HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Göra kretskort utan fotoresist.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/11 :  14:39:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Då jag haft lite problem med att få OH-filmen att ligga bra emot kortet under UV-belysningen så beslöt jag mig för att prova gootee-metoden: http://www.fullnet.com/~tomg/gooteepc.htm
Det gå i korta drag ut på att man skriver ut sin layout på ett blankt fotopapper (för inkjet) på en laserskrivare. Detta papper läggs därefter ihop med ett laminat utan fotoresist och stryks fast.
Därefter blöter man bort pappret och tonern sitter kvar. Voila! Bara att etsa.

Fungerade aldeles utmärkt.

Enda problemet var att få bort tonern (färgen) från det färdigetsade kortet. Lite ihärdigt gnuggande med Svinto löste dock problemet.

Prova gärna! (men glöm inte att göra rent strykjärnet efteråt).

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/12/11 :  15:06:01  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har funderat en del på detta också. Vad använde du för fabrikat på fotopappret?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/11 :  17:50:20  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Köpte på Jula art.nr.945098 69:- för 20 stycken

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/12/11 :  20:31:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Finns det nåt busenkelt gratisprogram typ Pcb designer som duger till enkla små kort?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:05:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
eagle-light och expressPCB är de två jag provat.
Båda två är gratis och br påsitt eget sätt.
åtminstone expressPCB kann räknas som busenkelt.
Bara att ladda ner och prova.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000