HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Billig, bra kompakt digitalkamera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/10 :  09:50:25  Show Profile Send Piggen a Private Message
Hej!

Känner att det snart börjar bli dax att ta steget och skaffa sig en kamera Men jag är helt lost på kameraområdet...så lite tips och råd skulle sitta som en smäck...

Vad jag söker:

  • Ska vara liten och smidig, annars tar jag nog aldrig den med mig.

  • Hygglig kvalitet på bilderna i "alla" miljöer. Jag eftersträvar ingen proffskvalite (jag är ju van vid mobilkvalitet).

  • Lätt att använda.

  • Billig, säg mellan 2 och 4 kkr. Helst närmare 2 än 4.

  • Bra batteritid, så att man slipper byta stup i kvarten.

  • Bra skärm.



Hmm, har säkert glömt något kriterium. Har ni några tips och rekommendationer?

Tack på förhand!

/Johan

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/12/10 :  10:17:28  Show Profile Send plind a Private Message


Säkert köp! Kampanj på Cyberphoto nu för 1895kr.

http://www.cyberphoto.se/

Går vi upp lite i pris(2650kr) så är Fuji F30 stjärnan i klassen.


Edited by - plind on 2006/12/10 10:22:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  10:52:27  Show Profile Send mayro a Private Message

Jag har suttit i dagar och nätter och tittat runt. Läst Och kollat bildkvalitet både ute o inne.zoom samt vidvinkel.färger och skärmar.Möjligheter OM man skulle lära sig mer manuellt fotande osv osv... Tittat massor på fujifilm samt Sony som visas ovan. Samt en bunt andra.. Även på större kameror osv. Läst texter så man drömmer mardrömmar om kameror...

Så tips blir att kolla in Siba

http://www.siba.se/

och där Canon A610 som säljs ut nu rätt billigt (1690kr).. Där är en kamera man kan hålla i också. Dom andra är så småttiga så man tappar ju dom om man inte är rejält fuktig i händerna. Fast iofs gillar jag inte för små kameror eller tel..hursomhelst..Bra utfällbar skärm.

Går att kompletera med rejäl blixt osv... OM man finner man behöver det..

Och riktigt bra prestanda enligt en (relativt) ening fotokår..

Lite som ett halvsteg mot en mer "riktig" kamera men ändå går den stoppa i fickan..


läs här också...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56267

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/10 11:14:33
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/10 :  11:14:41  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tack för tipsen.
Får ge mig ut i butikerna och klämma och känna lite och se hur det verkar :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/10 :  11:34:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
A610 är ett bildmässigt kap för det priset, men den är inte särskilt fickvänlig. Jag skulle aldrig orka släpa runt på den jämt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  12:14:29  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Originally posted by guldfisk

A610 är ett bildmässigt kap för det priset, men den är inte särskilt fickvänlig. Jag skulle aldrig orka släpa runt på den jämt.



riktiga män har riktiga fickor..

Men så stor är den trotts allt inte... Lite större än ett kreditkort iofs.. Men den går att HÅLLA i.. Inte att ha mellan tumme o pekfinger som dom mindre.

En del gillar ju dom där supersmå.. Men jag anser efter kollat att dom små med den lilla optiken dom har verkar få lite mer problem då det gäller utefoto.Inne fungerar tex fujifilm kanon utan blixt.. medans den får rejält med smisk av canonen verkar det som totalt sett..Dessutom tar inte canonen dåliga innebilder. Bara att man får vara mer noga att hålla still osv.. EXTRA noga är mer rätt ev att säga..

Megapixlarna räcker gott o väl med dom 5 som många har..

Denna länken under har massor med jämförelser att titta på.. Man fastnar i timmar o åter timmar med att titta bilder o text. Bläddra fram o tillbaks..Skitskoj...

Läs lite mer jämförelser av flera märken osv här..
http://alatest.com/apps/reviews/1609544/-1/Digital+Compact+Cameras/Canon+PowerShot+A610/

Länk ovan kommer ifrån denna sida..

http://alatest.com/Digital+Compact+Cameras/Canon+PowerShot+A610/pro-reviews/?v1=Brand%7ECanon%7EL

Sedan finns en bunt fler. Men just denna fann jag skoj att titta mer i eftersom det var kanonenkelt att kolla runt på OLIKA märken o tips...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/10 13:30:57
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/12/10 :  14:29:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har också en Canon A610 och är supernöjd. Batteritiden är helt underbar, tog nästan 350 bilder innan den började klaga på låg nivå! Använder dessutom AA batterier. Går dessutom att ställa in helt manuellt om man vill det. Enda nackdelen då är kanske den lite höga vikten och att den inte är lika fickvänlig som de minsta konkurrenterna.

Rekommenderas varmt, speciellt för 1700:- är den ett otroligt kap!

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2006/12/10 14:30:51
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/10 :  15:27:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
A610 ett kap för 1700:-
Skynda och fynda.
Den har tyvärr gått ur tiden och tillverkas ej längre.

Jag har en tidigare variant som heter A80 och är mkt nöjd.
Och utfällbar skärm skulle jag inte kunna vara utan, mkt praktiskt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/10 :  15:46:43  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har varit ute på stan (och nätet) och kollat runt lite.
Hittade följande som jag instinktivt gillade:
Canon Ixus 65 - Liten och smidig. Stor display. Bra pris på nätet dessutom.
Sony DSC W50 - Också smidig och behändig.
Sony DSC T10 (tror jag det var) - Lite dyrare, men ännu mindre och läckrare.

Hittade inte Fuji F30, men jag fortsätter sökandet

Några kommentarer om kamerorna ovan?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/10 :  16:00:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag har nog hellre en lite större och klumpigare kamera som tar bra bilder än en liten och smidig som inte tar bra bilder, i det läget kvittar det hur lätt det än är att ta med den, blir inte slutresultatet bra blir den liggande hemma. Bara en reflektion

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/12/10 :  18:18:48  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Denna kameran gav jag till farsan när han fyllde år nyligen, en Fujifilm Finepix V10. Helt klart intressant kamera, börjar fundera att köpa en till mig själv nu ...





http://www.steves-digicams.com/2006_reviews/fuji_v10.html

Pris från 2500 kr och uppåt ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  19:23:52  Show Profile Send mayro a Private Message

Canon A610..








Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/12/10 :  19:46:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
A610
Tumme nupp.

Eller var det tummen upp.


Den billigaste i A600 serien som finns i produktion idag är A630


http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A630

Men då är den drygt en tusing dyrare.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/10 :  20:33:32  Show Profile Send mayro a Private Message


Och får ändå trotts högre pris aningen lägre betyg än Canon A 610 av "cameras.co.uk"

Så att 1690 siba sprättande kronor ÄR bra pris råder nog ingen tvekan om..


Men OBS!! Så man inte missar dett som vi höll på att göra.

Dom säljs ändast via nätbutiken.. Och har man inte kontokort osv så kan dom fakturera.. Eller postförskott osv...

Så ingen ide att åka till butikerna..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/10 20:34:40
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/10 :  21:01:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hade nog valt A610 utan prut

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/11 :  08:46:57  Show Profile Send Piggen a Private Message
Mmmm, var och kollade på den där A610 (eller någon liknande modell). Tycker att den är lite stor för mig. Jag har små fingrar :-) Den hade bara blivit liggande hemma för jag har inga fickor där den får plats... Men att det är bra pris, det råder det nog ingen tvekan om!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/12/11 :  12:03:19  Show Profile Send edison a Private Message
"Tycker att den är lite stor för mig. Jag har små fingrar :-)"

Så, för dej är nog Sony W50 bland de bättre.

Liten, men avtrycket har sån bra "känsla" att det är lätt att "fota stadigt" om man bara håller fingrarna på rätt ställe.

Ger mkt bra resultat i de flesta situationer.
Snabb säker AF, och mäter ljuset mkt bra.Har många egeninställningar, inkl. inställning av fasta avstånd för de lägen då AF får för lite ljus, verkligen användbart.
Ansikten inte urblekta av blixten även om du tar porträtt på nära håll.
Och, avtrycket är MKT snabbt, endast vid blixtforo blir det en liten, men märkbar fördröjning.

Aningen större i handen är annars W100, men ändå mkt slank.
W100 har större CCD (ja, den har iofs fler pixlar, MEN har också en till ytan större CCD vilket gör att bruset inte blir värre trots det större antalet pixlar.
Fler pixlar brukar normalt medföra att varje pixel är mindre, och ger då mer brus pga att ljuset den fångar upp blir klenare)
W100 kan också ställa bländare/tid manuellt, samt har ett något stabilare chassi, metall både i front och bakplattan.
Och tyvärr dyrare, för 90% av fallen blir W50-bilder lika bra så där avgör de andra skillnaderna.

---------------------------------------------

Annars sällar jag mej till övriga, Canon A610 är verkligen bra, för 1700 spänn löjligt bra ;-)
...om man kan leva med dess storlek!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/12/11 12:12:42
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  12:16:47  Show Profile Send mayro a Private Message

Då Canon A610 går bort hade mitt val efter en rasande megaläsning om digitalkameror valet hamnat på Fujifilm F30 .. Alternativt "F11".

F11 pga det lägre priset och för den tar bättre inomhusfoton än "F20"..Detta trotts "F11"är en lite äldre modell.

Men valet blev nog Fujifilm F30..Eller F11..Eller F30...Eller.eller..eller....Ja så förstår du hur abivalent val detta är..

Det är så PGA att F11 tar lika bra bilder. Kostar aningen mindre. Men mellanskillnaden är för liten för att köpa en äldre modell...

Så förstår du abivalensen i detta val..


Resterande kameror är alla rätt lika...Men som tredjeval satt nog Sony T70 alternativt Canon 530 .. C 530 PGA sitt rent kanonpris den finns för om du kollar dom där prisjagarsiterna..

Men prestigen gjorde nog valet till Sony...

För då inget annat finns som avgör mina val än prestanda. Ja då blir prestigen det som får avgöra...



PS/ Ärligt så provade jag på siba igår en kamera för 990 spänn med mp 3 spelare inbyggd. Batteriladdare hörlurar o allt i ett paket.Hade kostat strax under 2000 i vanliga fall.
Vår svärson berättade igår kväll att hans bror har en sådan sedan en tid tillbaks och att den är kanonbra. Tar finfina bilder osv.. Hade nog blitt en sådan annars.Dessutom var den liten och supersmidig./Ds


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/11 12:17:51
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/11 :  13:19:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Problemet med de ultrakompakta (Ixus, W50, T-serien med flera) är dels bruset pga små sensorer, dels att optiken inte blir bra när man försöker klämma in 3-4 ggr zoom. Hörnskärpan är till exempel inte OK på de Ixus jag har sett bilder från. (Panasonic har iofs bra optik, men deras sensorer är bruskatastrofer.)

Bra inomhusfoto (hög ISO, korta slutartider) är det bara Fuji F** som klarar vad jag har sett. Man måste upp till SLR-storlek för att få bättre. Fujins svaghet är kontraster och kromatisk aberration.

Jag skulle vilja ha en ultrakompakt kamera med 1-2 ggr zoom, 28 mm vidvinkel, manuella kontroller och lågbrusig sensor (helst 1/1,8", i nödfall 1/2,5" med måttligt antal megapixlar). Den ska ha SD-minne och gärna microSD-varianten som passar i mobiltelefoner. Jag kan offra lite batterikapacitet om det blir trångt i kameran. Ett extra batteri får lätt plats i ryggsäcken eller jackan om man vet att det blir många foton under en dag.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/11 13:40:25
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:24:04  Show Profile Send Piggen a Private Message
Tack igen för alla tipsen! (mayro, guldfisk, edison, larsho, cittroman, jonasz, diesel, plind).

Har under dagen förhört mig lite med vänner och kollegor. Summa sumarum kan man säga att dom alla (!!) verkar ha Canon Ixus-modeller. Alla är väldigt nöjda på alla sätt och vis. Så just nu lutar det åt Ixus 60 eller 65. Men vi får se
Dom som inte har varit 100% nöjda har gått upp till en systemkamera, men behållt Canonen för "ful-foto", om utrycket ursäktas...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:26:12  Show Profile Send Piggen a Private Message
Guldfisk:
quote:
Hörnskärpan är till exempel inte OK på de Ixus jag har sett bilder från.

Bra synpunkt! Ska kolla det med Ixus-bekantingarna, om det är något som dom har lagt märke till.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/12/11 :  18:29:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Äsch bättre med lite skräp i hörnen än ett rent helvete

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:04:06  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd630-review/

quote:
There's very mild barrel distortion at the wide end of the SD630's 3X zoom lens. I saw both vignetting (dark corners) and blurry corners in the test chart, and I saw a little bit of both in my real world photos as well. Unfortunately that's often a side effect of the compact lenses in cameras like this.


Syns rätt bra i dessa två bilder (går tydligen inte att komma åt med länkning. Skriv in adressen manuellt):
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd630-review/IMG_0020.JPG
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd630-review/IMG_0024.JPG

Jag har sett det på utskrifter med mina föräldrars Ixus 60 också.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/12/11 21:06:19
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:39:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Även om du anser Canon powershot A610 för stor så måste jag visa dig samt ev någon annan denna som säljs på blocket i Sthlm...stort Minne samt väska osv.. För ett kanonpris... 1490 spänn..Undrar varför inte 1500 Men det är därmed prutmån till 1400 skulle jag tro ..

http://www.blocket.se/vi/10270406.htm?ca=11_s

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/12/12 :  08:10:25  Show Profile Send Piggen a Private Message
Polaren bekräftade också att på hans Izus 700 blev det ibland lite blurigt i hörnorna. Han såg det inte som ett stort problem, men det är ju viktigt att känna till det. Så att man inte blir besviken, eller missnöjd när/om man upptäcker det.
Fick iaf låna hans kamera ett par dagar, så jag kan testa själv och se! Perfekt

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  10:14:40  Show Profile Send mayro a Private Message


du får göra ett fotorepotade om din anläggning så kan vi titta på ditt system samtidigt bedömma dina bilder med den lånade kameran..

två flugor på smällen ..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000