HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Blåste en säkring...: Felsökning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:20:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
I morse så gick huvudsäkringen (säkringen på nätbrunnen) på min rörbaserade förförstärkare (Xindak 3200) när jag slog på den för att lyssna på lite musik medan jag gjorde frukost. Jag har haft den i några år nu och det har aldrig hänt förr.

Jag har öppnat den för lite okulär besiktning och allt ser ok ut, "the usual suspects" (kondensatorer osv) ser ok ut.

Missförstå mig rätt, jag vet att det inte är hela världen om en säkring går men jag är nyfiken på vad som kan ha hänt, vanligtvis så brukar det finnas en mer eller mindre självklar anledning (något är felkopplat) när en 2A säkring går.

Den normala gången är att förförstärkaren först slår igång glödspänningen för rören en stund (med ljudet av) och först efter ett tag så slår resten igång via ett relä, i morse hände inget alls när jag tryckte på på-knappen.

Kan det vara ett av rören som är på väg att ge upp? Skulle det kunna ge en "rusning" av glödströmmen?

Ny säkring ska inhandlas i morgon och jag får prova igen, men då forumet är nere i helgen så tänkte jag se om jag kunde få några snabba tips om saker att testa/tänka på

Edited by - f95toli on 2006/12/09 19:31:56

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:47:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Skulle det kunna ge en "rusning" av glödströmmen?

Ja,om det blivit kortis i nåt av rören eller något annat i glödmatningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:56:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
strömspik, trögstartens mekanik (eller hur man skriver det), rören (som du sa) eller i värsta fall kortis men det märker du om du bytar säkring och den går igen och igen och igen...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:29:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag har (tyvärr) en del vana vad gäller felsökning (mest av mina egna kretsar), problemet är att mina kunskaper om rörelektronik är tämligen bristfälliga så jag var lite osäker på om rören (och specifikt glödströmmen) kunde vara boven i dramat.
Går nästa säkring också så får jag tat en titt på rören.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/09 :  19:30:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den nya säkringen gick direkt. Jag har provat att plocka ur alla rör på förstärkarsidan men säkringarna går ändå.

I nätdelen sitter ett omärkt rör, på kretskortet intill sockeln står det VT501; kan det stämma? Jag googlade lite och efter vad jag kan se så är det ett lågeffektsrör som ibland används i audiosammanhang.

Vad gör det i så fall i nätdelen? Någon som vågar gissa?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000