Author |
Topic |
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 19:27:31
|
målar folk här sina cd skivors kant grön eller är jag den sista strebern här? vad har ni för åsikter? anser själv att det gör skilnad på ljudet
Bytte trådrubrik till en mer lämplig. /ztenlund |
Edited by - ztenlund on 2006/12/08 19:36:29 |
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 20:08:14
|
Höll på med sådant i början när det uppdagades,och slipa av kanterna innan skulle man oxåSenare kom jag på att det nog bara var så att det kändes bättre att ha en målad CD,inte att det nödvändigtvis lät bättre. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 20:37:41
|
Orkar man så slipar jag och målar med svart penna. En Audiodesk svarv ska inköpas - sen. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 21:08:38
|
Nu var det många år sedan jag målade någon kant. Så idag vet jag inte alls om man skulle höra skillnad helt ärligt..
Men hur som helst.. Lite sådant MÅSTE man få ha som sin last ... Hobby utan lite hokus pokus är fasiken för trist o alvarlig...
hifi skall va skoj.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 21:22:07
|
Visst Hifi ska vara skoj men målade kanter och snören tycker i alla fall jag är HUMBUG.
Starta ingen diskussion utifrån mitt inlägg då det är högst personligt. MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 21:23:20
|
Jag använde en penna sen gav jag upp, orkar inte bry mig |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 22:05:38
|
Hmmm,hittar inte mattan,någon dyr historia? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
kme
Musik-Harry 2005
4409 Posts |
|
McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben
1486 Posts |
Posted - 2006/12/08 : 23:25:07
|
Jag använde pennan för 10 år sedan.Inget livsviktigt tweak.Hör större skillnad ifall CDn legat i kylskåpet |
I was talking to myself! |
Edited by - McEnroe on 2006/12/08 23:26:26 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 00:02:49
|
jag började att måla kanten efter ett uppehåll på 10 år mest för att jag hadde tråkigt och vart förvånad att det blir en sån stor skilnad fortfarande men jag vet ochså att vi var tre polare som köpte samma skiva och målade alla med ett udda resultat två vart bättre och en vart sämre vart då nyfiken och samlade ihop tre nya skivor (likadana) och upptäckte att samma skivor lät olika från start. skumt
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 03:29:43
|
Det är ju viktigt att det är rätt nyans på grönfärgen oxå! |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 13:45:10
|
Det är skillnad! Även mätmässigt. (om ni tvivlar på dem som faktiskt använder det känsligaste mätinstrumentat av alla, ÖRONEN)
Har inte provat men jag antar att det har ingen eller liten betydelse på de spelarna där man har fifo och omklockning av datat från skivan.
Teori: Vid varje toggling av datat mellan 1 och 0 så ligger lasern precis på kanten mellan reflekterande lager och "hål" under denna tiden (tillräckligt lång för att skapa jitter i nS området) kan komparatorn på pickuppens ingång toggla ett antal ggr innan den "bestämt sig".
Skillnaden som en målad kant, eller svarvad kant kan göra är at dämpa det ströljus som faktiskt hinner att studsa runt mellan kanterna transversellt inne i själva skivan. Dessa ljusstörningar är en störfaktor för pickuppen och kan påverka "timingen" vid avläsningen.
MatsT och jag mätte på skivor med och utan målade kanster samt på skivor med och utan möbelpolish (Pledge) Rsultatet lyssningsmässigt är uppenbart, och mätning visar lägre jitter.
Ljudet upplevs som lite mörkare i klangen och inte lika metalliskt. Störst verkan är det dock på rumsupplevelsen.
Det är så enkelt att testa själv! Två skivor, en moddad och en inte moddad. Gör det på din egen anläggning som du har lyssnat länge till själv.
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 15:06:10
|
Lite OT,men hur mycket bidrar släden,drivverk i det hela?Vet att "många"spelare har tunn,sladdrig släde,som säkerligen ligger och "skakar"under spelning.En liten fundering bara. |
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 15:11:15
|
Ja, lite OT men jag undrar också om vibrationer pga ocentrerad skiva påverkar mer än man tror ? En sådan där CD svarv står på önskelistan, kanske DIY ? |
Lämnat forumet |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 15:51:36
|
Klart man skall måla grönt! Att man tillför färgning gör väl inget...
Jag målar fortfarande men med billigare färg än den som var vanlig förr i tiden. Det är ett lite omtvistat tweak, de flesta som provar upplever skillnad men det råder oenighet om det blir bättre eller inte. Jag upplever att det blir lite mer distinkt med grönfärg på kanten men jättestor är inte skillnaden. Polering med "Pledge" gör mycket större skillnad och där upplever de flesta en entydig förbättring.
Esl kommer ihåg lite fel, grönfärg på kanten gav ingen signifikant mätmässig skillnad men det gjorde polering med möbelpolish. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 16:10:37
|
Man kan även måla kanten svart, huvudsaken att det röda ljuset från lasern absorberas. Man använder grönt eftersom grönt är komplementärfärg till rött: quote: Komplementära färger är färger som exkluderar varandra: rött och grönt till exempel (i grönt finns bara gult och blått men inte rött). På samma sätt är orange en komplementärfärg till blått, och violett en komplementärfärg till gult.
Det var länge sedan jag målade kanterna men när jag gjorde det så fann jag att effekten var större av att måla innerkanten än ytterkanten. Skall man göra det riktigt seriöst så skall man avfasa både yttre och inre kanterna
Jag använder från och till en Bedini Compact Disc Clarifier och putsar med Audiotop Digital
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 17:13:17
|
Läs om Pledge tweaket här: http://www.go.to/mtaudio
Pledge innehåller en polymer som fungerar som ett antireflexskikt och som möjliggör att ströljuset inne i skivan kan smita ut. Det skall appliceras och sedan torkas av, för att skapa det tunna skiktet.
En orörd skiva som man målar kanterna på ger effekt även mätmässigt. En pledgad skiva ger mycket större skillnad på ljudet och mätmässigt än pledge, däremot är det ingen större skillnad mellan två pledgade skivor där man målar den ena.
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 17:21:52
|
Jag anväder en Statmat CDI Blue....när jag orkar....hör faktiskt skillnaden.....har gjort blindtest. dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/12/09 : 21:59:19
|
Fler tweaks: Ajax "Antistatic" fönsterspray. Funkar alldeles utmärkt. Fyll på i en liten fin sprayflaska från Muji.
Ska köpa in nya versionen av Herbies cd-matta Grungebuster. Version 2.0 tappar lite av fästet. Galet bra. Rekommenderas stark. Gjorde en Naim CDS-3 mjuk och vacker. http://herbiesaudiolab.home.att.net/home.htm |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 16:41:24
|
Köper du dyra specialpennor så kan du se dig lurad!
Var snäll och minska bilden på pennorna....
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8630 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 17:20:14
|
Var köper man dessa pennor som på bilden,känner mig "nästan lite"tvungen att prova igen.. |
|
|
|
mr.speedwell
Member
57 Posts |
Posted - 2006/12/10 : 17:25:13
|
dyra pennor hm med tanke på att den första räckte 15år så anser jag att priset inte var så farligt det svåra idag är väll att hitta den tack för det mindre kortet jag filar på mitt forum missbruk |
|
|
Topic |
|