HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 lätt vinterprojekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:46:15  Show Profile Send 80-talet a Private Message
är intresserad av att sätta igång ett vinterprojekt, om det nu någonsin blir vinter här nere i skåne, men vet itne riktigt vad jag vill/kan göra. detta skulle bli mitt första DIY projekt och nivån bör vara därefter!

men jag är öppen för alla förslag, allt ifrån högtalare/sub till förstärkare, en gainclone kanske?? gärna väldokumenterade och inte alltför "kostsamma" projekt..

roligt om ni kunde hjälpa en nybörjare ner i träsket!

eoJeud

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:24:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag hade tänkt sätta sätta igång med en GainClone på nåt vis snart,eftersom det är exakt vad du beskriver...Väl dokumenterat och billig!

Sen är jag ingen expert precis,men lite kan jag,därför vill jag ta lite i stöten oxå.
Friskt kopplat,hälften brunnet,you know!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  01:02:35  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jo så tänker jag ockå!
den här frågan finns säkert besvarad men varifrån beställer man billigast, enklast och för bästa resultat, pcbs till gainclones?? och uppskattningsvis hur mkt, i stora slängar, går det på om man skulle sno ihop två kanaler?
helst beställningsbart så jag har grejorna runt jul eller så (om möjligt)..

eoJeud
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  01:28:10  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
varifrån beställer man billigast, enklast och för bästa resultat, pcbs till gainclones??

Det är den frågan jag kämpar med främst...
Jag vill inte betala för mycket,men sen får man tänka på komponenterna oxå,dom har jag lite källor för iallafall.

Det finns ju en del att välja bland,beroende på hur många kanaler i hur många watt man vill ha.
Vi kan ju göra varsin sökning på nätet och sen skriva här vilka priser och sånt vi hittar...?Eller?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/09 :  09:32:03  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
www.audiovector.com har bra kort för relativt små pengar. Använder själv deras 4780-kort till basen.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  13:37:56  Show Profile Send 80-talet a Private Message
www.briangt.com (hur man nu beställer därifrån..), http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone/, http://audiosector.com/ (audivector har iofs fina högtalare :D), www.41hz.com har massor med förstärkarbyggsatser men de kanske är svårare än gainclonen att få till?

detta är vad jag fått fram genom en snabb sökning!

eoJeud
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/09 :  13:48:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tja. En liten kul rörförstärkare med ECL82, EL84, 6AQ5 eller 6L6 - i PushPull ger lite effekt och är ganska enkelt att knpåa ihop.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  14:02:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag håller mig borta från rören tills jag vet tillräckligt mycket om rör!

Men det kommer,bara inte just nu...

80:Det är de vanligaste jag hittar oxå,har du kollat vem som var billigast..?
Har för mig han på 41Hz.com hade bra priser.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/09 :  14:30:22  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Verkar som att Audiosector och 41Hz ligger på ungefär samma priser.
Om du köper från Audiosector rekomenderar jag att köpa ett komplett kit.
Köpte själv bara korten och hade lite problem med att hitta vissa komponenter.
Glöm inte att trafo och kylflänsar kommer till.

När du blir sugen på rör kan jag rekomendera Aikido från Tubecad.com.
Fantastiska kort!!! Kan användas till allt från försteg till hörlursförstärkare och som drivsteg i ett slutsteg. Finns massvis med kretslösningar på hemsidan.

/Per

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  14:50:13  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Tubecad.com

I`m on it!

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:17:17  Show Profile Send 80-talet a Private Message
nä jag känner mig inte heller redo att köra igång något rörprojekt även om de jag läser om och ser här på forumet gör en sugen!!

vad ger ok effekter? McSquare, du sa att det blev lite olika effekter... vad är det som gör skillnaderna på de olika korten eller hur menade du?
om man skulle beställa från 41hz vad skulle vara en rolig bra förstärkare att testa därifrån? har för mig att jag läst att det var lite mer komplicerat att bygga deras kit. anledning isf?

eoJeud
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:38:55  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Vi kan ju börja med att lista ut exakt hur mycket lödvana och el-kunskap du har...?

Jag lär mig fortfarande,vissa saker sitter som en smäck men andra grejor behöver jag ibland gör fel för att fatta hur det ligger till.

När jag varit som mest inne på det,så tror jag Aleph 2:an lockade allra mest.Ska försöka slita mig från datorn och göra klart det jag skulle göra,sen kan jag surfa lite på allvar efteråt.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:54:35  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hehe jo mina elkunskaper är kanske itn de bästa, men jag har både elktriker och andra kunniga människor i släkten/vänkretsen med kompetens på området om jag skulle behöva hjälp!!
jag är kanske itne sådär jätte van vid lödkolven heller.. men jag lär mig snabbt! och har som sagt bra med hjälp..

därför jag undrar lite över svårighetsgraden för jag skulle vilja göra så mkt som möjligt själv och sen om ngt skiter sig be om lite assistans ist.

eoJeud
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/12/09 :  16:15:00  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Varför inte bygga ett litet värmeelement (klass a förstärkare) så här i vintertider . Finns massor med trevliga små lättbyggda stärkare så som Aleph, Sewa, Zen. Och de låter förbaskat trevligt.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  17:56:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag har köpt kort till Mini-Aleph idag,so Im way ahead! =)

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  18:19:33  Show Profile Send 80-talet a Private Message
det blir nog till att ebställa kit från audiosector om ingen har några invändningar!?
jag kom iofs att tänka på att det kanske skulle vara enkelt o bra att börja mecka lite med min gamla nad 317!? tror ni det finns ngt roligt man kan göra med den utan att förstöra den och helst göra den lite bättre?? men klart roligare att göra något helt nytt.

annars tittade jag också på mini-alephkorten innan hehe, men du han före!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2006/12/09 18:21:40
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  18:23:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag är nog inte helt omöjlig att diskutera med annars...

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  18:46:44  Show Profile Send 80-talet a Private Message
det är ganska lugnt, har kommit fram till att om ajg itne ska göra några högtalare eller en sub så måste det jag gör funka med ett par dali 5005or.. det är testhögtalarna! och jag tror itne miniarna skulle palla dem på några respektabla nivåer!?

eoJeud
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  18:54:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Inte...?
Tror inte det är några bekymmer faktiskt...

Och du måste hitta nåt gammalt högtalar-element eller dylikt,så du kan testa innan du pluggar in i de riktiga högtalarna!
Jag testade f*n via 3 eller 4 högtalare innan jag vågade koppla in ett PA-steg till mina ordinarie högtalare!

Som sagt,friskt kopplat,hälften brunnet! =)

Vad hade du nu som kör,var det Nad 317?

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/12/09 :  19:03:33  Show Profile Send 80-talet a Private Message
ja nu menade jag itne att 5005orna skulle stå som test för att se om det började brinna :D men jag har planer på att låta dem bli en del av en hembio senare (gärna med DIY slutsteg) så förstärkaren, om jag nu bygger sådan, ska kunna driva 5005orna och göra det bra..

och den stärkare som kunde bli moddobjekt är en 317 2*80 modesta watt. från den gamla goda NAD tiden!

eoJeud
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/09 :  19:39:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Hmm,jag är mest inne i cd/dvd-mods men jag har lyckats bra med modden av mitt försteg,Cyrus Pre.
Sök på Cyrus bland bildreportage-teknik&diy så hittar du nästan bara mig,hehe!

Mina slutsteg (Cyrus,vad annars) är specade till 2x50W/8 ohm och 2x70W/4 ohm.
Har räckt hitills iallafall.

-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/12/10 :  01:03:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vill du ha nåt lätt och väldokumenterat och snabbt så beställ ett LM-chip kit från http://www.chipamp.com/ Komplettera med en ELFA-beställning - och du är en GC rikare för under tusingen och en vecka (förhoppningsvis). Ingen muskelknutte, men kan skuva de flesta högtalare till gemytlig stämning. Fint "löd-offer".

/M

Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2006/12/10 :  01:15:26  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag ska bygga mej en Gainclone under julen och har i stort sett alla delar nu. Kolla gärna min tråd senare i jul när jag sätter igång...kanske kan vara till hjälp.
80-talet,har du funderat på att punktlöda istället för PCB?
Där finns ju möjligheten att spara några kronor samt minska signalvägen om du är noggran.

Glöm inte kolla trimlog också;)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2006/12/10 :  10:35:43  Show Profile Send Manticore a Private Message
Jag vill också bygga en "chip-amp" eller gainclone
Men det finns ju minst 3 st chip att välja på!
LM4780, LM3886 och LM3875. Vilken ska man välja? Är det nån större skillnad på dom?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/10 :  13:41:15  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
3886 är i stort sett en 3875 med mute-funktion.
4780 är i stort sett två 3886 i samma skal.

4780 har flera och tätare ben så om man är nybörjare på lödning ska man nog börja med 3875.

Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/12/10 :  14:05:43  Show Profile Send Yunick a Private Message
Är det inte så att LM3875 är "byggd" för 8ohms högtalare och LM3886 för 4ohm? Om jag inte missminner mig så ger LM3886 högre effekt i 4ohms högtalare än i 8ohms. och tvärt om för LM3875.

LM3886.
• 68W cont. avg. output power into 4ohm
• 38W cont. avg. output power into 8ohm

Lm3875
• 56W continuous average output power into 8ohm
• 40W continuous average output power into 4ohm

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000