Author |
Topic |
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 01:11:27
|
Hej mag!
Högtalaren på bilden har väl snarast en cylinderformad låda till mellanregistret. Klot är ju toppen, men svårt att bygga själv(men nån dag när jag inte har något att göra ska jag gröpa ur 1st bowlingklot!)
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 01:46:52
|
Nej jag tänkte inte på högtaleren på bilden, jag uppfattade det som herrarna föredrog kvadratisk, rektangulär baffel även över den sväriska. Men jag kan ju ha missförstått alltihop också.
Tänkte försöka gjuta ett par lådor i det där gummi,sand och epoxy materialet.
//Magnu |
|
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre
356 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 16:54:53
|
quote:
Hur kan ni få till att en kvadratisk baffel är bättre än en svärisk med avsende på ovan visade grafer
Eller har jag missat nått som vanligt, jag börjar känna mig som en , har alltid trott att man skall eftersträva klotets form på utsidan.
en undrande och grubblande
//Magnus
Först: Nej en kvadratisk baffel är bättre än en cirkulär, om man med bättre menar en som ger rakare tonkurva.
Sen: Huruvida man skall "eftersträva klotets form" eller inte bror väl på målet. Ett klot är inte bättre än en oändlig baffel sett ur ett mätinstrument/simuleringsprogram-perspektiv, men mätinstrument och i ännu högre grad simuleringsprograms perspektiv är ganska inskränkta. De har ingt medventade och vet alltså inte någonting om stereosystemets egenskaper, lyssningsrummens egenskaper och allra viktigast en männsikas psykoakustiska egenskaper i förening med de både tidigare nämnda.
Det kan även diskuteras huruvida de hifi-tiskrifter som går ut med axiomatiska dekret såsom "alla högtalarkonstruktörer strävar ju efter en punktljudkälla", "ett sfärisk kabinett är ju det ideala" och liknande, är väsentligt skarpare verklighetsvittnen än simuleringsprogrammen, snarare än det nog tvärtom.
Sanningen är väl den, att stereosystemfelen i sig är av sådan dignitet att det är rimligt att söka mildra dem medelst alla metoder som i sig är harmlösare för hörseln. Varje högtalarkonstruktör har förstås sin egen uppfattning om vilka åtgärder som är lämpligast (om han alls tänker i sådana banor att han inser att en högtalare är mycket mer än en apparat med en ingång och en utgång som skall fås att ha samma tonkurva) för att göra högtalaren till en bättre ljudbildsdekoder.
Min personliga uppfattning är den, att det inte står bättre medel till buds än just baffelformen för att styra spridningen till den energifördelning i rummet som en god återgivning kräver. Och jag kan försäkra, att tänker man i dom banorna och ställer upp problemen, analyserar alla funktionar och optimerar en lösning med hjälp av utformning av baffelformer (hur det sker är överkurs) så kommer man inte att finna några sfäriska lågformer som idealiska lösningar på problemen.
Tvärtom kan de i många fall vara nödvändigt att välja kantigare former än man skulle vilja, estetiskt, för att nå tillräckligt verksamma effekter, så att de psykoakustiska effekter uppnås som behövs för att högtalaren (eller snarare högtalarsystemet i rummet) skall sluta låta högtalare och bli en transparent musikförmedlare istället.
Andra har säkert en annan uppfattning. Frågan jag ställer mig alltsom oftast är: vad baserat dom den på?
Ibland ställer jag frågan till aktuell part förresten! Och då finner jag för det mesta att de i själva verket inte kontemplerat problemen alls, till förmån för en mycket enklare lösning - man mäter på bara en av de två kanalerna och dessutom under icke relevanta omständigheter, och sen bestämmer man sig för den kurvan man tycker ser snyggast ut! Är det rätt metod? Jag är skeptisk, mycket skeptisk...
Vh, Ing. Öhman
Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/17 16:56:2 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 19:02:11
|
Jaha glädje dödare där när man hoppades att man funnit den "enda vägen" men så är det alltså som vanligt att man måste prova, om man ska prova allt på alla möjliga sätt så kommer det ta mig 1000 år att bygga den ultimata högtalaren. Ja ja det är väl det som är nöjet, att det aldrig blir perfekt. Tackar för utläggningen får väl fråga lite olika konstuktörer och försöka hitta "min egena" sanning, finns det några bra böcker eller hemsidor som tar upp låd formen ?
en förkrossad
//Magnus
Edited by - mag on 2002/07/17 19:04:4 |
|
|
Topic |
|
|
|