Detta verkar ju väldigt skumt oxå:
quote:
Var på Hifi kit och köpte rca hona - xlr hane adapter. Det funkade inte alls. Kom inte ett ljud ur burkarna.

Har du verkligen fått rätt adapter då? Du har inte glömt omkopplaren på framsidan? Den måste ju slås över till balanserad drift när du använder adaptern...

Läste på nån sida, som jag inte hittar nu, att försteget omvandlar obalanserad signal till äkta balanserad - frågan är ju om det går lika bra motsatt håll?

Men faktum kvarstår ändå - jag körde med försteget utan brum fram till dagen då jag skickade upp det till dig - så nått tokigt är det, hoppas det inte hänt nått i transporten?

Jag körde förresten försteget i ett ojordat uttag - inga problem...

klipper även in mitt inlägg från andra tråden:
Här är den typen av adapter jag menar: http://www.svalander.se/shoppen/adapterkontakter.htm





Lycka till

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/30 22:04:58
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:24:25  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag har pratat med EC support via mejl. De säger att försteget kör balanserat och Obalanserad samtidigt. Alltså verkar knappen på framsidan mer vara en ingångsväljare.

Jag tror att det hela grundar sig i ett jordfel som CC skriver.

Jag skall testa så fort jag kommer hem att dra en förlängningssladd från köket där det är jordat till vardagsrummet. Om det inte fungerar då så sliter jag av mitt hår tills jag blir flintskallig

Det roliga var ju när jag tryckte lite på volymratten och brummet försvann och ljudet blev kristalklart och fint. Det tyckte jag om. Sedan spelade jag flera spår med Jakob Hekkman. För att sedan få tillbaka brummet när jag bytte cd skiva. blä!

Måste låna en balanserad kabel av någon imorgon. Om problemet försvinner om jag kör cd spelaren ballad så blir jag glad. Men det är ju ändå ett problem för den som vill köra oballat i framtiden.

Ingen som bor i Solna och vill låna ut sin ballade kabel till mig någon timme i morgon?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  22:36:48  Show Profile Send CC a Private Message
"Ingen som bor i Solna?"
- Tyvärr, göteborgare...

"få tillbaka brummet när jag bytte cd"
- Du får kanske inte spela annat än J. Hekkman för EC4:an? ;-)

Drkim, "Jag körde förresten försteget i ett ojordat uttag - inga problem..."
- det ska defenitivt inte vara några problem med att köra ojordat, men det kan vara inressant att ur felsökningssyfte testa med jordat uttag. jag tror inte heller att jordnigen är lösningen utan att problemet finns någon annanstans. Vad för typ av kablar använder du? Är de skärmade eller oskärmade?

Just detta med volymratten reagerande tyder på jordfel eftersom det är du som jordar försteget när du tar i den!


edit: stavfelsnisse visar sig när jag tullar på malten..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/12/30 22:38:00
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:08:26  Show Profile Send drkim a Private Message
CC
Det var bara i upplysningssyfte

Jag använde JPC 2.5 nätkabel - Harmonic Tech Pro Silway MK II RCA + adapter till ballade ingång på försteget med cd (SCD 555ES) - och slutligen en Harmonic Tech Pro Silway MK II XLR mellan försteg och mitt McIntosh MC352 - nätkabeln jag skickade med är oprovad - testa en annan om du har en...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/30 23:09:07
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:12:17  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Jag har pratat med EC support via mejl. De säger att försteget kör balanserat och Obalanserad samtidigt. Alltså verkar knappen på framsidan mer vara en ingångsväljare.

I så fall måste du fått fel adapter - annars ska det ju givetvis komma ljud ur högtalaren...

Jag förstår din frustration...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:28:22  Show Profile Send CC a Private Message
drkim, "Harmonic Tech Pro Silway MK II RCA + adapter till ballade ingång på försteget "
- av ren nyfikenhet, varför använde du adapter till RCA-kabeln? Adaptern måste väl degredera ljudet en del så jag förstår inte tanken?

Det verkar förövrigt märkligt att det inte kommer ljud ut när adaptern nyttjades? Med tanke på att den bara lägger samman 1:an & 3:an så att blir som en vanlig rca-kontakt rent principiellt så? Någonstans i kedjan så verkar 2:an och 3:an sammanblandade vilket skulle kunna förklara utsläckningen... Mysko sa Bull, helmysk sa Bill...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:29:25  Show Profile Send CC a Private Message
"CC
Det var bara i upplysningssyfte "

- Äh, de va ja allt med på! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/30 :  23:59:51  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
"CC
Det var bara i upplysningssyfte "

- Äh, de va ja allt med på! :-)

Hehe - ok...

Adaptern köptes pga att jag inte hittade omställningsknappen på slutsteget först och för att jag skulle kunna använda båda ingångarna för obalanserad drift - men eftersom jag läst att RCA kontakterna var av dålig kvalitet och att Electrocompaniet säljer egna adaptrar så körde jag på den - jag tyckte ljudet kändes nåt mer slagkraftigt via den balanserade inången med adapter - annars ingen skillnad...

Hade dock mkt brum innan jag hittade knappen på slutsteget... Men detta slutsteg har ju ingen omkopplare så det kan ju inte vara felet...

quote:
Det verkar förövrigt märkligt att det inte kommer ljud ut när adaptern nyttjades? Med tanke på att den bara lägger samman 1:an & 3:an så att blir som en vanlig rca-kontakt rent principiellt så? Någonstans i kedjan så verkar 2:an och 3:an sammanblandade vilket skulle kunna förklara utsläckningen... Mysko sa Bull, helmysk sa Bill...

Håller med dig fullständigt...

Att detta ska vara så jäkla svårt då...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 00:02:37
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/12/31 :  00:55:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Kan det inte tänkas vara "jordfel" även om inte jord från elnätet är inblandat i och med att (minst) en av apparaterna är av balanserad konstruktion?

När grejer kopplas ihop balanserade ska ju finnas en gemensam relativ ("flytande") jord, som nu kanske inte stämmer mellan de olika prylarna i och med att de kopplas ihop obalanserat. Då finns ju varken gemensam relativ jord eller gemensam nätjord? Funkar det alltid bra?

Undrar mkt amatörmässigt...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/31 :  07:41:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är alla apparaterna anslutna till samma vägguttag?
Om inte, prova det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/01 :  10:57:29  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
JAG ÄR LYCKLAG OCH MIN ANLÄGGNING LÅTER PERFEKT!!!

Vet ni vad felat bestod i mina vänner? :-)


Jag gjorde något som jag trodde var helt uteslutet att göra:





Jag pluggade in cd spelaren på Rec-UTGÅNEN. Alltså EN UTGÅNG på försteget.

Och sanna mina ord: Det slutade brumma och ljuv musik strömmar ut ur mina Totems.

Ahhhhhhhh underbart.

Inte konstigt att det brummar när jag verkar ha pluggat in Cd spelaren på en utgång och inte en ingång på försteget.

Sedan kan man fråga sig varför det är så.

Det finns alltså 1 st AUX (som jag självklart trodde var en ingång där cd spelaren skulle sitta i)

och en REC som jag trodde var en utgång såklart.

Men icke sa nicke. Det var tvärtom Rec är ingången och jag antar att Aux är utgången då(?)




Skall ändå prova att köra balaserat för attt se om det låter bättre.





TACK FÖR ALL HJÄLP NI HAR VARIT SÅ HJÄLPSAMMA!!!!


GOTT NYTT ÅR PÅ ER!!!!!!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/01/01 :  11:04:28  Show Profile Send Digger a Private Message
Vad skönt att det var en så enkel och billig lösning på problemet, trots allt.
Det kan man väl kalla en bra start på det nya året.
Ha ett gott nytt på er !!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/01 :  11:29:53  Show Profile Send bruce a Private Message
Roligt för dig !! Känner igen den där stress när det inte funka som det ska
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/01 :  11:50:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ha, så är det för det mesta. Enkla fel som man knappt tänkt på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:25:46  Show Profile Send drkim a Private Message
Yes!!! - fasen vad skönt att det löste sig, det har ju inte känts bra alls detta - hoppas du är nöjd med ljudet oxå

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/01 :  19:42:26  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag är kalasnöjd. Måste lyssna in mig mer känner jag. Jag ramlade över en Perreaux cd1P också. Samt att jag som jag nämnde precis skaffat det där Mcintosh steget mc 7100. Helt ny elektronik från början till slut med andra ord.

Skall försöka placera in mina model 1 nu så att det blir så där perfekt. Och en ny skön fåtälj med fotpall till det och några nya plattor. Sedan behöver jag inte mycket mer för att känna mig som i himlen förhoppningsvis.

Måste vara nöjd med denna elektronik. Pratade med en kille som erbjöd mig moddade Electrocompaniets monoblock 120W.

Men de skulle kosta ett antal tusenlappar mer än mcintosh steget jag nu kör med och det är ju precis nyköpt. Så jag skall försöka vara nöjd med det.

Men 2 monoblock ser ju fint ut om inte annat.


Dock letar jag med lykta efter snygga bra stativ till mina totem model 1. Helst i trä ska det vara.

Hej svejs så länge!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/01 :  23:05:36  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ja, grattis och God Fortsättning Jocke och Jon... Sånt här kan annars leda till en massa skit och tråkigheter (även om bästa välvilja finns från båda håll) om det går snett .....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/01/02 :  00:00:18  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja - det är sant - känns otroligt skönt att det löste sig, hade det inte ordnat sig så hade vi fått hitta på nått annat men det är ju skönt att det inte kostade massa mer tid, pengar och att man fortfarande kan ha förtroende för varandra.

God fortsättning på er också

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000