HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Digitalbox - Vilken är bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/12/04 :  22:49:03  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hejsan!

Snart dags för Nacka att släcka ner, så då måste man väl ta ställning till vilken box man ska skaffa... Har ni några bra tips att dela med er av!

Självklart vill jag ha många utgångar, separat för analogt ljud, kanske hdd osv, men är det också skillnad på ljud och bildkvalitet mellan olika boxar!?!? Ingen handlare har hittills kunnat ge ett vettigt svar på den frågan, så nu undrar jag om någon här kan ge bättre besked?

Mvh Sebastian

Frågan gäller främst marksänd tv, så HD går bort så länge...

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2006/12/04 :  23:18:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kan bara säga att farsan köpte/eller fick 2 boxar från Audio/Video
https://www.audiovideo.se/SmallTopFrame.asp?MainUrl=https://www.audiovideo.se/VgrList.aspx?VGRGUID=28be17c6-c71d-41fb-af4f-5d53ee80bc7d&First=6
Gå till sidan 3,Thomson DTI2000 seg får lova att startas om ibland då det inte går att ändra kanal..Sagem ITD72 grå,verkar bättre,helt okej bild om jag får säga,dessutom går den på 12v om man har sånna behov.Jag själv harvar på med Viasat + dubbelmottagare med HD,går väl ca 2 veckor i mellan så får jag lov att dra ur sladden,för den vägrar spela in.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/05 :  00:02:48  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Jag har 3 olika och har haft en mera i huset.

Jag har fn.:
1 stk. Hauppauge dec 2000-t
1 stk. DiLog DT-355
1 stk. Limited Label STB9000 FTA

Hauppauge dec 2000-t:
Bra: OK bild, USB (så datoren kan användas som video, eller man kan se TV på datoren) men har även Scart(1) och Digitalutgång
Inte bra: Forsöker att uppdatera (via tysk TV kanal som den inte hittar) och hitta kanaler, vid omstart värje gång. Funkar INTE med undertekstar som skickas med DVB-T systemet, ingen textar als. Kostsam, ca. 2k betalade jag. Boxen låser sig och måste rebootas om en kanal saknar signal i längere tid.
KortPlats: Nej


Limited Label STB9000 FTA:
Bra: OK bild, Scart(2) och Digitalutgång, bra pris fn. på Siba 500;-
Inte bra: Funkar INTE med undertekstar som skickas med DVB-T systemet, ingen textar als. Slö vid omstart. Boxen låser sig och måste rebootas om en kanal saknar signal i längere tid.
KortPlats: Nej


DiLog DT-355:
Bra: Mycket bra bild, Scart(2) och Digitalutgång. Snab vid omstart. Mycket sällant man får stänga av boxen för att den har låst sig, och så går det snapt att få den igång igen.
Inte bra: Funkar inte till 100% med undertekstar som skickas med DVB-T systemet, om to rader finns visas endast den överste, om en rad finns så visas den.
KortPlats: Ja


Jag har även haft en Philips DTR2010 inom i huset, elendigt bild, elendig mottagning, vet inte om tekster finns, fik inte möjlighet att testa, den kunne inte hämta hem signalen ordentligt (DiLogen funkade). Den hadde Scart, Digitalutgång och kortplats.


Efter som att min Dilog inte funkar 100& med undertekstar så skall jag åven testa Samsung DTBB260V. Jeg vet inte när det blivar.


PS! Inte alla TV-kanaler skicker undertekstar med DVB-T systemet, vissa har teksten som en del av bilden.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/12/06 13:07:47
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/05 :  00:31:30  Show Profile
Dreambox är den ENDA som gäller om du ska ha det bästa.
Men det kan nog vara lite meckigt så är man inte dataintresserad ska man nog välja något annat.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:16:01  Show Profile Send berglund a Private Message
Har en DILOG DT550DVR och jag måste säga att det inte är ofta prylar överaskar och överträffar förväntningar men denna är TOPPEN. Underbart enkelt att spela in, även annat prg samtidigt som man tittar på ett annat iom de dubbla mottagarna i boxen.
Bäst är kanske ändå Timeshift, inte unik för denna box men underbar.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/12/05 :  22:54:49  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tack för era tips och synpunkter!

Verkar som Dilog DT550DVR kan vara ett vettigt alternativ... Vad fick du ge för din berglund?

@Martin.M: Blir lite nyfiken på din Dreambox! Är det ett PC-kort eller var kommer datorvanan in?

Några frågor till...

Hur hanterar ni behovet av flera boxar i samma rum, till tex Dvd-recorder och VHS? Behöver man inte använda olika fabrikat på boxarna för att inte ”fjärren” ska byta kanal på samtliga boxar???

Någon som vet något om en apparat från LG som ska funka som DVD-spelare/recorder och HDD-inspelare och Digitalbox?

Vi HiFi-nördar brukar ju vara ganska petiga med vilka D/A-omvandlare som sitter i vår CD eller DVD-spelare, men jag har inte hört någon dito debatt om boxarna. Själv har jag bara testat en liten Grundigbox DTR 1560, som ser ut som en lite större scartkontakt. Inga större problem med att den hänger sig eller så, men jag är inte speciellt nöjd med bilden… Skarp bild, men så fula färger och avsaknad av djup!

Mitt problem kanske också har att göra med att signalen från Nacka inte verkar räcka till riktigt, så nu hoppas jag att en ny mast i Mölnbo ska lösa lite av problemen... Ska visst börja provsända imorgon!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2006/12/06 11:37:50
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/12/06 :  14:41:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag fick tag på en Digiality T-2000 FTA till landet. Bra på grundfunktionen bild och ljud.

Den har analog stereoljud ut (något osynkad med TV-bilden dock) och suverän text-TV funktion. Verkar heller inte må illa av att stå obrukad under längre tid (cirka en månad testad hittills). Jag tycker dessutom att den är enkel att hantera vad avser sökningar och kanlaval och sånt.

Med tanke på hur de analoga sändningarna såg ut hittar den de digitala kanalerna bra utan att ett dugg gjorts för att justera antennen.

Jag har ingen annan digitalbox att jämföra med.

Pris 995 hos TV-handlarn i Åseda i somras. Enligt pricerunner kan man nu få den för ett par hundralappar mindre.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/12/06 14:44:00
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2006/12/12 :  23:59:11  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Har köpt ett pci-kort med två DVB-tuners... Ska testas på datorn ihop med vår 26" LG, som nämligen också fungerar som PC-skärm. Kortet heter Nova-T-500 från Hauppauge och kostade 990kr på OnOff. Ska rapportera resultatet vid tillfälle!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000