HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kan teknikintresse ta död på musikintresse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/12/10 :  09:32:22  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det var mest de kvinnliga

Freddie Wadling sjunger som en gud och skulle nog inte få ett skivkontrakt men någon av de stora om han varit kvinna...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/10 :  09:51:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
För mig är DIY'andet inom HiFi numera bara en del i ett sökande efter sådant som ger mig ännu större njutning av Musik. Det finns inget egenintresse av själva byggandet, det kan jag få lika bra från att bygga på annat men jag är intresserad av vad det är som får något att låta bra. Att bygga en pryl som verkar tekniskt perfekt är rätt enkelt men det är mycket svårare att få till något som låter bra.

När jag var yngre byggde jag en del högtalare och kom till ett läge då jag nästan lyssnade mer på hur det lät än på musiken. De sista finjusteringarna av högtalarklangen är fruktansvärt tidsödande och kräver utvärdering under lång tid så det kan lätt störa lyssnandet då. Jag köpte istället de bästa högtalarna jag kunde hitta och även om de är modifierade vid det här laget så finns de kvar och jag är nöjd. Lite småändringar av systemet tycker jag är kul men jag skyndar långsamt och ser till att musiknjutandet alltid sätts först.

Efter att ha slutat med nästan alla A/B-tester där jag springer fram och tillbaka och ändrar olika saker för att sedan utvärdera i något som nog kan kallas aktiv lyssning så har jag faktiskt blivit bättre på att avgöra vad som låter mer riktigt. Alla erfarenheterna från aktivt testande ligger ju kvar som en grund men snabba A/B-tester fokuserar mer på om det låter olika än om det låter bra.

Jag lever alltså enligt modellen:
Trixa gärna med anläggningen men skynda långsamt och se till att musiklyssningen styr.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2006/12/10 :  10:32:13  Show Profile Send Bardis a Private Message
Inom alla intresseoråden gäller det att utvecklas. Annars tappar man intresset helt.
Utvecklingen kan bestå i att hitta nya låtar och artister man tidigare inte känt till. Eller kan anläggningen utvecklas så man hittar nya nyanser i musiken. Eller bygger man egna apparater och lär sig vad det är som får det att låta bra. Men framförallt utvecklas man mentalt och lär sig nya saker. Det översta steget i Maslows-behovstrappa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2006/12/10 :  18:19:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag tror inte alls att det ena, nödvändigtvis, måste ha med det andra att göra.
En bra låt är en bra låt, oavsett vilken teknik som tillämpas/tillämpades vid inspelning/avlyssningstillfället.
Å låten i sig, blir inte sämre beroende på avlyssningsapparater.
Framförallt blir den inte sämre pga. att lyssnaren har ett teknikintresse.

Mitt eget tekninkintresse är av naturen starkt begränsat.
Jag bryr mig ytterst lite om hur apparaterna jag använder för att lyssna på musik är konstruerade. Därmed inte sagt att jag tycker det är ointressant eller likgiltigt.

Jag kan mycket väl förstå de teknikintresserade som letar produktfakta för att kunna, inbilllar jag mig, tillgodogöra sig apparatens fulla potential. (stavas det så?)
Jag tycker inte att det konstigare än så.

Om sen teknikintresset kan ta död på musikintresset vet jag egentligen ingenting om.
Om man använder apparaterna endast som ett instrument för att lista tabeller eller andra data och ser musiken som ett mätvärde, tja, då infinner sig snarast en varningstriangel. ( vem fan lyssnar på trianglar, förresten?)

Om det tillståndet infinner sig skall man raskt söka hjälp på annat ställe.

Mitt svar på trådens fråga är ett stort NEJ.
Jag är av den inställningen att tekniken är där för att hjälpa inte stjälpa.
Sen att den gör mest det senare i mitt tycke,( t.ex. inspelningarna många gånger är för jävla dåliga helt enkelt.)är en annan diskussion.

Intresset däremot behöver inte alls vara ett hinder för musiklyssnadet och uppskattningen av densamma.

Det kan få konkurrera om platsen i ditt hjärta, men vem skall bestämma om det ena eller andra?
Om hjärtat är stort och generöst nog, så får både teknik och musik en gemensam plats.
I mitt hjärta, så brys det inte alls särskilt mycket om teknikdelen dock.
Men det svänger när jag står och diskar.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2006/12/11 :  17:05:40  Show Profile Send Fimax a Private Message

sen intresset för hifi och diy ökade jag har svårt att riktigt sitta och njuta av musiken, det blir mer till att man sitter och lyssar efter "fel", mmmm lät inte diskanten lite vasst där, den där baspassagen lät nog inte helt optimal.

Vore bättre om man inte var det minsta intresserad av tekniken/perfekta ljudet, då skulle man nog kunna njuta mer....

/filip

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/12/12 :  00:21:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Brukar hålla tillgodo med den anläggning som står till buds där jag uppehåller mig. Ibland betyder det P3 och kassettradio. Jag är nog en sån som flyttar folks högtalare när jag är på besök om jag inte är iakttagen.

Hemma vill jag ha det bästa som ryms i budgeten enligt min egen smak. Andra får skaffa saker som just dom trivs med.
DIY roar mig och KAN vara en genväg till bättre kvalitet. När det blir sämre än tänkt får man väl låtsas att det håller måttet.

Har svårt att se konflikten mellan teknikintresset och musiken. I mitt fall verkar dom snarast potentiera varandra. Skulle va öken att ha bara 10 plattor att spela när man vill testa sina byggen liksom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2006/12/13 :  08:36:59  Show Profile Send lagun49 a Private Message
Jag har följt HiFiForum i ett par års tid nu, och har funnit det intressant. Jag har därför nyligen ansökt om, och blivit medlem, så detta är mitt allra första inlägg. Jag är däremot knappast nybliven DIY-are, eftersom de första alstren tillkom under 60-talet. Mitt intresse för DIY uppstod p.g.a. mitt musikintresse.
Jag gick och lärde mig spela piano under skoltiden, under gymnasietiden lärde jag mig också spela gitarr, och när jag plötsligt befann mig som gitarrist i ett bluesband på skolan, var jag tvungen att skaffa en gitarrförstärkare. Eftersom tillgången på pengar var starkt begränsad, såg jag mig om efter möjligheten att själv bygga en gitarrförstärkare. En gammal rörradio av större modell hittades på en vind, och detta chassi blev grunden till min gitarrförstärkare. Sedan var man fast i DIY-träsket! Sedan dess har ett antal hembyggen för ljudåtergivning passerat revy. Mitt intresse för ljudåtergivning är således starkt förankrat i en grundläggande musikalitet och musikintresse. Själva apparatbyggandet är för mig ett sätt att nå ett gott ljudåtergivningsresultat utan att behöva pantsätta all annan egendom!

Ett starkt intresse och engagemang leder i vissa fall till huliganism, och detta kan man även se inom HiFi-världen! Även på 60-talet fanns det ”guldöron”, som bestämt sade sig kunna avgöra fabrikatet på kondensatorerna i ett RIAA-steg, där ett fabrikat var föredra framför andra, som naturligtvis var kassa.
Likaså blir ju ofta omdömena om prylarna ganska flummiga, går att jämföra med exempelvis konstrecensioner, eftersom upplevelser alltid är svåra att mäta i fysikaliska termer! Jag har en vän inom HiFI-kategorin, som om han kunde beskriva ett natursceneri eller en kvinna, så som han beskriver det senaste högtalarparet han införskaffat, hade vi haft en ny Nobelpristagare i litteratur!
För mig är således apparaturen underordnad vad som spelas. Det är också väldigt svårt vad som menas med god ljudåtergivning, hur pass gott ljudintrycksminne har man egentligen? Dessutom, nyare musik innehåller ju ofta helsyntetiska inslag, och hur skall dessa låta, egentligen?

Keep on DIY-ing!

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000