HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan teknikintresse ta död på musikintresse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:58:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=5&TOPIC_ID=51598 skriver Magnus1967 följande:
quote:
tycker lite synd att man ska överdriva en från början mycket bra konstruktion till den milda grad så man kanske glömmer vad våran hobby går ut på!
Det här tyckte jag var mycket intressant. Vår hobby har olika aspekter. De aktiva människor jag känner och som jag träffat på de årliga DIY-träffarna i Göteborg har förutom ett musikintresse även ett genuint teknikintresse. För egen del har jag haft ett brinnande musikintresse åtminstone de senaste 35 åren - det har inte mattats nämnvärt trots min nästan omättliga upptäckarlusta vad gäller tekniska ting.

Hur är det med er andra egentligen?
Hur ligger prioriteringarna?
Finns det en konflikt?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2006/12/08 :  14:39:53  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan tala för mig själv.
Har med tiden ökat DIY-delen dramatiskt. Upptäckten att ens skivor kan låta så mycket bättre har drivit min nyfikenhet att utforska tekniken.
Efter att ha färdigställt en apparat och den osorterade skivhögen på golvet växer är ett gott tecken på att själva lyssnandet har tagit över.
Sedan kan man ställa upp ett index: kostnad på apparater delat med kostnad för skivsamlingen eller nedlagd tid på meckande versus lyssnande. Är kvoten större än ett är man mer teknikfreak än musikälskare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/12/08 :  14:45:28  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Måste nog säga att jag är periodare...
Under byggperioderna (ofta några månader i stöten) så lyssnar jag mest på mina referensskivor (musik som jag känner väl. ej test&mätskivor!) samt nya inköp. När man sedan är klar kommer all möjlig gammal musik fram ur hyllorna.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:06:16  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Eller om man ställer sig frågan var ligger balansen mellan musik/film och teknik?

En matematisk formel skulle förmodligen ge en professor hjärnblödning!

Jag köpte ca 100 skivor på loppis förra veckan när jag var ledig och hade lite och göra så min Okki Nokki kommer att få jobba så ini-he,
köper även en massa DVD filmer och Laser discar!

Men teknik utveklingen (byteskarusellen) av "hårdvara" kommer att vara en oändlig cirkel,som en hamster som springer i ett mortionshjul dvs han springer och springer och kommer alldrig till mål.

Så kan man nå balans när man är nöjd och man sätter sig ner och gör som tjuren Ferdinand,bara sitter ner under sin korkek och bara doftar på blommarna dvs bara lyssnar på musik eller ser på en massa film och är nöjd med prylarna man har.

Ska man ha ett fåtal filmer/musik för att driva "hårdvaran" eller ska "hårdvaran" driva en massa filmer/musik?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/12/08 16:50:42
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:11:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
En fråga jag brukar ställa mej själv är,hur många plattor motsvarar den här nya prylen som jag vill köpa,bygga?
Jag lyssnar ung. 1 timme om dan i veckorna och ett par timmar på helgen.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:22:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
För min del ser jag mer ett samband än en konflikt;
-stort teknikfokus och/eller teknikkrångel går hand i hand med låg musiknyfikenhet
-hög musiknyfikenhet föder snabba och eleganta tekniska lösningar

Jag kan ha teknikfokus och vara musiklikgiltig med stort nöje. Det gäller bara att inte inbilla sig att man BORDE lyssna mer på musik eller att man BORDE lösa sina tekniska problem snabbt.

Jag kände nyss lite konflikt eftersom jag så gärna ville lyssna på min nya skiva som kom med posten, men det skulle av olika anledningar behövas några krångliga tekniska ingrepp för att göra det just nu. Efter ett tag märkte jag att jag faktiskt inte var så nyfiken på skivan, och konflikterna visade sig vara helt påhittade. Teknikkrångel passade fin-fint ihop med musikointresse. :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:27:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
För min del är teknikintresset och musikintresset två ganska separata företeelser. Teknikintresserad har jag varit sen jag var pytteliten, och intressed för ljudtekniska pryttlar kom någon gång i tolvårsåldern då jag behövde en större gitarrförstärkare till ett band jag spelade i. Tanken slog mig att man kanske kunde bygga en egen, så jag började läsa allt jag kunde hitta kring ämnet och vips så var man fast!
Någon gitarrförstärkare blev det aldrig men framåt gymnasieåldern kom hifiintresset på gång på allvar, åtminstone den tekniska sidan av hifi.
Lyssnar på musik gör jag ofta och gärna, men att "lyssna på hifi" är jag inte fullt lika intresserad av. Egna och bekantas hembyggen är förstås intressanta att lyssna på, men jag springer inte runt i affärer och lyssnar på kommersiell utrustning.
Den stora behållning av hifi har jag alltså i att bygga apparater, musikintresset ser jag som sagt som en "frikopplad enhet" och är inte beroende av vilka högtalarkablar musiken går genom o.s.v.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:53:42  Show Profile Send marens a Private Message
Musikintresset och teknikintresset är för mig separata intressen som råkar gå in i varandra. Det förekommer ingen konflikt. Jag kan lyssna på musik i timmar med kassa hörlurar eller en sunkig stereo, samtidigt som jag tycker det är fascinerande när musiken även återges så att man hör mer av hur ljudet av den låter och varför. Bara för att jag en period ägnar mig mycket åt ljudrelaterad teknik så betyder det inte att jag lyssnar mindre på musik eller att intresset för musik avtar. Inte heller tvärtom, ifall jag gräver ner mig i musik och artister så försvinner inte teknikintresset.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/12/08 :  15:57:04  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Teknik intresset har jag fått av farsan,i sin ungdom gick han under namnet "Hasse meck".
Musik intresse fick jag av morsan,det började när jag var liten palt och morsan o jag lirade Elvis och Lois armstrong på hennes Philips radio gramofon.
Runt 1970 fick jag en Nordmende kasettbandare så att jag kunde spela in 10 i topp!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:45:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
På frågan om teknikintresset kan ta död på musikintresset är ju svaret JA, det kan det. Precis som hifiintresset kan ta död på musikintresset!

För min del har teknikintresset nått den punkt där jag inte bygger så mycket då jag mest känner mig besvärad av alla tillkortakommanden och brister som uppenbarar sig under konstruktionen.

Jag tror att det är viktigt att lära sig skilja på saker - för sin egna skull! Att blanda ihop teknikintresset med musikintresset kan visa sig förödande för båda intressena och vad har man då kvar?

Jag känner också att en parallell till mätningar är på sin plats. I vissa trådar här på forumet verkar vissa tro att mätningar är något som görs löpande med musiklyssnandet. Helt fel, i alla fal i mitt fall. Mätningar görs för att verifiera och kontrollera. Sen är det lyssning som gäller som en egen separat session! Men även i detta fall kan X ta död på Y, dvs mätintresset kan ta död på hifiintresset.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:48:23  Show Profile Send kyan a Private Message
Jag vill nog stämma in lite i det som fuling skrev, teknik- och musikintresse är för mig ganska skilda saker. Jag lyssnar minst 2-3 timmar på musik varje dag, men det är inte speciellt mycket av den tiden som jag sitter mitt emellan högtalarna. Ofta vid datorn eller kanske står i köket och lagar mat eller diskar. Det är inte så ofta som jag njuter av hur välinspelad en skiva är, eller hur fantasktiskt stereon låter.

Däremot är det kul att bygga saker som låter bra, och förstå hur de fungerar. Men sedan tiden som jag verkligen lägger ner att lyssna på hur bra det blev, är kanske 1-2 timmar i veckan.

Sen har jag en personlig gräns också, jag köper aldrig en skiva för att jag vet att den låter bra (ljudet alltså). Musiken ska vara det som styr!
Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/08 :  16:51:46  Show Profile Send Lassel a Private Message
Svårt att säga exakt hur man gör och är. Men jag skulle vilja påstå att jag har många intressen och varje intresse så tar sin del, utan att de blir konflikter mellan dem.

När det gäller musik och hifi-teknikintresse så är nog mest tid nersatt på att lyssna på musik, för det är inte något man "drar" igång utan man kan göra det här och nu och koppla av/vila samtidigt man gör det.

Något som man funderar på att man borde vänja av sig att ha 100projekt samtidigt så att man kunde lägga ner energi på bara ett. Men tror att det inte blir lika skoj och att man vill ha omväxling därför man har flera igång samtidigt.

Ne jag säger så här jag: Det jag inte får uträttat innan jag dör får någon annan göra. Fast nog skall det finnas tid för massor till innan det sker hoppas jag.

Lasse
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/12/08 :  17:35:01  Show Profile Send marran a Private Message
Jag tror mitt teknikintresse flyter som en kork på alla andra intressen.
Alltså, jag lyssnade mycket på musik, och när jag skulle köpa en musikanläggning blev jag Hifi-intresserad. När jag sedan började fundera på vilka prylar som var bäst tog teknikintresset vid, och jag blev intresserad av hur burkarna funkade och vad de gör, för att jag skulle kunna plocka ihop den mest kostnadseffektiva anläggningen. I samma veva började jag givetvis fundera på att bygga själv också.

Likadant har det varit med övriga intressen, jag gillar kaffe t.ex. och när jag skulle köpa min första kaffemaskin dammsög jag internet på fakta, och nu står jag här och kan en massa om bryggtemperaturer, tryck, kokare osv. Kan meddela att det blev en Pavoni Europiccola för övrigt :)

Gitarrer är också likadant, jag började spela, ville ha en egen och blev nörd :) Nu har jag byggt ett antal elguror och stärkare själv, det är kul och billigt.

Så man skulle kunna säga att mitt teknikintresse lever ovanpå alla övriga intressen, utan att för den skull ta över, jag lyssnar fortfarande på musik ett antal timmar om dan, dricker alldeles för mycket espresso och spelar en hel del gitarr. Fast det är så mycket roligare när man är nörd samtidigt o vet hur grejerna funkar!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/08 :  17:43:42  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror vi som bygger sitter väldigt nära källan - alltså musiken. Vi bygger, kollar och jämför. Hela tiden med musiken i fokus.
Den som köper (dyra) fördiggrejer kanske tappar musiktråden ganska snabbt och slutligen sitter och lyssnar efter mikrodetaljer och när de inte hörs går han ut och "byter upp sig".
Jag lyssnar tidvis mycket på musik och så snart jag har en ny pryl klar sätter jag in den i anläggningen och spelar vidare.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2006/12/08 :  18:12:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har lätt för att "försöka"förfina t.e.x förstärkare in i det oändliga,svårt att sätta stopp,när jag vet att bytter jag den delen så Kommer det att låta bättre,så varför inte byta den delen då?Om ekonomin tillåter.Annars kan jag ju lika gärna lyssna på köksradion från -52.Tycker vidare att skivor som låter bättre inspelningmässigt är roligare att lysna på.Men det måste ju givetvis vara musik jag gillar!Har alldrig gillat att springa i butiker och jämmföra olika anläggningar.Försöker kombinera musik o teknik,även om det just nu blir mycket teknik..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/12/08 21:08:54
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/12/08 :  19:24:12  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Anser precis som Fuling, det är två olika intressen, tekniken är för mig en stor "mumbojumbohärdsmälta", försöker så gott jag kan att försöka förstå de tekniska sakerna ocha bygga till husbehov

Att leta musik som går utanför de gängse normerna och upptäcka nya genre är lika kul, enligt mig.

Nu ska jag ut i verkstan och tvätta vinyl, på min hembyggda tvätt, och det är skivor som jag inte har en aning om vad de innehåller, en vidunderlig kombination

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/08 :  19:41:07  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag är *för närvarande* mest teknikintriktad...men det svänger nog om. Under tiden jag pluggade så blev det BARA musik för hela slanten. Kanske för att jag hade så få slantar ;)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/12/08 19:41:24
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:19:36  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vill nog påstå att det är två till viss del skilda intressen, där teknikintresset spiller över mer mot snickeri och annan bearbetning än mot själva lysnandet. Att man däremot lyssnar mer kritiskt just när man är färdig med nått nytt är bara logiskt. Musiken spelar som vanligt i princip under alla tid när jag är hemma så det finns alltid med. Teknikdelen är nog igentligen en bonus som har vuxit fram med tiden och även om den tar mer och mer plats så är det snarare andra inressen som fiske och utförsåkning som har hamnat på efterkälken.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:26:29  Show Profile Send Peter S a Private Message
För mig ligger musik-intresset i botten, och det andra är påbyggnad.
Upptäckte att en bra anläggning bättre förmedlar känslorna i musiken.
Ekonomien var begränsad och teknikintresse fanns.
Så jag jobbar med anläggningen för att bättre höre musiken.

(Köpte förresten nyligen 1500 begagnade klassiska LP-skivor till klipp-pris. Bilen skrapade nästan i backen)

Edited by - Peter S on 2006/12/08 22:30:45
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:54:28  Show Profile Send time a Private Message
Mer samband än konflikt, men precis som Ryssen har jag svårt att släppa ett bygge och anse att det är färdigt, lite nojig blir man allt på alla möjligheter att koppla och trixa
Som de vet som har varit hos mig gillas det gamla HiFi prylar, en gång har det varit en tanke och dröm hos någon och det är roligt att se hur det fanns tid att göra saker med kvalitet och omsorg. Det har inget med musik att göra utan en annan gren på trädet men rötterna sitter förståss i musiken !
Däremot tror jag mediabruset i allmänhet utarmar både musik och teknik, tex mp3 (som jag är skeptisk mot) och radio som kräks ut menlös musik från den ena blondinen dummare än den andra, har ni nånsin sett en fet och ful artist ?!
Jag har funderat på det och försöker lyssna på skivor utan att hela tiden ha "bruset" ta en kopp eller ett glas och njuta av en platta och sedan låta det vara tyst. Samma sak med film, kolla på en rulle man bestämt sig för och sedan stänga av.
Det är lätt att överkonsumera och sedan bli less på hela paketet, kanske gäller detsamma med grejorna ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:16:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För min del är nog musiken det som drar i mig dels för att jag gillar att upptäcka nya musikstilar och artister. Medans teknik intresset driver mig att få den hifi utrustning som jag vill ha men inte har råd med. Men samtidigt är det kul att optimera sina saker till den nivå man vill ha för sitt ljudideal.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2006/12/09 :  00:29:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
) och radio som kräks ut menlös musik från den ena blondinen dummare än den andra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/12/09 :  18:52:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
Originally posted by time

... har ni nånsin sett en fet och ful artist ?!

Meatloaf ???

eller var det bara kvinnor du tänkte på ?

//Mikael
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/12/10 :  02:07:17  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
har ni nånsin sett en fet och ful artist ?!

Massor, men det var väl mer vanligt på Hedenhös tid

Efter att ha fuskat i Hi-Fi möbel branchen med två prototyper håller jag nu som bäst på att planera för mitt första riktiga DIY projekt, ett högtalarsystem. För min del tror jag aldrig att teknik eller prylar kommer att ta överhanden, det blir mer som ett medel för att nå målet, lyssna på musik, ett mål vars positioner inte är tänkta att framflyttas allteftersom (är tanken alltså).

J. Ullberg
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/12/10 :  02:29:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
har ni nånsin sett en fet och ful artist ?!

Edit: ...fast å andra sidan är man ju ganska bildskön ändå, men alla tre hårstråna på ända

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/12/10 02:30:36
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/12/10 :  09:26:50  Show Profile Send time a Private Message
Ni förstod vad jag menade, ni har bergis Britney och Paris Hilton på tallriken...

Nja, det var den här likriktade gröten som produceras för att förgifta våra barn och ödelägga jorden... typ, som jag tänkte på.

Jag håller till här för att det finns ett intresse att driva saker framåt, om man skulle sitta nöjd hela tiden skulle inget nytt uppfinnas och antagligen inte heller det man sitter nöjd med...

Magnus 1967 har rätt men är på fel forum en kommersiell tillverkare måste ta genvägar för att få ekonomi i det han gör, så även våra Idoler från Karlskoga och Stockholm, bevisligen måste jag säga.
Om man tycker det är att överdriva att välja komponenter med precision för att få kanalbalans eller fixa en vettig basåtergivning så blir jag skeptisk, det är väl därför vi hänger här ?

För att inte bli för nojig har jag ett "köpesteg" som är hyfsat för att ha som referens när man meckar, duger till vardagslyssning.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000